Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladestasjon til Tesla + Leaf 3fase 230V 32A TT nett

Startet av Lassi, tirsdag 10. oktober 2017, klokken 12:57

« forrige - neste »

Lassi

Nok en hvilken ladestasjon tråd...  :-[

Skal legge opp en ny kurs ut i garasjen til lading av det som etterhvert blir 2 elbiler og mest sannsynlig Tesla og Leaf. (En lang og en kortrekkevidde.)

Ønsker å kunne utnytte kapasiteten på en 32A 3 fase 230V kurs best mulig.

Tenkte 2 ladestasjoner, en i hver ende av garasjen slik at man er dekket uavhengig hvilken vei bilene står og at det kan lades på utside av garasje.

Så for meg å sikre kursen med Type B vern i sikringsskapet i bolig og kable direkte mellom laderne i garasjen.

Er det slik at jeg uansett ikke får utnyttet mer enn 2x32A samtidig med 230V TT nett? Dvs i praksis 2 stk 1fase 32A ladestasjoner?


Espen Hugaas Andersen

Det går ikke an å ha 2 stk 32A enfase ladestasjoner med 32A trefase 230V IT/TT. For det måtte du hatt 400V.

Tror det meste du kan gå for er 1 x 18A enfasekurs til Leafen og 1x 18A tofasekurs til Teslaen. Altså ~4,1 kW til Leafen og ~8,3 kW til Teslaen.

Hvis ladestasjonene skal være like, så er det beste man kan få til 2x 18A enfasekurs. Altså ~4,1 kW på hver. Da benytter man ikke den tredje fasen.

(Med forbehold om at jeg ikke er helt stødig på utregningene.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Det går forsåvidt også an å finne en løsning med lastdeling. Slik at om den ene ladestasjonen ikke er i bruk så kan man få ut 32A enfase til Leafen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Lassi

Meg som roter litt nå ja. (Pinlig...)

Om jeg stiller spørsmålet annerledes. Beste løsning med 3x32A 230V tilgjengelig og nevnte biler? Ønsker å kunne ha begge plugget i når jeg først skal legge opp nytt.

Er det noe poeng å legge ut større kapasitet enn dette? Sånn rent praktisk for vanlig bruk.

jkirkebo

Sitat fra: Lassi på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 14:49
Meg som roter litt nå ja. (Pinlig...)

Om jeg stiller spørsmålet annerledes. Beste løsning med 3x32A 230V tilgjengelig og nevnte biler? Ønsker å kunne ha begge plugget i når jeg først skal legge opp nytt.

Beste løsning blir 2-fase lading av Teslaen med 2x16A (7,4kW) og 1-fase 20A til Leafen. Da utnytter du en 3x32A kurs bortimot maks, uten lastdeling.

Du kan ikke ha felles B-vern for begge to i skapet, det er krav om separat jordfeilvern for hver ladestasjon. Så om du ikke bruker bokser med integrert B-vern må du sette opp et lite skap i garasjen der kursen splittes, med to stk. B-vern. Tipper dette blir en god del dyrere enn å ha bokser med integrert B-vern.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lassi

Godt tips om krav til vern.

Har jeg noe å hente på å gå opp til 3x40A kurs?
Hvordan sier ladestasjon ifra til bil om hvor mye den kan trekke? (V eller mA signal?)

Er grønn på lading og det fremstår som en jungel med kombinasjoner av ladestasjoner uttakstyper og hva bilen kan utnytte i praksis.

KjellG

#6
Ser ikke logikken i å kreve separat B-vern for hver ladeboks. Er du sikker på at dette er et ufravikelig krav?

At det kan være en fordel er så, men om det skulle oppstå feil i en lader (bil) så er det jo bare å koble fra bilen og flippe opp jordfeilbryteren igjen.

Enkelte ladeuttak har dobbelt uttak og kan lade to biler samtidig. Har de to B-vern innvendig?

Med 3*40A kan du trolig lade Teslaen med 8.5 kW og Leafen med 5,3kW samtidig. Ev sette ned litt på Tesla og sette opp til 6,6 kW på Leaf.

Vær obs på at andre biler enn Tesla kan protestere på V-kobling mot Tesla. Kan dog omgåes vha enten en bryter eller tilpasset kabel om det byr på problemer.

Griffel

Sitat fra: KjellG på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 17:12
Enkelte ladestasjoner har dobbelt uttak og kan lade to biler samtidig. Har de to B-vern innvendig?
Ja.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Lassi på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 16:28
Godt tips om krav til vern.

Har jeg noe å hente på å gå opp til 3x40A kurs?
Hvordan sier ladestasjon ifra til bil om hvor mye den kan trekke? (V eller mA signal?)

Med 3x40A kan du hente ut 2x18,5A til Teslaen (som er maks de nye kan trekke) og 1x25A til Leaf.

Pilotsignalet bruker en duty cycle (altså PWM) for å signalisere tilgjengelig ladestrøm.

Sitat fra: KjellG på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 17:12
Ser ikke logikken i å kreve separat B-vern for hver ladeboks. Er du sikker på at dette er et ufravikelig krav?

Ikke separat B-vern, men separat jordfeilvern. Det kan løses med felles B-vern på kursen og separat A-vern i/før hver ladestasjon om man ønsker. Det er normalt slik det gjøres på doble stolper, B-vern på tilførsel og separat jordfeilautomat (type A) for hvert uttak i ladestolpen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

geear

Hva skjer dersom man setter to ladestasjoner med lastdeling på denne 3-fas 32A kursen, og plugger Teslaen i den ene og en bil med 1-faslader i den andre?

jkirkebo

Sitat fra: gr på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 20:30
Hva skjer dersom man setter to ladestasjoner med lastdeling på denne 3-fas 32A kursen, og plugger Teslaen i den ene og en bil med 1-faslader i den andre?

Med lastdeling vil jo Teslaen alltid kunne få 2x18,5A mens den andre ladestasjonen som er koblet som 1-fase vil veksle mellom 18A og 32A avhengig av om Teslaen lader eller ikke.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

KjellG

Nå ser det for meg ut til at Griffel og Jkirkebo har forskjellig syn på B-type jordfeilvern?

J.Lafton

Nå er jo anlegget hos trådstarter 230v TT nett. Å på ett 230v TT og IT nett er det ikke mulig å kjøre med 1 fas kurs. Her er kunn 2 fas og 3 fas mulig.
Vet at dette med 1 fas henger igjen fra gammelt av. Men det er feil tolkning.
1fas er kunn mulig på TN nett der du kjører fas mot null leder.

Så med en 32A 3 fas kurs er er beste løsningen å ha to ladere på 2x 16A . Eventuelt ha ladere med lastdeling så man kan kjøre en lader på f.eks 28A og en annen på 4A
2019 Tesla Model 3 LR
2018 Volkswagen E Golf SOLGT
2014 Nissan Leaf Tekna SOLGT

Lassi

Takk for svar, men hva blir vi enige om her nå?
Kan jeg ikke belaste kursen slik jkirkebo skisserer? 32A/1,73=18,5A

For jordfeilbryter blir det vel greiest å bare bruke jordfeilautomat i skapet og ta ladestasjoner med innebygd b-vern.

Griffel

#14
Du kan trygt se helt bort fra J.Laftons innlegg, og følge jkirkebo opplegg.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA