Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Continental Conti Viking Contact 6

Startet av BOStrand, fredag 06. oktober 2017, klokken 20:37

« forrige - neste »

BOStrand

Hei,

Noen som har erfaring med disse nye dekkene?

Relativt fornøyd med Bridgestone Blizzak dekkene som fulgte med i3'n, men de ble fort utslitt.
Virker som om Nokian er for myke.

Mr.Zero

Vant en dekktest leste jeg, men det var jo selvfølgelig i en heeeelt annen dimensjon... 8)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

jojak81

Får disse dekkene på bilen 17/10 - så kan gi en tilbakemelding da!

Mine Blizzak ble også slitt fort, litt over 2 vintersesonger, men har blitt kjørt på (våt) asfalt stort sett hele tiden da, svært lite snø og is her i Bergen siden jeg fikk bilen i Mars 2015.
Tesla Model 3 Long Range -21
Tesla Model Y Long Range -24 i bestilling

PionerThink

Jeg kjøpte en i3 som ble brukt av forrige eier fra mars 2014, som jeg antar var på vinterdekk i noen mnd, så vinteren 2014/2015, og vinteren 2015/2016 i tillegg til vinteren 2016/2017 i mars når jeg overtok. Dvs 3 fulle vintre og litt til hvor tidligere eier kjørte den totalt 36 600 km delt på 3 år=12 000 i året som regnes som "normalt lite snitt" for Elbiler i dag :)
Siden dette er i Kristiansand hvor det kanskje er litt mer snø enn i Bergen(selv om det har vært lite de to-tre siste årene), så kan man vel anta at dekkene har rullet mest på våt asfalt og ca.15 000-17 000 km tot. på vinterdekkene.
Er enig at dette ikke er veldig bra, men heller ikke langt fra noen Pirelli vinterdekk jeg hadde på en tidligere BMW X5 E70 ::) (kan legge til at jeg byttet til noen rimelige Nankang vinterdekk på X5'en som holdt 3 vintre+++ og fremdeles kunne brukes den 4de vinteren for den nye eieren, noe som er litt mer akseptabelt!?)
Hvor lenge mener dere at vinterdekk bør vare for å snu litt på spørsmålstillingen :o?


Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Agmuns

Jeg forventer at hvert dekksett varer i minst 40 000 km før det begynner å bli på tide å bytte (4-5 mm mønster igjen). Det er det jeg har erfaring med fra andre biler jeg har eid.

bmw2002

Bytter vinterdekk hvert 3 år. Da er de ikke utslitte, men synes de gir dårligere grep etter noen år.

Skibum

Jeg fikk montert nye Continental VC6 i dag. Har kjørt tre vintere på Bridgestone Blizzak så disse var modne for utskifting. Etter 8 mil i dag, for det meste på tørr motorvei, er førsteinntrykket at regenerering er blitt mye svakere. Det virker som om bilen tror det er glatt vei, selv om det er helt tørt og 10 grader. Er det noen som har erfaring med om at bilen «lærer» seg en ny dekktype og at regenereringen styrker seg over tid?
2019 Jaguar I-Pace
2019 BMW i3S
X-2014 BMW i3

Ingeniøren

Samme problem som Nokia mao.....

Tror ikke dette blir bedre over tid, men folk tilpasser seg vel endret oppførsel og dermed kan man kanskje få en slik følelse - at bilen har justert seg ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Autowinder

Ingeniøren har helt rett, bilen merker ikke forskjell på om det er glatt, eller om det bare er dekkene som gir litt etter. Således ikke muligheter for å lære noe. Irriterende, men i alle fall bevis på at systemet er følsomt, og en viss trygghet i det. Så får en heller legge om kjørestilen til vinterkjøring i stedet.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

jojak81

#9
To dager med CCVC6 her nå, og regenerering er merkbart svakere, under 20km/t er den som normalt, over 20km/t og i svinger er den veldig mye svakere. Men, som folk sier her, det er ikke så vanskelig å legge om kjørestilen litt, og jeg syns bilen virker "lettere" å kjøre, ettersom den coaster/ruller lettere på flat vei.

Men hva sier egentlig BMW selv om ulike dekktyper/mykhet og regenerering?

Blir spennende å se på holkeføre, men da vil jo også dekkene være hardere.
Tesla Model 3 Long Range -21
Tesla Model Y Long Range -24 i bestilling

Ingeniøren

Synes det er rart det skal være så stor forskjell - tester ikke dekkfabrikantene dekk på aktuelle biler før de setter de i produksjon ? Det kan vel ikke være så mange andre enn i3 som bruker disse dimensjonene  :angel:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Autowinder

#11
De tester nødvendigvis ikke dekkene på en i3, bare veigrep og slitasje i en rigg.

https://youtu.be/G-8zA2tV7JQ

https://youtu.be/lfBPnHHT7y0
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Nolle

Kan skrive under på at conti dekkene gjør bilen annerledes å kjøre. Dekkene er merkbart mykere, regen er mye svakere, antisladd slår raskt inn med litt hard svinging. Det blir interessant å se hvor bra de blir på glatta. Dekke er egentlig komfortable å kjøre med, men svak regen gjør bilen rar å kjøre synes jeg.

BOStrand

Enig i kommentarene over - Continental dekkene virker veldig myke. Dessverre husker jeg ikke  hvordan Bridgestone dekkene var når de var nye, men tror nok Continental er mykere (dessverre).
Får håpe de blir noe bedre etter litt bruk:
Sitat fra: valvolainen på søndag 19. januar 2014, klokken 21:55
Alle nye dekk har et belegg som kommer fra formene de er laget i. Forsvinner forholdsvis fort.
Merker det samme når man kjører fra saltede veier over på deilige kalde vinterveier. Dekkene er sleipe en stund.

Klykken

Sitat fra: Nolle på lørdag 21. oktober 2017, klokken 19:29
Kan skrive under på at conti dekkene gjør bilen annerledes å kjøre. Dekkene er merkbart mykere, regen er mye svakere, antisladd slår raskt inn med litt hard svinging. Det blir interessant å se hvor bra de blir på glatta. Dekke er egentlig komfortable å kjøre med, men svak regen gjør bilen rar å kjøre synes jeg.
Erfarte med vinterdekkene fra Bridgestone at regen plutselig sluttet helt i sving da det var litt småglatt. Føltes ut som bilen faktisk akselererte, noe som gav meg et skikkelig "støkk". Siden har jeg alltid hatt foten parat på bremsen ved regen. I og med at det ikke er noe særlig motstand i drivverk vil det være som å sette gir i nøytral posisjon, slik at bilen bare ruller når bilen oppfatter underlaget som for glatt.

Litt avsporing, men bare nevner det da dette sikkert kan oppstå hyppigere med conti-dekkene selv om det kanskje ikke nødvendigvis er glatt, så hold foten på bremsen for å være mer forberedt!
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA