Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tom for strøm (12v)

Startet av Usikker, mandag 09. oktober 2017, klokken 16:52

« forrige - neste »

El-sa

Noen som har opplevd dette fenomenet med nye e-Soul? Min 2020 modell var død i dag. Låste opp, og det var det. Alt mørkt og kaldt, utenom en durelyd fra sikringsboksen under rattet. Har kjørt en del korte turer siste uken. Kan det ha betydning?
x-2016 KIA Soul EV
2020 KiA e-Soul 64

Martin Eden jr

#91
Virker som om kun siste innlegg gjelder nye eSoul. Jeg har også en halvt år gammel eSoul og fikk i dag tom 12v - ingenting virket. Mistenker at det har noe med at SOS-systemet slo inn på siste kjøretur (det "ringte" inne i dashbordet mens LED-lampa ved siden av SOS-knappen blinket rødt). Jeg måtte stoppe, slå av bilen og gå ut av døra før ringingen stoppet. Deretter ingen feilmelding å se, så jeg parkerte bilen. Ett døgn etter er den altså strømløs. På telefon med BOS-verkstedet får jeg opplyst at problemet er kjent - men det er litt uklart for meg om det er svak 12v som utløser SOS-systemet eller omvendt - at det er SOS-systemet som har tappet 12v - batteriet. Bilen er satt inn hos BOS, så får vi se hva de finner ut.

Det skal vel også være slik at hovedbatteriet vedlikeholdslader 12v-batteriet på eSoul. Det skjer stadig vekk (en blå lampe blinker på dashbordet når dette skjer), men dette forhindret altså ikke at 12v gikk i null denne gangen.

For øvrig lurer jeg på at dersom dette betyr at SOS-systemet forsøkte å melde om nød - så er det bekymringsfullt at ingen "tok telefonen" - det ringte i mange minutter...

PS Var også vanskelig å finne ut av hvordan du skulle bruke nødnøkkelen, da det ikke er noe synlig nøkkelhull. Etter litt telefonering med BOS fant jeg ut at man må trykke inn nødnøkkelen i den lille slissa under bakre del av håndtaket (det som sitter fast på bilen), og så "vri" av plastdekselet på denne delen. Bak der finnes en fysisk dørlås... kjekt når man skal få åpnet panseret for å få koblet på nødstrøm...
2014-2018 Soul EV, 2018-2019 Kona EV, 2019- eSoul, 2022- Enyaq 80X

El-sa

Sitat fra: Martin Eden jr på onsdag 30. september 2020, klokken 11:45
Det skal vel også være slik at hovedbatteriet vedlikeholdslader 12v-batteriet på eSoul. Det skjer stadig vekk (en blå lampe blinker på dashbordet når dette skjer), men dette forhindret altså ikke at 12v gikk i null denne gangen.

Etter å ha kjørt testsyklus på batteriet, var beskjeden fra verkstedet at de ikke kunne finne ut hva som hadde skjedd, men at DC-DC converter ikke leverer nok strøm til å lade batteriet opp igjen etter mange korte turer, så vedlikeholdslading av 12V er derfor anbefalt med mye småkjøring.

De hevdet også at 12V kun lades fra hovedbatteriet under kjøring, eller under lading av hovedbatteriet. Men hvis det er slik at 12V skal lades fra hovedbatteriet uavhengig av tilkobling til strømnettet, er det kanskje noe i veien med bilen min.
x-2016 KIA Soul EV
2020 KiA e-Soul 64

_OE_

Ta og mål spenning på 12v batteriet ta så og koble til lederen... Så måler du igjen... Hvis spenningen øker til ca 14v så lades batteriet... Jeg har den gamle 30kW Soulen... Slik virker det der... Hvis jeg kjører med fullt lys så lader bilen bedre enn når jeg kjører på aut lys... Dette kan du måle på samme måte men som sagt dette er 2018 mod Soul

#FTS#


hanche

Sitat fra: El-sa på onsdag 30. september 2020, klokken 13:42
De hevdet også at 12V kun lades fra hovedbatteriet under kjøring, eller under lading av hovedbatteriet.
Akkurat det er i hvert fall korrekt: Når bilen ikke lades og ikke er skrudd på og kjøreklar, er hovedbatteriet helt frakoblet alt annet i bilen. Det er et par releer som sørger for det. (Eller kontaktorer – så vidt jeg forstår er ikke en kontaktor annet enn et ekstra kraftig rele, beregnet for større strømstyrker enn releer flest.)

Du kan høre kontaktorene slå inn når du skrur på bilen, eller når du starter lading.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Martin Eden jr

Nå har jeg dobbeltsjekket instruksjonsboka, og der står det vitterlig at det store batteriet vedlikeholdslader det lille - også når bilen ikke er påslått, eller tilkoblet ladestrøm. Når dette slår inn vil den ene blå ladelampa på dashbordet blinke.
2014-2018 Soul EV, 2018-2019 Kona EV, 2019- eSoul, 2022- Enyaq 80X

hanche

Du store. Det må være noe nytt de har funnet på. Men det er selvsagt en velkommen nyhet.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

RJK

Samme som gjøres på Kona, men der får man gul indikator inni logoen i front når den lader 12V-batteriet. Synes det er flott og virker betryggende. Bare lurte på om de hadde gjort det samme på E-Niro og E-Soul, og i tilfelle hvorfor om de ikke har gjort det.


:)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hanche

Sitat fra: hanche på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 14:00
Du store. Det må være noe nytt de har funnet på. Men det er selvsagt en velkommen nyhet.
Etter at jeg skrev dette, har jeg faktisk sett dette i aksjon et par ganger.

Men på julaften, av alle upassende tider, hadde jeg flatt 12V-batteri. Jeg hadde nok parkert bilen med taklyset på – så idiotsikkert er ikke dette systemet. Fossilbileieren som ga meg startstrøm så litt rart på meg da jeg spurte om hjelp. Og det ironiske i situasjonen er jo overveldende, når man står der med 64 kWh på batteriet og mangler strøm.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Martin Eden jr

Sitat fra: Martin Eden jr på onsdag 30. september 2020, klokken 11:45
Virker som om kun siste innlegg gjelder nye eSoul. Jeg har også en halvt år gammel eSoul og fikk i dag tom 12v - ingenting virket. Mistenker at det har noe med at SOS-systemet slo inn på siste kjøretur (det "ringte" inne i dashbordet mens LED-lampa ved siden av SOS-knappen blinket rødt). Jeg måtte stoppe, slå av bilen og gå ut av døra før ringingen stoppet. Deretter ingen feilmelding å se, så jeg parkerte bilen. Ett døgn etter er den altså strømløs. På telefon med BOS-verkstedet får jeg opplyst at problemet er kjent - men det er litt uklart for meg om det er svak 12v som utløser SOS-systemet eller omvendt - at det er SOS-systemet som har tappet 12v - batteriet. Bilen er satt inn hos BOS, så får vi se hva de finner ut.

Det skal vel også være slik at hovedbatteriet vedlikeholdslader 12v-batteriet på eSoul. Det skjer stadig vekk (en blå lampe blinker på dashbordet når dette skjer), men dette forhindret altså ikke at 12v gikk i null denne gangen.

For øvrig lurer jeg på at dersom dette betyr at SOS-systemet forsøkte å melde om nød - så er det bekymringsfullt at ingen "tok telefonen" - det ringte i mange minutter...

PS Var også vanskelig å finne ut av hvordan du skulle bruke nødnøkkelen, da det ikke er noe synlig nøkkelhull. Etter litt telefonering med BOS fant jeg ut at man må trykke inn nødnøkkelen i den lille slissa under bakre del av håndtaket (det som sitter fast på bilen), og så "vri" av plastdekselet på denne delen. Bak der finnes en fysisk dørlås... kjekt når man skal få åpnet panseret for å få koblet på nødstrøm...

Nå nylig (februar 2021) skjedde de samme igjen. Forrige gang byttet BOS 12v batteriet, men sa de ikke hadde fått noen fix fra Kia ennå. Denne gangen skjedde det igjen at bilen utløste et nødanrop (og denne gangen fikk jeg faktisk svar). Jeg kjørte hjem som vanlig og parkerte over natten. Neste morgen var 12v i null, og jeg måtte ha nødstrøm. Kjørte den til BOS, og de sa de hadde fått en løsning fra KIA (som de ikke kalte programvareoppdatering, men visstnok en slags nullstilling av deler av IT-systemet). Så får vi se om dette hjelper. Ifølge forhandler var det to kunder av dem som hadde dette problemet av alle som hadde kjøpt eSoul hos dem.
2014-2018 Soul EV, 2018-2019 Kona EV, 2019- eSoul, 2022- Enyaq 80X

Jaroslavas

Martin, hvordan gikk det med fiksing av problemet?
KIA e-Soul 2020, 64kWh, blå

hanche

Sitat fra: hanche på lørdag 26. desember 2020, klokken 10:13
Men på julaften, av alle upassende tider, hadde jeg flatt 12V-batteri. Jeg hadde nok parkert bilen med taklyset på – så idiotsikkert er ikke dette systemet. Fossilbileieren som ga meg startstrøm så litt rart på meg da jeg spurte om hjelp. Og det ironiske i situasjonen er jo overveldende, når man står der med 64 kWh på batteriet og mangler strøm.
Jeg vet ikke hva det er med julehelgen, men idag hadde jeg flatt 12V-batteri igjen. Og denne gangen hadde jeg ikke taklyset på. Ikke bare det, det har kun vært langkjøring i det siste. Da jeg parkerte bilen i går kveld, hadde jeg kjørt 27 mil. Da jeg åpnet panseret, hørte jeg fra tid til annen en klikkelyd, som om et relé slo inn og så ut igjen med det samme (eller omvendt). Kan hende prøvde den å starte lading fra høyvoltbatteriet, uten å lykkes? Jeg har ellers ofte sett at den gjør det når bilen står parkert, så kanskje har jeg en strømtyv som vanligvis ikke leder til problemer fordi bilen ordner med lading av 12V-batteriet selv.

Etter forrige opplevelse investerte jeg i nødstartbatteri fra Biltema. Den investeringen betalte seg nå! Men det gikk ikke å følge bruksanvisningen. Den sier jeg skal koble kontrollboksen til bilbatteriet først, men da begynte den å pipe, antagelig fordi batterispenningen var for lav. Så jeg koblet til nødstartbatteriet først, og deretter bilbatteriet. Da virket det, og jeg fikk start på bilen med en gang.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA