Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lade hjemme.. Trodde alt var ihht forskrifter osv...

Startet av HPSE, fredag 06. oktober 2017, klokken 17:19

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

#15
Sitat fra: HPSE på søndag 08. oktober 2017, klokken 22:41Pr i dag (etter elektriker var hos meg i september), er det egen kurs til carport.. Der er det 2 kontakter på veggen og en taklampe. Det er ikke koblet noe annet på den kursen..

Eg visste at det var krav om egen feil og jordfeilbryter for å kunne lade elbil på shuko... Det var også det som ble bestilt... Hva dette kosta hadde eg ingen aning om, men tenkte at eg måtte betale det som det kosta uansett.....
Jeg misforsto litt hva som var gjort, men skjønner det nå.

Har du det skriftlig at du ønsket egen kurs til lading av elbil? I så fall bør det være mulig å få elektrikeren til å rette opp. Egentlig bør det også være mulig å få elektrikeren til å rette opp med en gang du nevnte "lading av elbil", fordi det er de som er fagpersonene og skal fortelle deg hva du da trenger, men det blir litt ord mot ord om du ikke har det skriftlig.

Det de sier som jeg biter meg litt merke i er "Det er ingen hindring for å nytte ein vanleg schuko stikkontakt til lading av elbil". Dette er feil, da det regnes som bruksendring. Hvis du ikke har sendt noen flere eposter til den du startet tråden med, og mener du har ditt på det rene, så kan du svare med noe slikt:

"Jeg ba om å få opplegg for lading av elbil. Det er dere som er fagpersonene og som da skal vite at jeg ikke kan benytte en Schuko uten dedikert kurs og jordfeilvern klasse B. Jeg har undersøkt litt, og dette er det jeg har funnet ut:

Det har ingen betydning om det er en gammel kurs som dere splittet opp eller en ny kurs. Å begynne å lade elbil på en eksisterende Schuko regnes som bruksending, og da slår de nye kravene inn, uansett. Dette er noe dere skal vite og skulle ha tatt hensyn til når dere tok på dere jobben.

Jeg bestilte og betalte for ett opplegg for lading av elbil, og dere har ikke levert i henhold til bestillingen. Jeg håper og tror at dere vil sørge for at jeg kan lade elbil, noe som da krever dedikert kurs med jordfeilvern klasse B."
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

HPSE

Skal få de til å komme å se på hva de har gjort/ikke gjort neste uke... Så får de se hva det blir til.... Har dessverre ikke bestilt oppdraget skriftlig, men de visste jo at eg skulle lade elbil i carporten så.....

Noen som vet hva det koster å få satt inn en jordfeilbryter med B-Vern? Snakket med en elektriker i dag angående jobb som skal gjøres hos mine foreldre og han snakket om 4-5000?
Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

elektrolux

Kommer helt ann på timeprisen til elektrikeren. Flere her, inkludert oss selger jordfeilvern type B for 1000 lappen og like over, så om elektrikkeren tar mindre enn 3000 kr timen bør du komme godt under 5000 kr på ferdig installert jordfeilvern type B.

Tankevekker: Motsatt er fratrekket når du monterer ladestasjon med innebygget jordfeilvern type B kr 1000 hos våre samarbeidspartnere. 
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

geear

Det er ikke unormalt at elektrikere kun monterer utstyr de selv har levert, og jeg kjenner flere elektrikere som ikke er særlig gira på CHiNT som merke, iallfall på jordfeilautomater. I tillegg ville de nok tatt mye mer enn 1000,- for CHiNT sin også. Og konkurrentene er ganske mye dyrere enn det dere selger CHiNT for..

Ingeniøren

Greit nok med jordfeilbryter B, men han har forsatt "bare" en 10 A kurs/1.5mm2. Personlig ville jeg ikke ladet på mindre en 16A/2.5mm2, selv har jeg 16A/4 mm2 kabel.

Dessuten har jeg hørt om elektrikkere som tar både 4 og 5000,- bare for jordfeil B.... I tillegg skal det møtes opp, kobles og skriver samsvar så budsjettet på 4-5000,- kan fort sprekke.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Griffel

Forstår jeg dette riktig, er det vel mer som skal til enn en jordfeilbryter.
Tidligere: en kurs som omfatter noe i huset og carport Med stikkontakt(r) og lys(?).
Nå: Ny kurs som carport er flyttet over på, men ikke separat kurs til elbil.
Skulle vært: Egen kurs for elbillading, som nok forutsetter ny kabel fra sikringsskap til kontakt for elbil. Noe som nok er en vesentlig mer omfattende jobb en det huseier har betalt for.

Elektrikker skriver:
«Vi la ikkje opp kurs for lading av elbil, men opplyste at dersom vi skulle gjort det so måtte vi fulgt krava i NEK400, slik du har referet i e-posten.»

Hva som egentlig var avtalt og hva elektrikker anbefalte vet vi jo ingen ting om.

En annen ting er jo at en ny kurs ikke bør avsluttes med en Schuko, men med el mode3 ladestasjon dersom huseier har en mode 3 kompatibel bil.



Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

HPSE

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 06:42
Greit nok med jordfeilbryter B, men han har forsatt "bare" en 10 A kurs/1.5mm2. Personlig ville jeg ikke ladet på mindre en 16A/2.5mm2, selv har jeg 16A/4 mm2 kabel.

Dessuten har jeg hørt om elektrikkere som tar både 4 og 5000,- bare for jordfeil B.... I tillegg skal det møtes opp, kobles og skriver samsvar så budsjettet på 4-5000,- kan fort sprekke.

Eg og skulle gjerne ladet på mer enn 10A, men føler ikke at behovet er der.... Eg klarer fint å lade over natten... Men vil jo selvfølgelig at alt skal være godkjent og ihht forskrifter osv.... Skal eg ha noe mer enn 10A, så må det legges ned ny kabel og det er ikke bare bare når man bor i rekkehus og 30+ meter til carport....

Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

HPSE

Sitat fra: Griffel på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 09:06
Forstår jeg dette riktig, er det vel mer som skal til enn en jordfeilbryter.
Tidligere: en kurs som omfatter noe i huset og carport Med stikkontakt(r) og lys(?).
Nå: Ny kurs som carport er flyttet over på, men ikke separat kurs til elbil.
Skulle vært: Egen kurs for elbillading, som nok forutsetter ny kabel fra sikringsskap til kontakt for elbil. Noe som nok er en vesentlig mer omfattende jobb en det huseier har betalt for.

Elektrikker skriver:
«Vi la ikkje opp kurs for lading av elbil, men opplyste at dersom vi skulle gjort det so måtte vi fulgt krava i NEK400, slik du har referet i e-posten.»

Hva som egentlig var avtalt og hva elektrikker anbefalte vet vi jo ingen ting om.

En annen ting er jo at en ny kurs ikke bør avsluttes med en Schuko, men med el mode3 ladestasjon dersom huseier har en mode 3 kompatibel bil.

Du har rett.. For at dette skal bli ihht forskrifter, så må de om eg har forstått det rett fjerne den doble kontakten i garasjen og sette inn enkel. I tillegg må taklampen kobles fra.. Så må det settes inn jordfeilbryter med b-vern..

En ting er hva man ikke bør gjøre.. En annen ting er hva man kan gjøre... :)

Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

KjellG

Personlig ville jeg sjekket alle koblinger på kursen, gjort det lettvint og ladet med 10A schuko og kladdkabel. Ev kunne en satt inn et B-vern i skapet om det er plass.

Griffel

#24
Personlig ville jeg gjort det lettvint og erstattet Schuko med en ladestasjon. f.eks Salto 543 som er «skreddersydd» med DC-RCM og beregnet denne type installasjon.

For denne er DC overvåking på et nivå som gjør at forankoblet jordfeilautomat fortsatt skal virke, dermed løses problemet som med at det også kan være andre ting på samme kurs.

Dette er en enkel løsning der det ikke er praktisk med ny dedikert kurs.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Oddaa

Sitat fra: gr på søndag 08. oktober 2017, klokken 16:02
DSB skrev følgende til meg for litt siden:

Sintef har også foretatt måling av DC komponenter ved lading av de mest solgte elbilene i Norge. Målingene viste høye DC komponenter fra flere av biltypene.

Hvis dette stemmer er ikke ditt punkt 1 så usannsynlig. VW har innebygd vern mot DC feilstrøm, men det virker ikke som om dette er vanlig.

I tillegg er det nå relativt mye annet som kan gi elektrosjokk enn en spiker gjennom ladekabelen, som for eksempel fukt?

Savner ellers forklaring på forskjellen med 3-fas og 1-fas.

Jeg kjenner til at SINTEF for en del år tilbake har gjort målinger på _lading_ av elbil, men så vidt jeg vet aldri målt på _feil_ ved lading av elbil, herunder jordfeil.



2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

KjellG

En jordfeilbryter type B bør ikke reagere på DC driftstrømmer, men på DC jordfeilstrømmer. Mao, det skal være en feil på laderen, ikke at den trekker DC fra nettet. Dog, netteier liker ikke store DC-laster, feilmagnetiserer transformatorer.

elektrolux

Sitat fra: Griffel på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 20:12
Dette er en enkel løsning der det ikke er praktisk med ny dedikert kurs.

Gir slikt vern åpning for å bruke kurs med andre uttak?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Griffel

Sitat fra: elektrolux på fredag 13. oktober 2017, klokken 17:38
Sitat fra: Griffel på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 20:12
Dette er en enkel løsning der det ikke er praktisk med ny dedikert kurs.

Gir slikt vern åpning for å bruke kurs med andre uttak?
Ikke uten videre.
Det ligger nok litt opp til elektrikkers vurdering av risiko, vurdering av anleggets tilstand, andre laster osv.
Hovedhenikten med et slikt spesielt lavt DC vern er å sikre at en DC feil med strøm under standard utløsegrense 30mA maskerer andre jordfeil på samme kretsen, slik sett er krav til jordfeilvern ivaretatt.

Det at en slik feil kan maskere andre jordfeil på samme kretsen er jo hoved grunnen
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA