Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan unngå Shuko på en enkel og grei måte?

Startet av CastorFiber, onsdag 04. oktober 2017, klokken 22:41

« forrige - neste »

CastorFiber

Jeg har handlet en 2017 24Kwh Leaf. Hjemme i garasjen har jeg en trefas 16A CEE- kontakt som jeg ønsker å benytte til å lade bilen med. Siden jeg er opptatt av sikkerhet, synes jeg det er greit å bruke en CEE- kontakt. Denne bilen er nok bare en "mellomstasjon", og siden det skjer så mye i markedet, kan jeg tenke meg å ikke bruke mye penger på en ladestasjon akkurat nå. Jeg har grei oversikt over strømstyrker, CEE- kontakter og så videre. Ønsker å beholde den eksisterende trefas CEE- kontakten. Bruker den til andre ting periodevis.

Hva er den enkleste måten å få koblet Leafen til kontakten med "kladdledningen", men å unngå Shukokontakten hjemme, men samtidig kunne sørge for at jeg kan bruke originalledningen til "gratislading" på 10A ellers?

Har jeg forstått ting rett, har jeg (minst) to muligheter:
1. Sette opp en enfas CEE, bytte ut Shuko på ledningen til enfas CEE, og lage en overgang til Shuko.
2. Montere en CEE trefasplugg og koble til en fase. Overgang som over, blir noe større.

Jeg er fersk elbilist, men ser for meg at det å lade "fort" hjemme blir litt "kjekt å ha". Kjører stort sett rundt 40 km om dagen, så jeg har ikke tidsnød. Har noen erfaring med dette? Hva er mest praktisk? Er det egentlig noen vits i å problematisere rundt dette? CEE- kontakten er koblet til automatsikring med jordfeilbryter, ledningen fra sikringsskap til CEE er uten koblingsbokser på veien, og sikringen brukes kun på denne ene kontakten.

EDIT- ECC-kontakten er på 230 Volt.

jkirkebo

Jeg har adapter som passer kontakten:

http://www.ladespesialisten.no/index.php/adaptere-til-andre-elbiler/14-adaptere-til-andre-elbiler/30-adapter-16a-3-fase-bla-cee-til-schuko

Men anbefaler heller en fast ladestasjon med Type 2 uttak koblet til den kontakten. Da får du 60% raskere lading med på kjøpet.


Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

automat

Jeg ville kjøpt en portabel ladestasjon med integrert jordfeilbryter type B. Og bedt om å få den montert med 3-faseplugg.  Har du 230V (blå kontakt) kobles den til 1 fase. Har du 400V (rød kontakt) kobles den med 3-fase (og du er forberedt for kraftig lading i fremtiden). Jeg ville bedt om å få ladestasjon stilt inn på 14A, for ikke å ligge på 100% belastning på kabel og sikring.
Her er en leverandør: http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner

Hvis du ikke har type 2 til type 1 kabel, så trenger du det i tilegg.
Ikke kjøp ladestasjon med fastmontert type 1 kabel. Din neste elbil vil sannsynligvis ha type 2 kontakt
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

CastorFiber

#3
Takk for svar. Ser jeg glemte å ta med at det er snakk om 230 Volt. La til i første innlegg.

geear

Sitat fra: CastorFiber på onsdag 04. oktober 2017, klokken 22:41
Jeg har handlet en 2017 24Kwh Leaf. Hjemme i garasjen har jeg en trefas 16A CEE- kontakt som jeg ønsker å benytte til å lade bilen med. Siden jeg er opptatt av sikkerhet, synes jeg det er greit å bruke en CEE- kontakt. Denne bilen er nok bare en "mellomstasjon", og siden det skjer så mye i markedet, kan jeg tenke meg å ikke bruke mye penger på en ladestasjon akkurat nå. Jeg har grei oversikt over strømstyrker, CEE- kontakter og så videre. Ønsker å beholde den eksisterende trefas CEE- kontakten. Bruker den til andre ting periodevis.

Hva er den enkleste måten å få koblet Leafen til kontakten med "kladdledningen", men å unngå Shukokontakten hjemme, men samtidig kunne sørge for at jeg kan bruke originalledningen til "gratislading" på 10A ellers?

Har jeg forstått ting rett, har jeg (minst) to muligheter:
1. Sette opp en enfas CEE, bytte ut Shuko på ledningen til enfas CEE, og lage en overgang til Shuko.
2. Montere en CEE trefasplugg og koble til en fase. Overgang som over, blir noe større.
Dette går, men husk at det sitter temperatursensor i schuko-stikket på de aller fleste ladekabler, slik at ladekladden kobler ut eller reduserer ladestrøm ved varmgang. Den mister du (og må evt. trikse til) hvis du klipper schukoen og setter på CEE. Dette blir også et problem andre veien når du skal bruke overgang tilbake til shucko igjen, og ender uten temperatursensor. For å være lovlig til elbillading skal det også være egen jordfeilbryter type B til denne kursen. Se forøvrig http://ffd.sc.kq.no/nelfo/elsikkerhet/dok/Elbil_installatoer.pdf

Sitat fra: CastorFiber på onsdag 04. oktober 2017, klokken 22:41Jeg er fersk elbilist, men ser for meg at det å lade "fort" hjemme blir litt "kjekt å ha". Kjører stort sett rundt 40 km om dagen, så jeg har ikke tidsnød. Har noen erfaring med dette? Hva er mest praktisk?
Skal mye til at du har behov for mer enn 8-10A lading med den kjøredistansen. Jeg hadde mye mer panikk for dette FØR jeg hadde hatt elbil...

Sitat fra: automat på onsdag 04. oktober 2017, klokken 23:03
Jeg ville kjøpt en portabel ladestasjon med integrert jordfeilbryter type B. Og bedt om å få den montert med 3-faseplugg.
Sikkert greit sikkerhetsmessig, men så lenge det kobles til med stikk så er det krav om jfb type B før uttaket.

sylwester

En kontakt fra Schuko hunn til CEE hann imellom originallader og CEE-kontakten din gir INGEN sikkerhet i forhold til å bruke et Schuko-støpsel fra garasjen isteden. En slik overgang er sikkert fin å ha hvis du drar på ferie og trenger noen overganger for bruk i nødstilfelle, men ikke for lading hver natt. Du skrev du var interessert i sikkerhet så du må nok investere i noe mer.

Alternativ 1: Gjør det rette. Kjøp mode 3 ladestasjon montert og ikke bruk CEE. Beste er å få 20A og at det er type2-kontakt og du bruker løs type2-kabel. Da vil du kunne bruke samme ladestasjon selv om du bytter bil til en ny Leaf senere for en ny kabel koster 1500kr de fleste steder.  Ladestasjon + installasjon koster litt, men man kan finne gode dealer rundt omkring.
http://elbilhjelpen.no/htm/type2-1fase.html

Alternativ2: Semiportabel. I praksis kan du kjøpe en mode3-ladestasjon med v-vern og cee-kontakt og bruke den. Litt mindre sikker enn 1. Som med 1) så kan det kombineres med løs kabel slik at du ikke trenger å bytte den ut.
http://elbilhjelpen.no/htm/type2-1fase.html

Alternativ3: Kjøp ny mode2-kabel med CEE:
https://www.elbilgrossisten.no/collections/schuko-til-type-1/cee-til-type-1

Jeg har ikke noe med hverken elbilgrossisten eller elbilhjelpen. Det finnes flere som selger liknende. Elbilforeningen har en artikkel om ladekabel hvor mange leverandører er listet og jeg ville sjekket ut de også for alternative løsninger før du bestemmer deg.

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

CastorFiber

Tusen takk for alle innspill! Som fersk elbileier har jeg lært mye.
Siden jeg regner med at denne bilen er en "mellomstasjon", dropper jeg kreative planer om utbytting og overganger ut over det jeg har. Ser det litt an på hva jeg skal bruke penger på.
Henger opp en egen røykvarsler i taket over shuko- kontakten, og klistrer utedelen av et "inne- ute"-termometer til veggkontaktovergangen, slik at jeg kan følge med på hvor varm den blir. Regner med at det er langt tryggere enn praksisen til de som lader med diverse skjøteledninger tilkoblet en gammel og oppdelt kurs, lagt ut gjennom kjellervinduet og ut på gårdsplassen. :)

Elmo

Sitat fra: gr på onsdag 04. oktober 2017, klokken 23:44
Skal mye til at du har behov for mer enn 8-10A lading med den kjøredistansen. Jeg hadde mye mer panikk for dette FØR jeg hadde hatt elbil...

Folks "behov" for rask lading synker dramatisk et par uker etter at man har fått sin første elbil.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

THE

Sitat fra: Elmo på torsdag 05. oktober 2017, klokken 23:24
Sitat fra: gr på onsdag 04. oktober 2017, klokken 23:44
Skal mye til at du har behov for mer enn 8-10A lading med den kjøredistansen. Jeg hadde mye mer panikk for dette FØR jeg hadde hatt elbil...

Folks "behov" for rask lading synker dramatisk et par uker etter at man har fått sin første elbil.

Det er vel helt individuelt. Selv nå etter overgang til Tesla må jeg av og til bruke all tilgjengelig effekt på 11kW ladepunktet mitt, men nå blir det begrenset til noen få helger i året der jeg må få ladet opp igjen etter 10 mil pendling før vi skal avgårde igjen senere på ettermiddagen. Alternativet er å stoppe for 16 kW AC lading underveis, evt. ChaDeMo når jeg får kjøpt meg adapter.

Med Zoe så har jeg i perioder vært helt avhengig av 11kW lading hjemme flere ganger i uken.

Fordelen med Tesla er at jeg til normalt ikke trenger rask lading, og har stort sett aldri behov for å lade bilen i middagstid slik jeg ofte måtte med Zoe. For framtidig innfasing av AMS-målere med variable effektavgifter/strømpriser, så er dette noe jeg setter stor pris på. Da vil det også være greit å kunne fyre opp rask lading på de tidene av døgnet der muligens blir lavere effektavgift, og det ellers er lavt strømforbruk i huset.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

geear

Bruken din er da ikke i nærheten av det trådstarter spør om, som dekkes med god margin av 10A lading. De fleste har biler som står stille i 10-12 timer minimum, og da lader en 10 mil+. De få gangene en gjennomsnittlig bilbruker kommer opp i slike situasjoner så er hurtiglader en mulighet for de fleste. Hvis du har hatt ZOE så skjønner jeg at du har vært avhengig av rask lading, siden den ikke kan hurtiglades. Med chademo-adapter til Tesla eller en elbil som kan lade på CCS/chademo så kommer de fleste forbi en hurtiglader før de er tomme. I dag kommer madammen fra jobb med kanskje 70% batteri, og skal kjøre nesten 50 mil med e-Golf en halvtime senere, så da kjører jeg bort til Møller (1,5km), og hurtiglader noen minutter for at hun skal starte med litt mer juice. Helt uproblematisk de tre gangene i året det skjer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA