Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tom for strøm (12v)

Startet av Usikker, mandag 09. oktober 2017, klokken 16:52

« forrige - neste »

Usikker

Sitat fra: torle på søndag 15. oktober 2017, klokken 09:50Dette ble vist offtopic...

Nei, overhode ikke  :) gir meg bare vann på mølla til å kjøre denne saken videre mot forhandler/importør
Sliter bare med å finne en volt/amp logger som kan dokumentere dette i parkert og kjørende modus
Måten Kia lader batteriet på gjør at du aldri får ladet det 100% og når bilen i tilegg trekker en del strøm fra 12v batteriet når den står parkert skal det ikke mye til for å knekke batteriet
Har i allefall selv slutta med å bruke kjøreLED, greit å holde spenninga høyest mulig
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

hanche

Sitat fra: Usikker på søndag 15. oktober 2017, klokken 11:24
Har i allefall selv slutta med å bruke kjøreLED, greit å holde spenninga høyest mulig
Det er vel bare et spørsmål om tid før du får en bot, da.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

hanche

Sitat fra: Usikker på fredag 13. oktober 2017, klokken 16:16
Da jeg starta opp i dag tidlig var det mørkt, vanlige lyst på og den viste 14,1Volt men..
Når jeg kjørte hjem var det lyst og da var det bare kjøreled som lyste og da var det bare 13,1Volt... stussa litt på det hvorfor.. men så slo jeg over til vanlige nærlys og da gikk den opp til 14,1Volt
Dette klinger ikke godt i mine ører.... man regulerer da ikke volt !?  Det er strømmen som skal reguleres
Min gjetning er at dette skyldes at bilen prøver å ikke overlade 12V-batteriet. Når du ser 13.1V, er kanskje batteriet fulladet, og blir ikke ladet fra bilen. Skrur du på nærlysene, så øker strømtrekket, og batterispenningen faller. Resultatet er at bilen begynner å lade 12V-batteriet, og så øker spenningen slik du ser.

Det later til at en god del har problemer med 12V-batteriet, mens flertallet er heldig og slipper problemer. (Jeg er en av de heldige i så måte.)
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

hanche

Sitat fra: torle på søndag 15. oktober 2017, klokken 09:50
Ser en på at vi har 40Ah batteri som i toppladet tilstand vil få hvilespenning ( i god tilstand) på 12,8v , synker spenning til 10,5v er et blybatteri tomt (dvs spenninger under dette kan skade batteriet) ergo den tilgjengelige strøm som er på et 40Ah batteri blir ca 40% av oppgitt Ah så med andre ord har en i en Soul 16Ah som kan trekkes fra et fulladet batteri før det kan ta skade ved forbruk uten lading.

Dette ble vist offtopic...
Offtopic eller ei, jeg ser ikke helt hvordan du trekker konklusjonen du kommer til. Det krever utvilsomt data om blybatterier som du ikke nevner. For eksempel: Hvordan beregnes oppgitt Ah vanligvis? Og hvordan ser egentlig utladningskurven for et blybatteri ut?
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

_OE_

Nå har jeg ikke sjekket... Men går ut i fra at det ikke er et vanlig start batteri.. Mere lik et fritidsbatteri type... Da start strøm er fraværende her.... Har sjekket hvilespenning på mitt og det er i overkant av 12V

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


_OE_

Hvilespenning for 12V batteriLadningsgrad:12,7 - fulladet100%12,3V - halv kapasitetca. 50%12,0V - kritisk, må ladesca. 30%11,6V - flatt, eller ødlagtca. 10%


Sent from my SM-G930F using Tapatalk


_OE_

Sitat fra: EV666KM på søndag 15. oktober 2017, klokken 12:10
Nå har jeg ikke sjekket... Men går ut i fra at det ikke er et vanlig start batteri.. Mere lik et fritidsbatteri type... Da start strøm er fraværende her.... Har sjekket hvilespenning på mitt og det er i overkant av 12V

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Hvilespenning for 12V batteriLadningsgrad:12,7 - fulladet100%12,3V - halv kapasitetca. 50%12,0V - kritisk, må ladesca. 30%11,6V - flatt, eller ødlagtca. 10%


Sent from my SM-G930F using Tapatalk


_OE_

I følge Sønnak... Gjelder blystartbatteri
praktiske eksempel for bil og batterispenning:

Hvilespenning (V)

Kapasitet (Ah)

Kommentar

12,75 V 
12,4 V 
12,1 V 
11,7 V 
11,5 V 

100 % 
70 % 
50 % 
25 % 
0 % 

Fulladet
Ingen startproblem
Startproblem i kulde
Startproblem i varme
Tomt batteri



Sent from my SM-G930F using Tapatalk


_OE_

Så allt over 12.1 V...burde holde for en El bil

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


Usikker

Sitat fra: hanche på søndag 15. oktober 2017, klokken 11:50
Sitat fra: Usikker på søndag 15. oktober 2017, klokken 11:24
Har i allefall selv slutta med å bruke kjøreLED, greit å holde spenninga høyest mulig
Det er vel bare et spørsmål om tid før du får en bot, da.

Neida, bruker vanlig nærlys hele tiden, det er da spenninga er på 14,1v
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

Usikker

Sitat fra: EV666KM på søndag 15. oktober 2017, klokken 12:10
Nå har jeg ikke sjekket... Men går ut i fra at det ikke er et vanlig start batteri.. Mere lik et fritidsbatteri type... Da start strøm er fraværende her.... Har sjekket hvilespenning på mitt og det er i overkant av 12V

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Et helt vanlig Kia Genuine Parts startbatteri på 50Ah / 360A i min og nå lå det på 12,5volt, bilen er ikke brukt siden i går
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

Robert Sund

/geek på

Når blybatterier er helt oppladet er all syra i vannet. Og polene er bly og blydioksid.

Når man bruker strøm går både blydioksid platene og blyplatene over til blysulfid. Sulfiden er som utallige mikroskopiske støvkorn i platene (med bly rundt) og blyet leder strøm slik at batteriet kan lades igjen selv om blysulfid ikke leder strøm særlig bra.

Blir batteriet stående litt utladet vokser sulfidkrystallene (slik iskrystaller vokser). De er motstandsdyktige mot opplading. Dette går fortere jo mer nedladet batteriet er og skaden akkumuleres. Dette kalles sulfatering.

Derfor bør batteriet være oppladet hele tiden.

/geek av

Usikker

For at min bedre halvdel ikke skal få panikk hvis det skjer igjen har jeg putta en sånn en i bilen
http://sonnak.com/wp-content/uploads/sites/14/exide-lithium-power-booster-2.pdf
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

_OE_

Ikke dum den der... Er vel ikke så mye strøm som trenges til start av systemet av Elbil.... Voltmeter som viser status før start burde være standard

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


Usikker

Sitat fra: EV666KM på mandag 16. oktober 2017, klokken 19:10
--klipp--... Voltmeter som viser status før start burde være standard --klipp--

Jeg skal lage, bestilte flere sånne på ebay og skal koble en sånn direkte på batteriet og montere inne i bilen, skal bare ha på en liten bryter sånn at man kan slå det av/på
http://www.ebay.com/itm/Ultra-Mini-Three-Wires-Digital-Voltmeter-DC0-30V-LED-Diaplay-Panel-Voltage-Meter-/182764110434?var=&hash=item2a8d970262:m:m_AL5jKFNbWREHOiV7McEgw
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA