Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Konstruktiv kritikk av Kona

Startet av Gordon Retriever, mandag 09. oktober 2017, klokken 18:17

« forrige - neste »

LFC

Hvordan kan kritikk være konstruktivt?
Kritikk er et negativt ladet ord som ikke forbinnes med noe positivt.
Konstruktiv tilbakemelding av Kona er et mye bedre setningsvalg.
Brukte spisepinner «solgt»
Brudekjole «gitt bort»
2 skiver med Nugatti «solgt»
Pent brukt engangsgrill « i bestilling»

creal

Fra SNL: "Kritikk betyr bedømmelse og vurdering av et arbeid eller en prestasjon av kunstnerisk, vitenskapelig eller annen art." https://snl.no/kritikk

Mao: gir man terningkast, er terningkast 6 nøyaktig like mye "kritikk" som et terningkast 1.

Konstruktiv kritikk innebærer å påpeke mangler som kan utbedres. Den er altså konstruktiv fordi den ikke bare peker på svakheter, men også impliserer, antyder, skisserer, eller angir løsninger for hvordan svakhetene kan elimineres.

e-curious

Er ikke sikker på om Hyundai tar til seg noe tilbakemeldinger herfra, i alle fall ikke på selve bilen.  Vurderinger av bilen i forhold til oss som kjøper/vurderer å kjøpe blir noe annet

Gordon Retriever

Riktig:  Tråden er ment som utveksling av synspunkter om Kona mellom personer som har meninger om bilen.
Takk for nylige bidrag i tråden.  Fortsett gjerne med innspill om ting dere hadde sett gjort annerledes i det ferdige produktet. (Dvs. produktet = bilen, ikke tråden.)

Med vennlig hilsen
Gordon Trådstarter

arthur

Sitat fra: LFC på fredag 27. juli 2018, klokken 15:32
Hvordan kan kritikk være konstruktivt?
Kritikk er et negativt ladet ord som ikke forbinnes med noe positivt.
Konstruktiv tilbakemelding av Kona er et mye bedre setningsvalg.

Har du aldri hørt om en film som fikk god kritikk? At folk stort sett forbinder kritikk med noe negativt har nok blitt tilfelle, men folk sier så mye rart, eksempelvis; Jeg vet ikke hvordan det vil utarte seg. Hva betyr det om ikke en forhåndsdømming? Eller alle de som snakker om noe som er bekymringsverdig. Hva i alle dager betyr det? At noe er verdig en bekymring? Ja, folk sier mye rart. Men å komme med en kritisk tilbakemelding betyr ikke noe annet enn at man kommer med en tilbakemelding som er seriøs enten denne er god, dårlig eller noe i mellom.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

LFC

Hvis jeg går bort å kritiserer noen.
Tenker du at jeg har sakt noe positivt og hyggelig , eller er din første tanke at jeg har vært ufin og nedlatende?
Ikke meningen å spore av hele debatten, men hvis man får kritikk så er den svært skjeldent positiv.
Brukte spisepinner «solgt»
Brudekjole «gitt bort»
2 skiver med Nugatti «solgt»
Pent brukt engangsgrill « i bestilling»

Trond.m

#96
Hva har denne akademiske diskusjonen om definisjonen av ordet kritikk med Kona ?

I et forsøk på å komme tilbake på sporet, så vil jeg gjerne kommentere muligheten til å definere maks ladenivå i % både for AC og DC lading. Har ikke sett denne muligheten hos noen andre elbiler. Det er jo veldig bra, og det burde gi mulighet for å redusere kapasitetstapet for batteriet. Jeg vil tro at de færreste trenger å lade 100 % hver dag, så jeg tenker kanskje at jeg bare vil lade til 70 % til daglig. Et alternativ er å lade alltid til 100 %, men bare lade en ca en gang i uka. Vanskelig å si hva som er best for batteriet. Spørsmålet er også om balansering av celle-spenning bare skjer ved lading til 100 % SOC, eller om det skjer hver gang man lader helt opp til egendefinert %.

Counterpointer

Sitat fra: TM på søndag 29. juli 2018, klokken 09:11
I et forsøk på å komme tilbake på sporet, så vil jeg gjerne kommentere muligheten til å definere maks ladenivå i % både for AC og DC lading. Har ikke sett denne muligheten hos noen andre elbiler. Det er jo veldig bra, og det burde gi mulighet for å redusere kapasitetstapet for batteriet. Jeg vil tro at de færreste trenger å lade 100 % hver dag, så jeg tenker kanskje at jeg bare vil lade til 70 % til daglig. Et alternativ er å lade alltid til 100 %, men bare lade en ca en gang i uka. Vanskelig å si hva som er best for batteriet. Spørsmålet er også om balansering av celle-spenning bare skjer ved lading til 100 % SOC, eller om det skjer hver gang man lader helt opp til egendefinert %.
Tesla har alltid hatt dette.
Det er varianter på andre biler. Soul hadde mulighet på 2014 mod til 80%. Ae har hilltop setting som gir 87%. Finnes sikkert flere.

Det er en veldig fin og fleksibel løsning på Kona. Bil med så lang rekkevidde bør ikke lades til 100% hver dag og med så fleksibel skala kan alle finne sin passende rekkevidde for daglig bruk. Desverre kommer jo mangel på app tilsyne igjen her, dette er en ting som er veldig fint å styre eksternt. Spesielt når du finner ut at du trenger mer rekkevidde etter at bilen er satt til lading.

trykkertor

Er det noen "helsemessig" bra effekt for batteriet å noen sjeldne ganger bli kjørt ned mot 0%, og ladet opp til 100%? For å "trimme/minne på" batteriet om de ekstreme endene?
Eller vil en som alltid kjører bilen mellom 10-80% alltid være det beste?

Så kan jo en lure på hvor stort batteri som står i Kona EV. Bjørn Nyland kjørte ned til 2% og regnet ut å ha tilgang på ca 66kWh. Basert på ladefarten allerede i starten, og at bilen tillater regenering av strøm selv på 100% batteri, tippet/antok/regnet han ut og forestilte seg at bilen sitt batteri kan være 70kWh.
https://youtu.be/kq3OoZoUZBA?t=21m17s

Kjetil1986

Mener jeg har lest flere steder at batteriert i Kona skal være på 67kWh med 64kWh tilgjengelig.
Model 3 long range 2021

Cral

Sitat fra: TM på søndag 29. juli 2018, klokken 09:11
Hva har denne akademiske diskusjonen om definisjonen av ordet kritikk med Kona ?

I et forsøk på å komme tilbake på sporet, så vil jeg gjerne kommentere muligheten til å definere maks ladenivå i % både for AC og DC lading. Har ikke sett denne muligheten hos noen andre elbiler. Det er jo veldig bra, og det burde gi mulighet for å redusere kapasitetstapet for batteriet. Jeg vil tro at de færreste trenger å lade 100 % hver dag, så jeg tenker kanskje at jeg bare vil lade til 70 % til daglig. Et alternativ er å lade alltid til 100 %, men bare lade en ca en gang i uka. Vanskelig å si hva som er best for batteriet. Spørsmålet er også om balansering av celle-spenning bare skjer ved lading til 100 % SOC, eller om det skjer hver gang man lader helt opp til egendefinert %.

E-golf har dette på dc lading, men jeg tror 100% SOC kun er et Tesla issue, da jeg sitter igjen med et inntrykk av at batteripakkene på de fleste andre bilene ikke tillatter 100% bruk av batteri. (netto vs brutto kapasitet)
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

xyzzy

#101
Et par ting jeg savner, på papiret (har Ioniq, ikke Kona - og med ventelisten blir det neppe noe Kona her):


  • Elektriske seter med minne, som på Ioniq.
  • App. Det finnes i USA, hvorfor må Hyundai slepe beina etter seg i Europa? Spesielt interessant å kontrollere klima i bilen, både med og uten strøm tilkoblet.
  • Ville gjerne hatt 360-kamera som tilvalg.
  • Trådløs CarPlay. Induksjonslading av mobilen er ikke like nyttig når man uansett må koble til mobilen for å bruke CarPlay.

Limodriver

Elektrisk sete med memory er underlig at ikke er på Kona. Elektrisk sete uten memory fikk du som standardutstyr i f.eks Chevrolet Caprice Classic på 70-tallet!

App er kjekt å ha, men er ikke et must, men det er noe med 2018.

jorgenbsk

Stiller meg i køen av dem som er (måtelig) misfornøyd med manglende minne på elektriske seter.
Jeg synes manuelle er greiere og raskere å stille inn hvis man først må endre stilling etter hver gang konemor har brukt bilen.
Og når selv 2012-modellen av Hyundai i40 (dieseldyret) har dette, så synes jeg det er underlig at ikke en modell fullspekket av utstyr har dette.

Men altså, jeg overlever jo helt fint uten, så det er ikke fryktelig krise. Bare litt irriterende :)

AndersK

Det er vel ett av flere tiltak for å få prisen ned så mye som mulig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA