Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sette opp ladeplass hjemme og unngå snyltere

Startet av Jonny Hanger Humstad, mandag 09. oktober 2017, klokken 21:42

« forrige - neste »

Jonny Hanger Humstad

Tenker å sette opp ladestasjon hjemme. Vi har en privat utendørs plass i et borettslag som forsåvidt er merket med "privat" og mitt navn.
Ønsker jo helst ikke at det skal komme noen å lade der når jeg ikke er hjemme, men hvilken lader bør jeg velge der kun jeg kan lade?

Utrolig spent på hvor mye dette blir kostende altså. Har strøm til parkeringen fra før, men som mange andre gamle borettslag så "tåler ikke strømnettet belastningen" :(
----------------

Kia Soul Exclusive 2016

DBR

Mange ladestasjoner kan du programmere inn rfid brikke du scanner inn. Så uten brikka di kan de bare ønske seg strøm, uten å få det.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk


elektrolux

Alle "smarte" ladestasjoner gir mulighet for brukeridentifisering. Vår rimeligste løsning er Wallbox Pulsar til 9500 kr inkl mva.

Med det sagt skal du ha intensiv gratislading før merkosten på en slik løsning svarer seg framfor en "dum" ladestasjon.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ingeniøren

Du trenger vel ikke lade med stort mer en 6A. Det er stort sett det samme som en motor og kupevarmer trekker, i fall noen av Narvestaene bryr seg. Noe annet om all skal lade uten begrensninger.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

sylwester

Går jo an å hindre det fysisk ved at du har noe som hindrer at kontakta er tilgjengelig mens du er borte?

Enkel beslag med hengelås vil være veldig billig og de færreste vil bedrive hærverk for å lade.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

geear

Jeg hadde ikke giddet å prøve å begrense boksen før jeg måtte. Hadde heller risikert at noen ladet for tre kroner en gang enn å drive med låsing og styr hver gang jeg skulle koble meg til. Det blir for dyrt om du regner penger for det ekstra bryet. Er det virkelig et tema at noen vil stjele strøm?

HPSE

Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

Taffelman

Hva med en lapp på ladern:

"Lad i vei men ei for lenge, husk at eieren og vil trenge. Vipps over en krone eller to så kan du lade i ro"

Hvorvidt å ta seg betalt for plass/strøm er rett eller galt kan sikkert diskuteres, men med Vipps får du beskjed når (og hvem) som har lånt ladeplassen, og du kan sende beskjed tilbake om når du trenger plassen selv.
X75D
TM3 LR AWD

Jonny Hanger Humstad

Tror kanskje ikke det blir så store problemer med snyltere, nei. En lapp med en limerik og vipps vil jo være en snill løsning om det skulle bli en tema :)
----------------

Kia Soul Exclusive 2016

elektrolux

Meget pragmatisk løsning. Og til stor nytte for stakkeren som bare trenger et par kW for å nå fram til et bedre ladepunkt.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

sylwester

Jeg vil tro beliggenheten til trådstarter har mye å si om det skjer eller ikke, så jeg er enig i at en bør se an situasjonen.

Det har vært noen få saker i media som viser at en liten andel av oss rett og slett ikke har folkeskikk.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

DBR

Alt for mange i samfunnet vårt er for frekke og tenker bare på seg selv. Jeg hadde ikke hatt problemer å la noen lade hos meg, og evt blitt enige om personen vil lade fast. Men hvis noen kommer og lader hos meg uten å spørre klipper jeg ladekabelen og ringer tauebil for å fjerne bilen fra tomta mi.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk


sylwester

Bør være forsiktig med å klippe i strømførende kabler :-O
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

DBR

Sitat fra: sylwester på onsdag 11. oktober 2017, klokken 18:03
Bør være forsiktig med å klippe i strømførende kabler :-O
Isolert avbiter, eller dra ut ledning så kappe den.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk


Øyvind.h

Jeg har gått motsatt vei. I gata jeg bor er det kun jeg som har permanent ladeplass og 32A tilførsel.
Av den grunn har jeg tilbudt alle naboer å bruke plassen om slekt og venner kommer på besøk og trenger lading.

I tillegg har jeg lagt ladeplassen ut på PlugShare med melding om at den kan disponeres ved behov samt mitt mobilnummer for å avtale bruk.
Så langt er det kun en person som har brukt den via plugshare. Det oppdaget jeg ved en tilfeldighet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA