Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Maks rekkeviddevisning avhengig av utetemperatur?

Startet av jankph, tirsdag 10. oktober 2017, klokken 08:41

« forrige - neste »

jankph

Ganske fersk på elbil, så dette er kanskje et dumt spørsmål, men jeg spør likevel...

Er det riktig at maks rekkeviddevisning ved fulladet batteri endrer seg med utetemperatur? Hva er det det som styrer den egentlig?

Da jeg kjøpte bilen brukt i sommer viste den 140-145 km i maks rekkevidde ved fullt batteri. Etterhvert som det ble høst gikk det nedover og nedover, først 130 km, og nå de siste dagene med 0 til 5 grader ute bare 120 km. Det er jo ganske innlysende at jeg ikke har 160 km om vinteren, jeg bare så for meg at den uansett viste det ved start, men at det raste nedover fortere om vinteren enn om sommeren. Er systemet så avansert at det faktisk tar hensyn til utetemperatur og antatt strømforbruk? Eller er det tegn på dårlig batteri?
VW e-up! 2015-mod siden juni 2017

zbk

Gjettometeret i ulike biler baserer seg typisk på forbruk siste X km samt eventuelt fratrekk for påslått klima eller andre ting (varierer mellom biltypene hvor "smart" det gjøres). Ergo vil forventa kjørelengde ved fullt batteri justeres nedover så lenge snittforbruket øker. Tallet kan ikke brukes til å si noe fornuftig om batteritilstand.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

jankph

Sitat fra: zbk på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 08:49
Ergo vil forventa kjørelengde ved fullt batteri justeres nedover så lenge snittforbruket øker.

Det er vel der vi har svaret. Siden snittforbruket øker med synkende temperatur, så vil også rekkevidden bli mindre, uansett hvor fullt batteriet er: Juli 14 kWh/100km, August 15 kWh/100km, September 17 kWh/100km, Oktober 18 kWh/100km. Snittforbruket er selvfølgelig også avhengig av hvor jeg kjører, by, landevei, motorvei osv., bruk av varme/vifte m.m., men i løpet  av en måned blir det såpass mye blandet kjøring at det jevner seg ut slik at temperaturen for meg føles som den store forskjellen. Da har jeg fått svar. Det er ikke temperaturen i seg selv som er årsaken her, men det at snittforbruket øker pga. temperaturen. Egentlig ganske logisk, bare jeg tenker meg om.
VW e-up! 2015-mod siden juni 2017

ReneM

E-up kompenserer for selve temperatur og. Ikke bare snittforbruk.

Det er enkelt å teste når du parkerer ved +10. Går temperaturen ned til -5 og du oppdaterer appen synker rekkevidden kraftig. Trenger ikke å kjøre en cm for det ;)
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

jankph

Sitat fra: ReneM på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 22:24
E-up kompenserer for selve temperatur og. Ikke bare snittforbruk.

Det er enkelt å teste når du parkerer ved +10. Går temperaturen ned til -5 og du oppdaterer appen synker rekkevidden kraftig. Trenger ikke å kjøre en cm for det ;)

Akkurat det har jeg ikke fått testet ennå, men jeg skal forsøke å legge merke til det.
VW e-up! 2015-mod siden juni 2017

Elmo

Sitat fra: ReneM på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 22:24
E-up kompenserer for selve temperatur og. Ikke bare snittforbruk.

Jeg merker dette godt om vinteren fordi temp i garasjen på jobben er jevnt 17 grader. Første par kilometrene ute i kulda så synker gessometer-rekkevidden med ofte med 30km. 
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Radiobil1

Det blir varmere i været. Hva klarer dere å få i kjørelengde på kjørecomputeren om morgenen nå om dagen?

Elmo

Det er jo ikke så relevant å sammenlikne for det er båre avhengig av siste turen du hadde dagen før, og temperaturen i bilens omgivelser.
Men jeg hadde 117km i morges, i pluss 1 grad.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA