Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tom for strøm (12v)

Startet av Usikker, mandag 09. oktober 2017, klokken 16:52

« forrige - neste »

Usikker

Sitter vel et typisk småbil startbatteri i Kia'n, bilde er fra bilen min da jeg fikk nytt batteri


Kan jo være at ett eller flere strømsluk starter før DC-DC'n starter men det er jo ikke konsekvent og skjer egentlig skjelden...

--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

Hi9hTech

Dette opplevde jeg med en 1 mnd gammel 2017/2018 modell kjøpt 29 november 2017. Etter 2 helger med tomt batteri og bruk av C-Tech lader tok jeg bilen til Kia forhandler på ensjø fredag morgen, de byttet batteri og gjorde noen målinger og kunne ikke finne noe feil. Fikk igjen bilen samme dag og kjørte hjem og parkerte, lørdag ettermiddag skulle vi ut på en handletur og bilen var igjen død. Jaja det var da bare å koble på C-Tech laderen igjen og la den stå til mandag morgen hvor bilen igjen ble levert til Kia ensjø.

Til min store overraskelse fikk jeg på tirsdag ettermiddag beskjed om at bilen var klar for henting (etter å ha lest utallige innlegg om det samme problemet regnet jeg med å være uten bil lenge). Fikk da beskjed om at de hadde funnet 2 stk strømtyver som tappet batteriet når bilen sto parkert.  Strømtyv 1 var sikringsboksen og strømtyv 2 var høyre dørlås bak. Etter at de byttet disse og atter en gang nytt batteri så har det ikke vært noen problemer.

Usikker

Da finnes det fortsatt noe som har peiling el anlegg i biler siden de klarte å finne det der... mulig noe kan leses ut av diagnose pluggen i motorrommet eller så har de bare hatt råflaks med at feilen inntraff når de hadde den inne..
Skal forhøre meg litt med lokal forhandler hva de kan lese av diag. pluggen

:+1:
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

engel

Min Soul har gått tom for strøm 4 ganger i vinter. I går hadde jeg den inne til kontroll hos Kia Karihaugen og de byttet begge bakdørlåsene. Tydelig at dette kan være en strømtyv. Håper det løser problemet for godt..

Usikker

Du får holde oss oppdatert videre om noe skulle skje
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

Frisco

Vi har hatt dette problemet siden starten av januar. Tom 3 ganger ila noen få dager før jeg fikk den inn til Service @BoS Bærum. Haddde nok kjøring og ladetid til at 12V skulle komme seg igjen etter hver gang. Bien var inne et døgn og da leste fort av at det var begge dørhåndtakene foran som irret slik at 12V gikk tom. De byttet.

Ca 1 uke senere tomt 12 V igjen. Denne gangen duret jeg rett ned på BoS etter å ha fått liv i den av Kia Assistanse. Igjen feilsøking for å finne at det er samme feil, på tross av nye dørhåndtak. Denne gangen sier de at trekket var 'ustabilt', men at de anså det for å være samme feil. De ønsker nå å avvente med å bytte da de ønsker "go" fra Kia Norge.

Jeg setter pengene mine på at det ikke er håndtakene det er noe feil med, men ledningsnettet. Ventet i en uke nå, har heldigvis loaner.
TMX 75D, 6S, FSD. VIN69xxx
- Utlevert 06.12.17 @Drammen
- Bekreftet 03.09.17
Kia e-Soul [2015]

Usikker

Synd å si det men det høres ut som verkstedene famler i blinde... og at de ikke klarer å lokalisere den enheten som vakler og dra 12v batteriet ned i gørra på "no time"
Ut i fra mine egen hendelser mistenker jeg at det er en "boks" som ikke går i shutdown når man slår av tenning for ved å la tenninga stå på i en liten test jeg gjorde tidligere trekkes det mye strøm fra 12v batteriet og du får også opp et varsel.
I løpet av mellom en 1/2 til 1 time er batteriet så tomt at bilen er "død"

Ser jo også ut som dette ikke har noe med alder på bilen å gjøre men at de har en felles "boks" i alle biler som feiler for noen få
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

Frisco

Har ikke tatt meg tid til å feilsøke, ei heller har jeg interesse av det så lenge BoS er fremoverlent på å ta bilen raskt inn og alt går på garanti. Fikk SMS oppdatering fra de i dag: "Vi har funnet problemet men ikke årsaken. Saken går videre til 'hotline' og vi avventer svar fra de. Mvh BOS" [de er da Kia]
TMX 75D, 6S, FSD. VIN69xxx
- Utlevert 06.12.17 @Drammen
- Bekreftet 03.09.17
Kia e-Soul [2015]

engel

Sitat fra: engel på torsdag 08. februar 2018, klokken 09:49
Min Soul har gått tom for strøm 4 ganger i vinter. I går hadde jeg den inne til kontroll hos Kia Karihaugen og de byttet begge bakdørlåsene. Tydelig at dette kan være en strømtyv. Håper det løser problemet for godt..

Problemet er dessverre ikke løst. Bilen har gått tom for strøm 3 ganger etter at det ble "fikset" hos Kia. Da blir det en ny runde på verkstedet >:(. Jeg har ikke helt trua på at de finner ut av det så er usikker på hva jeg gjør.

Usikker

Tror nok ikke de kommer til bunns i dette før det blir montert loggere i bilen som sjekker alle bokser 24/7/365 for å se hva som ikke slår seg av når man trykker på knappen.
For min egen del (bank i bordet) så har jeg ikke hatt mer hikke etter at jeg satte lysbryter på nærlys dvs. jeg slo av auto.

Har planer om å provosere litt igjen nå når det blir litt varmere ved å benytte auto igjen for å se om problemet kommer tilbake.
Volt loggern som jeg har tatt i bilen i ukesvis har ikke indikert noe heller

Blir spennede å høre hva de sier denne gangen...
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

Usikker

Sitat fra: EV666KM på søndag 13. mai 2018, klokken 12:07
BTW "Usikker" det 12V problemet det ble bare borte?

Hei, etter 29 november har jeg ikke hatt noe mer hikke men... jeg har kjørt konstant med lysbryter i nærlys posisjon dvs. ikke brukt automatisk kjørelys og nærlys.

Har imidlertid for noen uker siden satt den i auto igjen så får vi se om problemet kommer tilbake. (PowerPack'n ligger lada og klar)

Vet ikke hvordan det er gått med andre i tråden her... har dere fortsatt problemer ?
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

_OE_

Har oxo starthjelp liggende i bilen... Selv om jeg ikke har hatt et eneste problem med bilen så langt... Begynner å nærme meg 1 års service

Sent from my SM-G965F using Tapatalk


Usikker

Litt usikker på hva som skjedde i dag.. starta bilen for å kjøre hjem fra jobben, alt normalt... lysbryter i auto så det var bare LED som lyste men... det sto 14.3 Volt på meteret i bilen... 
Skrudde over lysbryter en gang og tilbake til auto ikke noe skjedde dvs. fortsatt 14.3v

Sjekka strømforbruke i panelet, ikke noe unormalt, 0,48kW på elektronikk og 0,82kW på klima side AC starta for fult.
Ikke noe annet sto på

Etter å kjørt ca. 10 km datt den ned til 13.1 volt..      Et det 12V batteriet som begynner å tenke på å ta kvelden igjen og at ladern dytta på ekstra med strøm ?

Forresten noen av dere andre her som fortsatt har problemer ?
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

goggo

Sitat fra: Usikker på onsdag 06. juni 2018, klokken 16:51
Litt usikker på hva som skjedde i dag.. starta bilen for å kjøre hjem fra jobben, alt normalt... lysbryter i auto så det var bare LED som lyste men... det sto 14.3 Volt på meteret i bilen... 
Skrudde over lysbryter en gang og tilbake til auto ikke noe skjedde dvs. fortsatt 14.3v

Sjekka strømforbruke i panelet, ikke noe unormalt, 0,48kW på elektronikk og 0,82kW på klima side AC starta for fult.
Ikke noe annet sto på

Etter å kjørt ca. 10 km datt den ned til 13.1 volt..      Et det 12V batteriet som begynner å tenke på å ta kvelden igjen og at ladern dytta på ekstra med strøm ?

Forresten noen av dere andre her som fortsatt har problemer ?

Har aldri hatt 12V problemer med min, den hadde gått 30000 km når jeg kjøpte den og 62000 km nå.
Jeg kjører alltid med lysbryteren i auto.

Jeg har en sånn Kina dings med Voltmeter og Temp måler i 12V uttaket, så følger med på spenningen der.
Normalt så bruker jeg bilen hver dag og Schukolader hver natt.
Med den ladesyklusen så har jeg normalt 13.2 Volt, men 14.3 Volt hvis hovedlysene står på. Jeg kan også framprovosere 14.3 Volt ved å skru på begge varmesetene foran, rattvarme og elektrisk bakrute.

Nå har jeg kjøpt meg en billig IMIEV som jeg bruker som "sommerbil"  (det drar på seg så jækla mange km på Soulen....), så Soulen blir lite brukt og sjelden ladet, og jeg parkerer den med 70-80% på batteriet. Jeg ser da at når jeg bruker Soulen etter at den har stått en ukes tid uten lading så hender det at den viser 14.3 Volt en liten stund før den går ned på 13.2 Volt igjen.

Så jeg antar at det du så (og som jeg ser noen ganger) er at bilen bestemmer seg for å lade 12V batteriet litt hvis den ikke har stått lenge nok på saktelading til å toppe opp 12V batteriet.  Har ikke på følelsen at dette er en direkte feil - bare sånn de har valgt å designe 12V ladingen.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Usikker

kan virke som det da er litt forskjellige styringer på bilen.. eneste måten jeg kan fremtvinge +14 volt er med nærlys..
står den den i auto på lysa med LED aktivt kan jeg slå på absolutt alt annet uten at den rikker seg.
Har testa varmeseter foran og bak, varmetråder osv. men den rikker seg ikke...

Kan tenkes at det var batteriet som trengte en påfyll.... men bilen går minst 7 mil daglig og lades i allefall annenhver dag.
Får koble inn volt loggern min igjen for å se om speninga daler på natterstid og hvis batteriet er i ferd med å ta kvelden har det bare holdt i 3/4 år
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA