Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tom for strøm (12v)

Startet av Usikker, mandag 09. oktober 2017, klokken 16:52

« forrige - neste »

TB

Henta frå tråden: https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20211.msg509621.html#msg509621

Her er ein variant som kan bli brukt? Kr 713
Sitat
EasyLog USB-3 datalogger for spenning
Datalogger for 0 til 30V DC med minne for opp til 32.000 målinger. Tilkobling av signal via skruterminaler. USB for avlesning av data. Batteri for ca 1 års drift. Lysdioder viser loggerstatus. Gratis programvare for innstilling og avlesning.
http://www.detektor.no/Shop/Product/EasyLog-USB-3-datalogger-for-spenning/ELUSB3
http://www.lascarelectronics.com/pdf-usb-datalogging/data-logger0522929001254903332.pdf
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Usikker

Se der ja... burde funke fint som volt logger
Får ta kontakt med de og høre om de har noe tro på å bruke den i en bil
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

Usikker

Noen som har en mail adresse til Kia Norge ?
Prøvde meg via kontaktskjema på WEB'n men det tillater ikke at jeg skriver alt jeg vil spørre om
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

Usikker

Fått montert inn et voltmeter til i bilen.. direkte på batteriet og de viser samme spenning fra sig. tenner og batteriet
(sjekka at de er i synk på et powersupply)

Kjøring med LED lys, 13.1 Volt
Kjøring med Nærlys, 14.1 Volt
Kjøring med Fjærnlys 14.3 Volt

--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

Usikker

Glemte bort en ting..
Sjekka litt på bilen for å se batterispenning etter en del kjøring i dag, bilen hadde stått et par timer og da var det 12.8volt på batteriet
Satte i ladekabel (timerstyrt til kl. 21:00) og da begynte den blå lampa og blinke og spenning falt ned til 12.4 volt
Lar den stå et par timer nå men skal ta med amp meter ned etterpå hvor å finne ut hvor mye amp. som trekkes når spenninga detter med 0,4volt ved å ha timer styrt lading aktiv, nå lades jo 12v batteriet når bilen begynner å lade men trekker den det ned igjen etterpå når bilen er full ?
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

Batteritralla

Sitat fra: Usikker på lørdag 28. oktober 2017, klokken 16:32
Fått montert inn et voltmeter til i bilen.. direkte på batteriet og de viser samme spenning fra sig. tenner og batteriet
(sjekka at de er i synk på et powersupply)

Kjøring med LED lys, 13.1 Volt
Kjøring med Nærlys, 14.1 Volt
Kjøring med Fjærnlys 14.3 Volt

Om dette du sier her er representativt for alle bilene, så er det jo en god forklaring på hvorfor folk opplever problemer med 12V batteriet.

Kan du bekrefte at "Kjøring med LED lys, 13.1 Volt" er rett angitt?
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Usikker

Sitat fra: Batteritralla på søndag 29. oktober 2017, klokken 10:49
Kan du bekrefte at "Kjøring med LED lys, 13.1 Volt" er rett angitt?

Ja, har montert voltmeter i bilen så det ser jeg hele tiden, voltmeter i bilen et også sjekket opp mot er par andre dyre voltmeter koblet til et stabilt powersupply som også har voltmeter
Switcher derfor over fra Auto til nærlys på dagtid for å ha 14.1volt lading
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

_OE_

Sitat fra: Usikker på søndag 29. oktober 2017, klokken 11:09
Sitat fra: Batteritralla på søndag 29. oktober 2017, klokken 10:49
Kan du bekrefte at "Kjøring med LED lys, 13.1 Volt" er rett angitt?

Ja, har montert voltmeter i bilen så det ser jeg hele tiden, voltmeter i bilen et også sjekket opp mot er par andre dyre voltmeter koblet til et stabilt powersupply som også har voltmeter
Switcher derfor over fra Auto til nærlys på dagtid for å ha 14.1volt lading
Skikkelig test dette her... Tyder på feil fra KIA at spenningen synker v/lading... Må jo vare mulig v/oppdatering å få økt spenning v/lading... Du får kontakte KIA og spørre

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


Batteritralla

Sitat fra: Usikker på søndag 29. oktober 2017, klokken 11:09
Sitat fra: Batteritralla på søndag 29. oktober 2017, klokken 10:49
Kan du bekrefte at "Kjøring med LED lys, 13.1 Volt" er rett angitt?

Ja, har montert voltmeter i bilen så det ser jeg hele tiden, voltmeter i bilen et også sjekket opp mot er par andre dyre voltmeter koblet til et stabilt powersupply som også har voltmeter
Switcher derfor over fra Auto til nærlys på dagtid for å ha 14.1volt lading

Dagens beste oppdatering :-)

Om dette er representativt for alle Soul Electric, så er det jo en meget god forklaring på hvorfor det er problemer med 12V batteri hos noen, mens andre ikke har problemer.

13,1 V er jo ikke lading, det kommer lite/ingen strøm inn på et 12V batteri ved en spenning på 13,1 V . .
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

_OE_



Sitat fra: Batteritralla på søndag 29. oktober 2017, klokken 13:37
Sitat fra: Usikker på søndag 29. oktober 2017, klokken 11:09
Sitat fra: Batteritralla på søndag 29. oktober 2017, klokken 10:49
Kan du bekrefte at "Kjøring med LED lys, 13.1 Volt" er rett angitt?

Ja, har montert voltmeter i bilen så det ser jeg hele tiden, voltmeter i bilen et også sjekket opp mot er par andre dyre voltmeter koblet til et stabilt powersupply som også har voltmeter
Switcher derfor over fra Auto til nærlys på dagtid for å ha 14.1volt lading

Dagens beste oppdatering :-)

@

Står og lader nå type 2 Grønnkontakt ladespennimg = 14,45 VDC

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


Usikker

Sitat fra: EV666KM på søndag 29. oktober 2017, klokken 17:57
@
Står og lader nå type 2 Grønnkontakt ladespennimg = 14,45 VDC
Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Samme som jeg har når jeg plugger inn bilen i garasjen, voltmeter viser 14.4 og har sjekka en gang med tang amp.meter at den dytter innpå i overkant av 5Amp for så å dale litt nedover noe som forsåvidt er greit hvis batteriet er godt oppladet
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

_OE_

Ja da er jo lading av 12V batteri i orden v/lading av bil.... Prøvde *ladekladden* i dag 14.45 V på batteriet når kladden var innkoblet

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


Usikker

Det som gjenstår å se er hvor lenge den lader 12v batteriet når den står på lading og hva skjer når hovedbatteriet er fult og lading stopper
Har bestilt en sånn DC logger på ebay så får vi se etterhvert hva som skjer
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

hanche

Såvidt jeg har fått med meg fra diskusjonene i dette forum, stopper også 12V-ladingen når hovedbatteriet er fullt. Årsaken er muligens at 12V-lading skjer via strøm fra inverteren, og den er bare aktiv når bilen er påskrudd, eller altså under lading av hovedbatteriet.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Usikker

Det jeg er på jakt etter er om det er noe logikk i denne ladinga av 12v batteriet, om den f.eks. føler om batteriet er fult eller om den bare klemmer på en periode eller om den kjører på så lenge bilen lader hovedbatteriet.
Hva skjer etter at lading har stoppet, er det noe forbruk da ?
Håper voltloggern kan gi noe svar.
Skulle selvsagt hatt en amp logger også, hjelper lite med volt hvis det ikke er noe amp der..
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA