Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Online verkstedhåndbok for i3 (TIS)

Startet av Orbit, lørdag 07. oktober 2017, klokken 11:30

« forrige - neste »

Orbit

For oss med gammel BMW er TIS (Technische Information Systeme) et kjærkomment verktøy. Det er BMW sin egen verkstedhåndbok for hvordan vedlikehold skal gjøres, komplette kablingsskjema for strøm, etc. Jeg skulle gjøre noe arbeid på fossilen, men i stedet for å grave frem en datamaskin med CD-spiller (TIS kom i sin tid på CD-ROM), fant jeg også TIS online.

Siden jeg ikke har sett TIS nevnt her før for i3, tenkte jeg det kunne være nyttig tips for de som ønsker å gjøre litt selv. For i3, er det to utgaver:
Inndelingen er slik den "alltid" har vært hos BMW, så forvent en del ikkerelevatnte grupperinger som eksosanlegg etc. For reperasjonsveiledningene, følger nummereringen den samme som delene. For eksempel vil et kupeluftfilter med delenummer 64316835405 ha bytteanvisning i seksjon 6431

Husker det var spørsmål her for litt siden om hvordan bytte platen på baksiden av forsetene, eller demotere armlenet på midtkonsollen. På en del av anvisningene er det også linker til evt forarbeid som må til for å komme til.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Ingeniøren

#1
Herlig !

Noe slik har jeg vært på utkikk etter. Akkurat nå lurer jeg på hvordan panelene som sitter på hver side av vinduet er festet da jeg ikke synes det er skikkelig på plass etter at frontruta ble skiftet i sommer....

Og som jeg ikke finner, kan det være så vanskelig....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Orbit

#2
Det kan være litt nåla i høystakken, og den stakken er stor. Søkeboksen får deg ofte på rett vei, jeg søkte her på "A-pillar" og kom fort frem til denne som vel er det du ser etter.

NB: Når det står "Replace faulty clips" som en del av en instruksjon, er det ofte en trenger nye klips for å få ting på plass igjen. Koster oftest bare noen peanøtter, men så var det tilgjengeligheten på dette en lørdag kveld da.... Ellers er det bare å finne frem momenttrekkeren og dra til skruene med 2.3 Nm etterpå  :D

Edit: Det var kanskje trimpaneler utvendig du tenkte på? De er litt mer arbeid. Det er også to steg med "preliminary work" for å komme til, hvor ett av dem krever et spesialverktøy for å ta av det lille dekselet der speilet er festet i døren.

PS: Klikk på instruksjonsbildene for å få forstørret utgave som viser detaljer litt bedre.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Ingeniøren

#3
Du er bedre til å lete enn jeg - Takk !

Vi snakker om det utvendige trimpanelet som jeg trodde var festet med gjennomgående bolter til innsiden da de ikke hadde fått det innvendige panelet helt på plass inn mot gummilista når jeg hentet bilen. Det var lett å fikse.

Nå vet jeg hvordan det sitter festet, i plastklips utvendig. Hos meg er det vestre ikke helt i plan øverst samt at det virker litt løst i fisken sammenliknet med biler jeg har kjent på og sammenliknet med. Har prøvd å presse litt på men nå fikk jeg ide om at jeg kanskje ikke hadde presset rette veien, litt skrått nedover. Om det ikke fungere så lar jeg det være, i alle fall med dagens temperaturer, da avviket ikke er stort mer enn 1 mm. Ser og at en gummi list må av som jeg vet er et h... å få på igjen. Ikke verden beste løsning mht at frontruter ryker oftere enn svint i dette landet.

Avviket kan mulig skyldes at øvre mothake, av 4, har røket i operasjonen med å skifte ruta, som for øvrig ikke ble gjort hos BMW... De fleste ser det ikke men petimeteren i meg får ikke helt fred i skjelen  :laugh:

Edit: Nå har sjelefreden senket seg. Etter å ha tittet på flere biler i det siste og funnet tilsvarende avvik på en mm eller så har jeg slått meg til ro med at dette er mer normalen enn unormalen, så det er nok meg det er noe feil med.... :laugh:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Kjello3

Tusen takk, Orbit!

Håndbok på nett blir absolutt gull fremover. Soleklar favoritt  :)

Toalmar

Samme her. Kjempefornøyd med å få tilgang til denne verkstedhåndboken


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA