Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

75D vs 100D typical og reell kapasitet

Startet av Vhagar, tirsdag 03. oktober 2017, klokken 13:48

« forrige - neste »

Hodetelefoner

er det kaldt. så bruker fortsatt bilen mye energi på oppvarming av batteri.  men ikke til samme temp som uten range mode.

THE

#61
Sitat fra: ChrML på mandag 01. januar 2018, klokken 13:29
Sitat fra: Råde på søndag 31. desember 2017, klokken 21:07
Forvarming uten lading vil stjele rekkevidde og bidra til økt gjennomsnittsforbruk.
Yepp er nok riktig det. Etter jeg fikk min første bil med varmer i 2011, så har det vært helt uaktuelt å sette seg i en kald bil om vinteren :).

Kjører med Range Mode off. Poenget var bare at dersom jeg hadde kjøpt en X75D istedenfor X100D med mitt bruk så måtte jeg kuttet på komforten ved å:
1. Ikke forvarme / kaldere kupé
2. Kjøre ekstra pent / sakte
3. Lade oftere
4. Range mode

Om en skal ha Model X og ikke gjør noen grep for å spare energi, så bruker den veldig mye. Så man må tenke nøye igjennom behovet sitt på forhånd basert på det.  Og jeg har ikke dratt henger enda :).

Jeg har kjørt ca 12000 km med X100D siden 20. september, ca 10000 km på vinterhjul. Jeg gjør forsåvidt ikke noe grep for å spare strøm, og kjører nok mer aktivt og uøkonomisk enn jeg gjorde med Renault Zoe som jeg hadde tidligere.

Jeg synes egentlig X er bedre mtp forbruk enn det jeg hadde ventet meg basert på det jeg leste her inne før jeg kjøpte.

På min daglige jobbkjøring (50 km hver vei + en 15 minutt fergestrekning) ligger jeg på ca 200-220 Wh/km avhengig av temp og kjøreforhold. Har lagt ved bilde som viser dagens forbruk til jobb, ca 0-+4 grader og litt slaps/våt veg.

Totaltforbruk siden bilen var ny er på 225 Wh/km.  ca 2000 km på 20" originale sommerhjul, ca 10000 km på 19" Goodyear Ultragrip piggfrie vinterdekk. 500 km er kjørt med tilhenger.


Edit: Litt krøll med vedlegg, og det ene bildet kom to ganger. Redigeringsfunksjonen gir meg ikke lov til å slette vedlegg, derfor er det to like bilder i posten.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Cries

Selv bruker jeg range mode ON på vinteren med min X75, som med unntak av under -15C, fungerer omtrent som "normalt" (les: range mode off) i kupè med noen enkle grep:

- Setter på forvarming på bil på HI vha TESLACTRL sin schedulingfunksjon ca 15-20 min før kjøring (er det under -15C gir jeg den en halvtime)
- Fjerner AUTO fra ventilasjonen, og setter ikke resirk (altså henter luft utenfra). Dette er viktig for å motvirke dugg
- Dersom det er/blir kjølig i kupèen når jeg er klar til kjøring trykker jeg 2 ganger kjapt på frontrutevarmer, og anlegget går rett i HI og varmer godt (hjelper at jeg har rattvarme).

Jeg gjør dette fordi jeg har veldig mye småturer på typisk 20-25km både pga barnehage og jobb, og kjører typisk på vanlig landeveg i 60-80 km/t.

Dette resulterer i at jeg etter 7500km i X75 har et snittforbruk på ca 235 wh/km på vinterføre. Til sammenligning hadde jeg 225-230 på S85 og S70D på vinterføre med range mode off. Kjører Nokian R2 265/45/20 med ca 3,1bar ved 0 grader.

Synes ikke jeg lider spesielt av at range mode står på, men slår den av temporært dersom behovet melder seg. Hadde jeg startet dagen med 100%, hadde jeg ikke vært veldig bekymret for å kjøre 25 mil med blandet kjøring med mange stopp, men så har jeg kjørt Tesla i 4 år så har gjort noen erfaringer underveis....

Men range mode off og mange småturer spiser definitivt rekkevidde!

ludwig_holberg

Hva tenker folk om muligheten for å kjøpe en X75D nå, og å oppgradere batteriet om 4-6 år.

Da er det sannsynligvis SS-batterier med dobbel kapasitet. Hva kan man forvente i kostnad (batteri + arbeid) for en slik operasjon? Og er det sannsynlig at Tesla vil legge til rette for det, eller heller noe de vil "motarbeide" (ta høy pris, sperre for at tredjeleverandører gjør det osv) ?

ChrML

Sitat fra: ludwig_holberg på søndag 14. januar 2018, klokken 13:57
Hva tenker folk om muligheten for å kjøpe en X75D nå, og å oppgradere batteriet om 4-6 år.

Da er det sannsynligvis SS-batterier med dobbel kapasitet. Hva kan man forvente i kostnad (batteri + arbeid) for en slik operasjon? Og er det sannsynlig at Tesla vil legge til rette for det, eller heller noe de vil "motarbeide" (ta høy pris, sperre for at tredjeleverandører gjør det osv) ?
Tenker at det har kommet så mye nytt om 4-6 år at man heller har lyst til å oppgradere hele bilen :).

spirrevipp

Sitat fra: ludwig_holberg på søndag 14. januar 2018, klokken 13:57
Hva tenker folk om muligheten for å kjøpe en X75D nå, og å oppgradere batteriet om 4-6 år.

Tenker at det er så mye usikkerhet knyttet til hva som vil bli mulig og evt. til hvilken pris at det blir helt meningsløst å spekulere. Jeg ville vurdert dagens X75D utifra om den dekker mine behov fram til neste planlagte skifte av bil.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

olavxxx

Utfordringen med å bytte batteri er jo den saken at Tesla ikke tilbyr det.
De har tilbydet det for S60D eiere i USA for lenge siden (som fikk kjøpt seg nye 85 batterier for ca 150.000kr med jobben).

I teorien kunne Tesla solgt 100 batterier til 75 bilene og tatt feks 150.000kr, så kunne de smelt til med utvidet drivlinjegaranti, da hadde de laget et ettermarkedsmiljø, de kunne spilt på miljøkortet om elbilenes varighet osv.

De trenger ikek bytte så mange komponenter, samt de må oppdatere firmwaren i bilen. Det fins firmaer i USA (tredjeparts) som tilbyr dette, så det kan tenkes at det kommer Norske firmaer på banen når bilene begynner å gå ut av garantien.

Men så er jo spørsmålet: når bilen er 8 år gammel og drivlinjegarantien er utgått, vil man da bruke 150.000kr på bilen for å øke kapasiteten til et 100-batteri? Mest sannsynlig vil teknologien og alt annet da være så langt fremme at man vil heller kjøpe en ny bil.

Men hvis man er kjempeheldig, kommer det enten billigere oppgraderinger eller større enn 100.
Personlig er jeg litt redd for at det ikke kommer noen større ettermarkedsbatterier, men man vet jo aldri. Jo flere S/X som selges, jo større incentiver er det for noen å selge ettermarkedsbatterier.

Men å ha det helt store håpet fra Teslas side, tror jeg ikke man skal ha.

Vhagar

Takk for flere svar her.

Har hatt bilen en stund nå og ser at forbruket er mye høyere på småkjøringen enn jeg hadde sett for meg. Dette gjelder da på turer på 2-6 mil og med range mode off. Vi har hatt lave temperaturer i denne perioden, -10 til +5. Ellers er det 19" piggfrie vinterdekk originalt som står på. Har enda ikke komt meg avgårde på noe lengre tur enn det.

Mister som regel en 5-7% på opptining (2-5% om jeg er tilkoblet strøm, 8A). Og turene på 2-6 mil "koster" ca 20-30% batteri (jeg har % visning i instrumentpanelet) om jeg ikke husker helt feil i farta nå. Jeg skjønner at mye av dette skyldes at batteripakken ikke er varm nok (regen har stipletlinje). Så rekkevidden min kan jeg faktisk øke betydelig om jeg bare får på plass bedre lademulighet?

Før jeg kjører tiner jeg alltid bilen ved hjelp av å sette på HVAC via tesla app'en, den står på i ca 15 minutter. Har lagt merke til at det en gang var et rødt snøfnugg der, antar at dette var da den trengte forvarming av batteriet? Ellers så har ikke denne forvarmingen noe særlig å si på batterivarmen for regen er stiplet til jeg har kjørt en halvtimes tid uansett. Verdt å nevne her er at jeg lader på 8A hjemme enn så lenge og at dette påvirker hvor mye effekt jeg kan gi bilen til forvarming av batteripakken.

Må si at jeg synes det er mye mangelfull info, så jeg spør dumt - er dette (skru på HVAC slik) det samme som å skru på preheating av batteripakken? (selv om bilen er tilkoblet strømnettet eller ikke) eller er det noe annet jeg må gjøre for å sørge for preheating av batteriet? Fordeler bilen dette selv (mellom kupévarming og batterivarming).

Range mode on/off.
Ble tipset om å ha denne på off av fyren som leverte ut bilen til meg. Hadde egentlig tenkt å ha den i on, men har ikke satt meg mer inn i fordeler/ulemper (igjen hvor er offisiell info?).
Om det tar meg noen minutter lenger å vente på varm kupé så spiller det ingen rolle. Men hvilke andre negative effekter har den?

Dekktrykk har jeg nesten glemt. Hva anbefales det på de originale 19" piggfrie nokian dekkene? Bilen hadde noen ulike tall ved utelevering, deretter har den stabilisert seg på 2.9 i visningen i instrumentpanelet.

Takk for mye god info her i svarene deres.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

geear

Prøv range mode on på småkjøringen, det gjorde iallfall merkbar forskjell hos meg. Med range mode off så bruker den visst nok 6kW batterivarmer i tillegg til 6kW kupévarmer, og til småkjøringen så går du i pluss med å heller bare kjøre med kaldt batteri enn å kaste bort masse effekt både før og under kjøreturen på batterivarmer..

Jeg syns den varmer godt med range mode on også, men i -7 (på langtur) opplevde vi at den slet litt med å holde rutene duggfrie og at det ble litt lite varme på føttene, så vi har faktisk endt med å bruke range mode ON på lokalkjøring og range mode OFF i lange perioder på langkjøring nå mens det har vært kaldt.  :o Mulig jeg har misforstått noe, men syns forskjellene på langkjøring var ganske små, mens forskjellene på småkjøring er tydelige.

olavxxx

Sitat fra: gr på mandag 15. januar 2018, klokken 09:36
Prøv range mode on på småkjøringen, det gjorde iallfall merkbar forskjell hos meg. Med range mode off så bruker den visst nok 6kW batterivarmer i tillegg til 6kW kupévarmer, og til småkjøringen så går du i pluss med å heller bare kjøre med kaldt batteri enn å kaste bort masse effekt både før og under kjøreturen på batterivarmer..

Jeg syns den varmer godt med range mode on også, men i -7 (på langtur) opplevde vi at den slet litt med å holde rutene duggfrie og at det ble litt lite varme på føttene, så vi har faktisk endt med å bruke range mode ON på lokalkjøring og range mode OFF i lange perioder på langkjøring nå mens det har vært kaldt.  :o Mulig jeg har misforstått noe, men syns forskjellene på langkjøring var ganske små, mens forskjellene på småkjøring er tydelige.
Dette støtter jeg, så fremt man ikke skal lade der man kommer frem.
Kjører du hjemmefra og skal lade ved destinasjonen, ha gjerne range mode off. Da vil du lade raskere når du kommer frem.

Samme hvis du skal ha en lang nedoverbakke, la oss si du bor høyt over havet og skal ned en veldig lang og bratt bakke, da tror jeg du vil spare på å ha range mode off og da starte AC via appen litt før du kjører. Da får man regenerert mer.

Men hvis du kjører en kort tur til butikken og ikke lader der, så kan du ha range mode on :-)
3.3 bar kjører jeg i X75D, se i dørkarmen din hva som står der og så ganger du tallet med 1,1 (10% økning). Husk at dekktrykkte skal avleses når bilen er kald, ikke etter du har kjørt. Så det kan være du må etterfylle litt siden man gjerne da har varme dekk på bensinstasjonen :P

olavxxx

Ellers ladet jeg på 8A hos svigers, da merket jeg at å varme kupeen + batteri brukte litt mer strøm enn 8A kan gi. Så man taper litt rekkevidde, men trikset er å gjerne lade til feks 90% og så varmer du kupeen+batteriet med range mode off. Da har du litt mindre enn 90% når du starter og har da et lunket batteri, ofte er isen vekke fra vinduer, interiøret er varmt osv., samt du har litt regen fra start.

Det er helt "ok" å lade til 90% og så tappe kjapt nedover med AC/Preheating rett før du kjører :)

Vhagar

Vedr. dekktrykk.
Det står 290 kPa, 42 psi for både fremme og bake. Måleren på stasjonen viser kun bar, men det skulle da bli 2,9 bar (som bilen har nå både kald og viser etter 6 mils kjøring) og 10% økning skulle tilsi 3,19 (jeg fyller til 3,2 bar på kalde dekk, dvs kjørt 2km til stasjon).

Jeg har da originale 19" nokian piggfrie vinterdekk.

Endrer dere dette når dere setter på 20" sommerdekkene? Tidligere har jeg bare kjørt med samme trykk året rundt (10% økning i forhold til hva bilen har krevd) og har da hatt 17" og 19" dekk.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

olavxxx

Jeg har 20" sommer og vinter, R2 om vinteren.

sigurdi

Sitat fra: Vhagar på mandag 15. januar 2018, klokken 00:05
Takk for flere svar her.

Har hatt bilen en stund nå og ser at forbruket er mye høyere på småkjøringen enn jeg hadde sett for meg. Dette gjelder da på turer på 2-6 mil og med range mode off. Vi har hatt lave temperaturer i denne perioden, -10 til +5. Ellers er det 19" piggfrie vinterdekk originalt som står på. Har enda ikke komt meg avgårde på noe lengre tur enn det.

Mister som regel en 5-7% på opptining (2-5% om jeg er tilkoblet strøm, 8A). Og turene på 2-6 mil "koster" ca 20-30% batteri (jeg har % visning i instrumentpanelet) om jeg ikke husker helt feil i farta nå. Jeg skjønner at mye av dette skyldes at batteripakken ikke er varm nok (regen har stipletlinje). Så rekkevidden min kan jeg faktisk øke betydelig om jeg bare får på plass bedre lademulighet?

Før jeg kjører tiner jeg alltid bilen ved hjelp av å sette på HVAC via tesla app'en, den står på i ca 15 minutter. Har lagt merke til at det en gang var et rødt snøfnugg der, antar at dette var da den trengte forvarming av batteriet? Ellers så har ikke denne forvarmingen noe særlig å si på batterivarmen for regen er stiplet til jeg har kjørt en halvtimes tid uansett. Verdt å nevne her er at jeg lader på 8A hjemme enn så lenge og at dette påvirker hvor mye effekt jeg kan gi bilen til forvarming av batteripakken.

Må si at jeg synes det er mye mangelfull info, så jeg spør dumt - er dette (skru på HVAC slik) det samme som å skru på preheating av batteripakken? (selv om bilen er tilkoblet strømnettet eller ikke) eller er det noe annet jeg må gjøre for å sørge for preheating av batteriet? Fordeler bilen dette selv (mellom kupévarming og batterivarming).

Range mode on/off.
Ble tipset om å ha denne på off av fyren som leverte ut bilen til meg. Hadde egentlig tenkt å ha den i on, men har ikke satt meg mer inn i fordeler/ulemper (igjen hvor er offisiell info?).
Om det tar meg noen minutter lenger å vente på varm kupé så spiller det ingen rolle. Men hvilke andre negative effekter har den?

Dekktrykk har jeg nesten glemt. Hva anbefales det på de originale 19" piggfrie nokian dekkene? Bilen hadde noen ulike tall ved utelevering, deretter har den stabilisert seg på 2.9 i visningen i instrumentpanelet.

Takk for mye god info her i svarene deres.
En ting som er viktig å tenke over med bruk av Range Mode AV/PÅ ved temperaturer under 1 grad.
Med Range mode På får man forhjulsdrift med regen kun forran i starten om man har moderert effekt pådrag.

Er det glatt kan det være stor fordel å ha 60/40 regen fra første øyeblikk og AWD.

Range mode AV og kaldere en 1grad har man permanent AWD og 60/40 regen fra første sekund.
To motorer og to invertere i drift gir høyere forbruk pga større basis tap.

sigurdi

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Horten
Model X90D (18.03.17)

Kito2380

Hei
Har nettopp fått min nye x 75d
Bare lurer, hvor lang rekkevidde står det hos dere med fullladet batteri ?
Står 325km hos meg.
Vil den rekkevidden forandre seg etter forbruket ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA