Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dagens gladnyhet fra Hyundai

Startet av Jakal, torsdag 05. oktober 2017, klokken 21:08

« forrige - neste »

Jakal

Nå tetter det seg virkelig til på rekkevidde-alternativene, og Amperaen (knallbil!) ser ut til å få reell konkurranse allerede neste vår. Sakset fra dagens importør-mail: "Hyundai Norge kan nå bekrefte at KONA også kommer i to elektriske versjoner, med batteri­pakker på hele 39,2 kWh og 64,2 kWh. Dermed lanserer vi i løpet av første halvår 2018 den aller første folkelige fullelektriske SUVen på markedet.

For den største batteri­pakken forventer vi en oppgitt rekkevidde på over 500 kilometer (NEDC). Det sender Hyundai KONA electric i tet på rekkevidde.

Uavhengig av batteripakke vil bilens elmotor levere en effekt på hele 150 kW, eller 204 hestekrefter. Dermed er det all grunn til å forvente at helt nye Hyundai KONA electric blir en svært morsom bil å kjøre, med sportslige og underholdende egenskaper.

I tillegg til dette økes ombordladerens kapasitet fra 6.6 kW som vi kjenner på dagens IONIQ electric, til 7.2 kW på KONA electric. Det muliggjør enda raskere hjemmelading.

Bilen får selvfølgelig også DC hurtiglading som er klargjort for fremtidens lade­hastigheter."

Det bekreftes med andre ord rekkevidde på 50 mil samt levering allerede neste halvår (muligens bare for den minste batteripakken). Jeg håper Hyundai makter å følge Opel med prisingen, det bør de greie siden Kona´en er et hakk mindre enn Ampera´en. Særlig bakseteplassen vil nok bli merkbart mindre. Men etter hva jeg leser er Hyundai flink med å tilby gode utstyrslister til generelt konkurransedyktig pris, med fokus på opplevd kvalitet. Personlig ser jeg ikke helt hensikten med SUV, annet enn at det er trendy med en litt høyere sittestilling. For min del vil sittestillingen i forsetet bli en nøkkelfaktor; jeg er nesten 190 cm og rimelig langbent. Me fær sjå!

Knut Røe

Blir nok en bra bil dette. Noe liten for en del folk men spørs på bruksområde. 64 kWh er massivt. De mener alvor da.
Dessverre vet mange hvor vanskelig det er å få tak i en bil som ioniq. Hvis dette fortsetter med Kona kan Hyundai fort "ta en Opel" med denne bilen, ventelister og uendelig lang leveringstid. La oss håpe det ikke blir sånn.

Myrvang

Enig med siste taler, de MÅ levere. Både den første og de neste innen kort tid.

Fikk forøvrig samme mail i dag, har plass 749 om jeg ikke husker het feil, blir spennende å se priser på denne.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Counterpointer

De har gitt priser ca 360 på 64 kWh

Fett med Krell anlegg, det er skikkelig high end!

Counterpointer

Forøvrig blir den forholdsvis jevn med Opel med 204 hk

TFSE

Bilen får ikke adaptiv cruisecontrol ser det ut som, noen som vet noe mer om dette?

Ser også ut til at de kommer med raskere lading!

Jakal

Hei Knut, virkelig - 360.000,- ? Det har jeg ikke fått med meg, synes det var drøyt. Håper det da er topp-spekket bil med vinterdekk. Merk imidlertid også det de sier i dagens mail: 204 hk uavhengig av batteripakke (altså samme utgangseffekt på minste batteripakke ???). Og ja, prisforskjell og ladetid blir en viktig faktor for om jeg ev venter (gitt den kommer etter sommer 2018) på 64 kWh-versjonen (kønummer 314) versus 39 kWh-utgaven.

hemi

har de samarbeidet med nissan om drivlinje og batteri? speccen er jo ca 100% identisk, lev tidene også

Counterpointer

Sitat fra: Jakal på torsdag 05. oktober 2017, klokken 23:07
Hei Knut, virkelig - 360.000,- ? Det har jeg ikke fått med meg, synes det var drøyt. Håper det da er topp-spekket bil med vinterdekk.
Kopi av Mail jeg fikk forrige dagen


Jakal

Takk for det, Knut. Skjønner at du refererer til en intensjonsavtale, og ser at andre også har referert til det. Jeg etterlyste det hos Hyundai, da jeg begynte å bli bekymret for min køplass. Men jeg fikk et beroligende svar.
Ellers er det jo betydelig forskjell på 35 og 50 mil, så jeg forstår at de kalkulerer med volum-driveren på 64kWh. Så var det leveringstiden, da...

zbk

Kast på et hengerfeste for 750kg+ (tviler) og en noenlunde edruelig leveringstid (enda mer skeptisk) for meg med kønummer et stykke utpå 2000-tallet så har de et svært sannsynlig salg.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

DCool

Ser at mange antar at 40 kwh kommer først, men er det indikert fra offisielle kilder eller forhandlere? Eller er det mest basert på antagelse om samme batteri som ioniq, og dermed at 64kWh først kommer når neste versjon av den er klar? Samt leaf sin utrulling...

Tesla gjør jo det motsatte, og hvis Kona ønsker suksess fra starten, tror jeg det er en stor fordel at 64 kommer samtidig eller først, ellers vil nok mange vente på den. Ikke minst må vel prisen for 40 kwh batteri helst ligge under leaf, som jo er en større bil med vesentlig større bagasjerom. Men er det realistisk?

Jeg har nå et håp om at de lanseres samtidig, selv om det nok er flere faktorer som heller mot at 64 kommer senere. Uansett veldig fint å få 64 kwh bekreftet, det var jeg ikke sikker på før meldingen kom i går.
The Car of Tomorrow: An Assessment of Alternative Fuel Vehicle Technology and the use of Policy Instruments to Facilitate the Implementation

Counterpointer

Intensjonsavtale har ikke noe å si for plass i køen. Slik jeg forstår handler det om at den enkelte forhandler skal melde etterspørsel og for min del gir det info tidlig

Cral

Har fått beskjed om både fra forhandler og Hyundai at det er det plassen i køen som gjelder, de som IKKE melder seg på i køen, men drar til forhandler og tegner kontrakt nå, får tildelt plass i køen ptt.

Det var heller ikke vits\ønskelig fra min forhandler at vi laget en kontrakt før man visste spesifikasjoner og priser.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

brako79

Om man leser mailen til knut riktig, så står det jo 3.6 mill :-)
Men sikkert en skriveleif.
///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA