Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skadet kommutator - hvad gør man så?

Startet av langemand, lørdag 23. april 2011, klokken 14:38

« forrige - neste »

langemand

Hej.
Jeg skiftede børster fordi bilen ind imellem "tabte" forbindelsen mellem speeder og motor, og den kom så igen ved lavere fart. Dette symptom havde den før jeg skiftede børster sidst, og det var væk med de nye børster. Denne gang er der fortsat samme symtpom med de nye børster, og der er tydelige tegn på en skadet kommutator, og skader på de nye børster.

Skaderne sidder så vidt jeg kan bedømme 90 grader forskudt af hindanden, med to over for hinanden der er helt grelle, og de to andre lidt mindre.


Børsterne er også "brændt" forskelligt parvis: De to der sad nede og oppe ser nogenlunde pæne ud, de to andre er "kogt op" på kanten af børsten, så meget at de var svære at få ud af holderen:


Jeg kan forestille mig to forskellige årsager til disse symptomer:
1: Varmgang: Bilen er måske blevet holdt stille på en skråning, på speederen.
2: Korstslutning i motoren.

Hvis det er varmgang, forestiller jeg mig at jeg måske vil kunne redde motoren uden at tage den ud af bilen, ved at slibe kommutatoren med en "kommutatorslibesten" til vaskemaskinemotorer. Hvis der er en kortslutning skal motoren ud og til en ekspert.

Hvordan afgør jeg om motoren har en kortslutning? Kan jeg selv måle den igennem mens den sidder i bilen, med et almindeligt multimeter?

Jeg har fejlkode Q0 fra computeren (sporadisk isolationsfejl), og har haft denne fejlkode de sidste 2-3000 km, hvor den ikke havde disse symptomer. Fejllampen i instrumentbordet lyser ikke.

Alle gode råd er velkomne :-)

soulspy@evranger.com
Udvikler Android app til Hyundai og Kia elbiler: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.evranger.soulevspy
Nær København (DK)
+ 15.000 km i Kia eSoul 2020
+ 60.000 km i Kia Soul EV 2015
+ 5.000 km i Nissan Evalia 2015
+ 24.000 km i Peugeot 106 Electric 1999

El rayo

Sitat fra: langemand på lørdag 23. april 2011, klokken 14:38
Hvordan afgør jeg om motoren har en kortslutning? Kan jeg selv måle den igennem mens den sidder i bilen, med et almindeligt multimeter?
Jeg vil tro at man kan benytte samme metode som for en gammel likestrømsdynamo for å kontrollere ankeret/rotoren for kortslutning. Det er riktignok mange ganger flere poler/viklinger på ankeret i din motor, men fremgangsmåten er den samme. Fant ikke noe på nettet med et raskt google søk. Metoden er beskrevet i alle servicemanualer til gamle biler om du finner en slik.

Kort forklart: ankeret plasseres i et vekslende magnetfelt og spenningen på kommutatoren måles på hver vikling. Dersom én vikling gir vesentlig lavere spenning enn de andre er det kortslutning i denne.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

Når kommutatoren slites flekkvis kan ofte årsaken være at bilen er blitt "holdt" på gasspedalen mens en venter på grønt lys. Da blir det flekkvis for varmt fordi ankerstrømmen kun går over noen få lameller.  Varmeutvidelsen av disse gjør at børstene hopper på kommutatoren og forårsaker brenning. Etter en tid vil brenningen øke, og forårsake slike skader som en ser på bildet.

Det er meget vanskelig å slipe en slik kommutator og få et godt resultat. Da må sandstenen holdes fast i en børsteholder slik at bare toppene slipes, og alle brente lameller må slipes rene. Resultatat må være slik at en fjerner høydekastet i kommutatoren. Hvis det er et ørlite høydekast, vil børstene brenne ganske snart igjen, og ta med seg kommutatoren på nytt.

Det beste er å demontere motoren, og dreie kommutatoren.
Om nødvendig må også mikanittisolasjonen mellom lamellene freses bort for å unngå at denne løfter børstene og forårsaker ny brenning.

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

elektrolux

Du har allerede isofeil, og sliping situ medfører støv rundt børsteholderen som kun ligger noen mm fra gods.

Ta heller kommutatoren ut og drei den.

Med rett verktøy er motoren ute av bilen, og rotoren ute av motoren etter ca 1t arbeid.

Pass likevel på å få pris på forhånd. Har sett regninger på over 10000 kr på en slik jobb. 7000 kr bare for dreiejobben. ::) Kaltes ekternt arbeid på motor, og må ha vært gjenstand for solid prispåslag.

Har du en venn med dreiebenk bør dere klare jobben selv.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

langemand

Tak for de gode råd - som valgte ikke at følge!

Det med at sætte vekslende magnetfelt om ankeret og måle spændingen var ikke lige noget jeg følte mig kompetent til at gennemføre med motoren i bilen.

Med hensyn til at tage motoren ud, så har jeg gjort det før (da jeg skiftede simmerringe / pakninger pga. olielæk fra gearkassen). Jeg havde det rette værktøj, og det tog mig 6 timer bare at få motoren ud. Ved den lejlighed "vaskede" jeg vindingerne på statoren med trykluftsulfovand, indtil der ikke længere kom olie ud mellem vindingerne på den modsatte side. Men der kan sikkert stadig sidde "klistrende" olierester imellem vindingerne.

Så det er vist ikke kun det rette værktøj der skal til for at demontere motoren på en time :-) Og jeg har ikke det rette værktøj herhjemme, så...

Det endte med at jeg sleb kommutatoren med slibesten, først grov, så fin, derefter sandpapir korn 600, til sidst sulfovand, hårtørrer, og trykluft. Til sidst mange ganges rotation af hjulet med håndkraft, med kullene i. Da speederen igen "fik kontakt" med motoren, "kørte" jeg den nogle km med hjulet hævet over jorden.

Jeg har siden kørt 500 km med meget forsigtig speederfod (godt nede i det grønne), og den kører igen som før, uden at tabe forbindelsen mellem speeder og motor :-)

Til gengæld har den sporadiske isolationsfejl (Q0) nu fået selskab af en permanent isolationsfejl (E0) :-(

Så det var muligvis nok en dum ide at sprede kobberstøv rundt i hele motoren, som elektrolux også skrev (efter jeg havde slebet kommutatoren).

Men... E0 og Q0, kan de også skyldes isolationsfejl uden for motoren?

Jeg har en mistanke om at dinitrol rustbeskyttelsen måske har en dårlig indvirkning på isolationsevnen, de steder den er kommet på batterikablerne (og andre kabler / sikringer, etc).  Skal jeg forsøge at vaske de elektriske dele med petroleum og sulfovand, og se om det hjælper? Eller fantaserer jeg bare?

Jeg har endnu ikke set efter om kul og kommutator har det godt, eller om de er ved at brænde igen, det er nok det næste jeg skal gøre.
soulspy@evranger.com
Udvikler Android app til Hyundai og Kia elbiler: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.evranger.soulevspy
Nær København (DK)
+ 15.000 km i Kia eSoul 2020
+ 60.000 km i Kia Soul EV 2015
+ 5.000 km i Nissan Evalia 2015
+ 24.000 km i Peugeot 106 Electric 1999

langemand

Så fik jeg kigget efter - kommutatoren er brændt igen, de samme fire steder som før  :(  Så der er vist en kortslutning mellem vindingerne på rotoren. Øv.

Hvad gør jeg så?

Jeg har ikke pt. det rette værktøj til at tage motoren ud hjemme i garagen, og der er jo heller ikke lige et P106 electric servicecenter i nærheden, hvis jeg anskaffer værktøjet og tager den ud... Nogen der kender et sted nær København der kan fejlfinde og reparere elmotorer?

Er det nemmeste at planlægge ferie i Norge, tage Oslo-færgen fra København og så køre bilen til et servicecenter i Oslo, og få gjort hvad der nu skal gøres ved motoren (evt. skifte den ud)? Det bliver vel dyrt!
soulspy@evranger.com
Udvikler Android app til Hyundai og Kia elbiler: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.evranger.soulevspy
Nær København (DK)
+ 15.000 km i Kia eSoul 2020
+ 60.000 km i Kia Soul EV 2015
+ 5.000 km i Nissan Evalia 2015
+ 24.000 km i Peugeot 106 Electric 1999

elektrolux

#6
Dersom du ender opp med en rotor til overs vil jeg gjerne prøve å bruke drevet fra den på en god Rotor med defekt drev som jeg har liggende.

Det er meget vanskelig å bytte drev, men det skal være mulig. Har også en komplett nyoverhalt motor, om du ikke får hjelp andre steder.

Skal til Roskildefestivalen, så det blir datoen vi kan se fram til.

Se innlegget mitt fra 17 april 201 på denne tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,2394.45.html
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

hens

Det kan være en ide å forsøke å dreie kommutatoren først, og rense opp sporene, det hender at kortslutningen ligger mellom lamellene på kommutatoren.
Når det er brennemerker på kommutatoren er det også mulig å finne en kortslutning ved å følge viklingene. 

Hva du enn gjør, fortsett ikke å kjøre med defekt anker/kommutator
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

langemand

Tak for de gode råd!

Hens: Bilen er grounded. Jeg vil få ryddet ud i garagen (har været tiltrængt længe), klodse bilen op og tage motoren ud herhjemme. Så må vi se hvad jeg kan finde ud af med megger, visuel inspektion, rensning af mellemrumene i kommutatoren, etc.

Jeg har en ide som jeg lige vil vende her på forum:
Hvad med simpelthen at cutte forbindelsen i den vinding der er kortsluttet?

Motoren vil vel køre bedre end den gør nu, og ikke længere brænde kommutatoren? Men måske det kan give problemer hvis børsterne er netop der, når lyskrydset skifter til grønt...

Og hvordan vil motorstyringen reagere?
soulspy@evranger.com
Udvikler Android app til Hyundai og Kia elbiler: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.evranger.soulevspy
Nær København (DK)
+ 15.000 km i Kia eSoul 2020
+ 60.000 km i Kia Soul EV 2015
+ 5.000 km i Nissan Evalia 2015
+ 24.000 km i Peugeot 106 Electric 1999

elektrolux

Sitat fra: langemand på lørdag 14. mai 2011, klokken 13:01

Hvad med simpelthen at cutte forbindelsen i den vinding der er kortsluttet?


En tanke helt etter mitt hode. Tipper det vil fungere veldig bra. Absolutt værd et forsøk.

Kan medføre startproblemer dersom motoren tilfeldigvis står i akkurat den stillingen der den mangler forbindelse. I så fall er det bare å renne 1 cm bakover.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ken

En sentrifugal kløtsj og en tomgangslavturtall vil ha spart mang en kommutator. litt mer slitasje på børstene,   men vel verdt det.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

Der satte du meg på en ide til mopedbilen.

Ville løst problemet skivemotoren har med lavt startmoment.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

hens

Å kutte forbindelsen i ankeret vil være tvilsomt, fordi en da får en kraftig induksjon når  bruddet passeres.
Denne kommutatoren må dreies, og eventuelt growles, kjøres i et magnetisk apparat for å avdekke kortslutninger i viklingene.
Er det kortslutning kan det som regel isoleres.

Du må nok ta noen  dagers ferie i Oslo, si fra litt på forhånd.

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Tony

Sitat fra: hens på lørdag 14. mai 2011, klokken 22:50
Å kutte forbindelsen i ankeret vil være tvilsomt, fordi en da får en kraftig induksjon når  bruddet passeres.
Denne kommutatoren må dreies, og eventuelt growles, kjøres i et magnetisk apparat for å avdekke kortslutninger i viklingene.
Er det kortslutning kan det som regel isoleres.

Du må nok ta noen  dagers ferie i Oslo, si fra litt på forhånd.


Motoren min fungerer feilfritt etter du dreide den for ca 1 1/2 år siden. For øvrig på de samme børstene. :)
Saxon gikk 86000 på 1 batteripakke før den ble byttet ut med en C-zero.
Nå er C-zeron 8 år, 138.000km og still going strong.
Fornøyd med ny MG

JCBX

Skal du bruge en anden motor ?

så sig til , så sender jeg dig én !

Mvh
JCBX

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA