Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kia Soul i kræsj

Startet av Usikker, onsdag 04. oktober 2017, klokken 16:03

« forrige - neste »

Usikker

--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

trykkertor

Herlig VG.  "Føreren av den hvite SUV-en......." SUV?

hanche

Soul EV har formodentlig lavere tyngdepunkt enn bensinutgaven, på grunn av batteripakken? Så den ville kanskje ikke rulle rundt fullt så lett. Uansett er jeg glad for å se at taket ikke ble trykt nevneverdig ned. Jeg får tenke på det neste gang jeg ergrer meg over hvor mye sikt vindusstolpene stjeler.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

hanche

Ooog i dag var det min tur. Mye mindre dramatisk enn videoen i denne tråden: Jeg var på vei sørover på E6, litt nord for Berkåk, da en buss kom ut av en busslomme et godt stykke foran meg. Jeg dempet farten, men tydeligvis ikke nok: For plutselig stoppet bussen for å slippe av en passasjer, i 70-sone uten busslomme eller noe. Jeg sto på bremsen, men det var såpeglatt på stedet. Jeg traff vel bussen med rundt 5 km/h eller så, men det var nok til å knuse hele fronten, med radiator og ladekontakter og slikt. (Ingen personskade, kollisjonsputene løste seg ikke ut, og jeg kjente ikke en gang noe rykk i setebeltet i det kollisjonen hendte.) Det gikk noen lykteglass også, men lysene lyste fortsatt. Det var glatt nok i veien til at jeg gikk overende i det jeg skulle av gårde med varseltrekanten. Så langt jeg klarer å bedømme, er alt intakt lenger inn i motorrommet, så jeg krysser fingrene og håper det ender med reparasjon og ikke kondemnering. Vi får se ...

Planen var å ta påskeferien litt på forskudd, men det ble med planene.  :(

Dette er nok litt off topic, men for å få det litt mer on topic: Vet noen om det går an å få noe informasjon om hendelsesforløpet ut av bilens datasystem?
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

goev

Hei Hanche!

Synd med bilen, men godt det ikke ble noen personskader i det minste!

Jeg har i.f.m. utviklingen av OVMS, rotet ganske mye nedi bilens interne systemer og jeg kjenner ikke til noe mulighet til å hente ut slik informasjon. Diagnoseverkøyet mitt kan ikke det.
Men, det betyr selvsagt ikke at slik informasjon ikke kan finnes. Navigasjonsenheten kan jo i teorien logge alt, om den vil.


Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

hanche

Takk for info. Det var i grunnen det jeg trodde.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

hanche

Jeg ble oppringt av forsikringsselskapets takstmann i dag, og fikk et aldri så lite sjokk: Reparasjonen ville komme på 210000, mens bilen kanskje var verdt 230000, så den blir nok skrotet.  :o På en reparasjon av den størrelsen oppdager de alltid mer underveis, sies det.

Og det enda ingen store og spesielt dyre deler er skadd: Det dyreste var kanskje panseret. Men det var mange deler som var ødelagt, så da så. Det blir nok handletur etter ny bil.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Usikker

Helt utrolig....   har du bilder av skaden ?
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

Jejl

Sitat fra: hanche på mandag 19. mars 2018, klokken 22:27
da en buss kom ut av en busslomme et godt stykke foran meg. Jeg dempet farten, men tydeligvis ikke nok: For plutselig stoppet bussen for å slippe av en passasjer, i 70-sone uten busslomme eller noe.

Hvor lenge etter bussholdeplassen skjedde kollisjonen? Hvis bussen har kjørt ut og stoppet før den har fått opp farten, og du av den grunn kjørte inn i bussen så er det sannsynligvis bussen som får feilen for kollisjonen.

hanche

#9
Ja, jeg har bilder. Skal gjøre dem tilgjengelige når jeg har litt mer tid.

Og kollisjonen var nok en drøy kilometer etter bussholdeplassen. Posisjon for uhellet er 62.87888, 10.09034 (lim inn tallene, med komma og det hele, i søkefeltet i google maps eller lignende), i sørgående retning, hvis du vil sjekke veistrekningen.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

hanche

Her er et par bilder, tatt dagen derpå.

Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

hanche

Bussen har jo rikelig med bakkeklaring, spesielt bak, så deler av min bil gikk under, og det ble øvre halvdel av fronten som fikk ta hele støyten. I følge den muntlige rapporten jeg fikk, er bilen ellers strukturelt uskadet. Det ble 140000 i deler, bare to dagers arbeid (20000?), og lakkering i tillegg. Lakkeringen kommer neppe på 50000, så jeg får ikke helt regnestykket til å gå opp, men det er vel noe jeg har misforstått eller ikke fått med meg.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

trykkertor

Sitat fra: Jejl på lørdag 24. mars 2018, klokken 09:11
Sitat fra: hanche på mandag 19. mars 2018, klokken 22:27
da en buss kom ut av en busslomme et godt stykke foran meg. Jeg dempet farten, men tydeligvis ikke nok: For plutselig stoppet bussen for å slippe av en passasjer, i 70-sone uten busslomme eller noe.

Hvor lenge etter bussholdeplassen skjedde kollisjonen? Hvis bussen har kjørt ut og stoppet før den har fått opp farten, og du av den grunn kjørte inn i bussen så er det sannsynligvis bussen som får feilen for kollisjonen.

Sitat fra: hanche på lørdag 24. mars 2018, klokken 10:45
Ja, jeg har bilder. Skal gjøre dem tilgjengelige når jeg har litt mer tid.

Og kollisjonen var nok en drøy kilometer etter bussholdeplassen. Posisjon for uhellet er 62.87888, 10.09034 (lim inn tallene, med komma og det hele, i søkefeltet i google maps eller lignende), i sørgående retning, hvis du vil sjekke veistrekningen.

Klarer nok ikke gi bussen skylden for uhellet når det skjer hele 1 km etter holdeplassen.
Da er det bakenforkjørende sitt ansvar å holde nok avstand og følge med.
Her kunne det vært alt fra barn, dyr eller annet i veien, til at bussen gjorde noe "ureglementært" som å slippe av en passasjer på uhensiktsmessig sted.
Jeg kan heller ikke forestille meg at bussen har bråbremset alt den kunne.
Så skyld i dette tilfelle legger nok forsikringsselskapene på den som kjørte bak, og ikke har tilpasset kjøringen etter forholdene og/eller fulgt tilstrekkelig nok med.

Usikker

--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

hanche

Sitat fra: trykkertor på lørdag 24. mars 2018, klokken 12:18
Jeg kan heller ikke forestille meg at bussen har bråbremset alt den kunne.
Så skyld i dette tilfelle legger nok forsikringsselskapene på den som kjørte bak, og ikke har tilpasset kjøringen etter forholdene og/eller fulgt tilstrekkelig nok med.
Jeg forventer heller ikke noe annet utfall. Mitt problem var først og fremst at føreforholdene på stedet var mye dårligere enn jeg hadde opplevd tidligere på turen. Så jeg ser det mer som et hendelig uhell, noe som kunne skjedd hvem som helst, men jeg regner ikke med å slippe skyld av den grunn.

Likevel synes jeg buss-sjåføren skulle brukt blinklys før han begynte å redusere hastigheten. Hadde han gjort det, hadde jeg begynt å bremse tidligere, og kollisjonen ville vært unngått. Så jeg gir ham i hvert fall et visst moralsk ansvar, selv om jeg også har skyld.  :(
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA