Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

75D vs 100D typical og reell kapasitet

Startet av Vhagar, tirsdag 03. oktober 2017, klokken 13:48

« forrige - neste »

Vhagar

Jeg har nesten fått en fornyet rekkeviddeangst.
Vi er en familie som er glad i søndagsturer rundt om i fylket (M&R) og litt inn i nabofylkene. 75D skulle klare dette, trodde jeg, med ca 38 mil rekkevidde (EPA verdi). Men gitt topografi og at en ikke er i nærheten av å kunne bruke 100% til 0% så ser det ut til at de fleste ligger på 28-32 mil typical med en 75D? Med begrenset utvalg SC og utsikt til å bruke store deler av søndagen på trege betalte ladestasjoner, så melder spørsmålet seg: valgte jeg feil batteripakke?

Hvor mange kWh har egentlig en 75D og 100D tilgjengelig? Jeg bør ta hensyn til kapasitet når batteriet når 93% restkapasitet også, da jeg planlegger å eie bilen i mange år. Regn også med at jeg ikke bør komme under 10% for batteriets (og psykens) del etter en rundtur. Så, hva er da typical rekkevidde for 75D og 100D når en regner med 80% av batterikapasiteten?

De fleste ruter jeg har lagt inn ser ut til å ligge på rundt 30 mil, uten SC tilgang. Høydemeter er litt vanskelig, noe regenereres, men ca 1500-2000 høyemeter må jeg nok ta høyde for. Så langt jeg skjønner så vil dette være for langt for 75D og jeg må ty til treg lading underveis.

Er det flere som er enig i at den økte prisen ikke forsvarer den økte rekkevidden?
Er 75D i grenseland for slik bruk og burde jeg egentlig velge 100D?
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Jærbuen

Ikke problem å lade 100% før en og annen søndagstur. Valgte selv 75D, har nå kjørt 130.000 med en S85, ikke så veldig ulik rekkevidde, og kun en gang mellom Praha og SC i Polen hadde jeg en snev av rekkeviddeangst.
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD Solgt
2017 Opel Ampera-E Solgt
Nå 2013 Model S, P85 Signatur

cra

Kjørte denne ruta i sommer, og hadde massevis igjen på batteriet da vi kom hjem: https://www.google.no/maps/dir/Atlanterhavsveien,+Aver%C3%B8y/Straumgjerde/Kristiansund/Atlanterhavsveien,+Aver%C3%B8y/@62.7444848,6.5245325,8.81z/data=!4m26!4m25!1m5!1m1!1s0x46115e324798930f:0xefa67af027ab6918!2m2!1d7.3548186!2d63.0168142!1m5!1m1!1s0x4616bfa429617175:0x52b8b351c225e388!2m2!1d6.5936477!2d62.3351971!1m5!1m1!1s0x4613db49feb63f81:0xda2799d4288ffec7!2m2!1d7.7280789!2d63.1103346!1m5!1m1!1s0x461160045469ca95:0x202aa8c26cd5ce46!2m2!1d7.3517204!2d63.0165395!3e0?hl=no

Tok ikke bilde av selve dashboardet, men mener å huske at jeg ikke fikk varsel om "lavt batteri", så altså mer enn 20% igjen på batteriet. Skulle vel stemme greit med forbruket også; vi startet med fulladet batteri. Hadde tenkt oss innom SC Aspøya, men skippa det.

"Since Last Charge" viste 292km kjørt, 50,4kWh brukt totalt. Fire i bilen, greit sommervær med noe overskyet og vint, antydning til regnbyger innimellom.

S75D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

nivve

#3
Kjørte 300 km i ett strekk (en liten pause) i går, med en Model X P90D.

Kom hjem med 3 km igjen (se bilde vedlagt).

Dette er en loaner fra Tesla, så kanskje batteriet er kjørt litt hardere enn det skal, men en P-bil er vel laget for å brukes, eller..? :-)

Ruta var som følger:
Trondheim-Steinkjer-Namsos-Steinkjer

Kjørte i fartsgrensa hele vegen, var nærmest aldri over 90 km/t.

Startet med helt fullt batteri og ladekabel tilkoblet hos Tesla Trondheim.

Det regnet, og temperaturen var ca. 13-15 grader.

THE

Kjørte en tur til hytta på søndag med en X100D, totalt 270 km. 7-15 grader, kraftig vind og høljeregn på store deler av turen, så absolutt ikke ideelle forhold. Uansett vil jeg tro at forbruk på vinteren nok vil være enda høyere.

Startet og avsluttet turen ved havnivå, men hadde mange høydemeter underveis (0 moh -> 1000 moh -> 350 moh -> 800 moh (hytta) -> 350 moh -> 1000 moh -> 0 moh).

Startet med litt under 80 %, hadde 38% på hytta og endte på 13% da jeg parkerte hjemme. Rapportert forbruk på turen ca 63-64 kWh, og 230 Wh/km.

Model X har betydelig høyere forbruk enn Model S, og jeg hadde nok klart meg med 75-batteri i en Model S. Da jeg bestemte meg for å kjøpe Model X, så fant jeg fort ut basert på avstand til SuC, kjøremønsteret mitt, og en forutsetning om at Model X blir den eneste bilen i familien at det var kun X100D som var aktuell for oss. Bilen må også fungere på lengre turer med tilhenger, noe som også bidrar vesentlig til at 75D blir for knapt for min del.

Selv med en 100D er jeg på en del turer avhengig av lading utenom Tesla SuC, så ChaDeMO-adapter må kjøpes inn også. Hvis man er villig til å lade underveis, så vil jo 75D fungere fint uansett. For min del er friheten med større batteripakke verdt prisforskjellen, men jeg kunne ladet veldig mye på ChaDeMO for prisdifferansen fra 75D til 100D (ca 50 døgn med lading til 2,5 kr pr minutt, faktisk. Det blir vel ca 45000 kWh, og med forbruk på 2,5 kWh/mil kunne jeg kjørt ca 190000 km).
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Espen Hugaas Andersen

Jeg har nå kjørt 13.500 km siden juni, nesten bare langkjøring. Hittil har jeg ett snitt på 210 Wh/km. Jeg er ikke den tregeste i trafikken, jeg ligger som regel rundt 10% over fartsgrensen, men det er ikke helt uvanlig at jeg er oppe i 20-25% over fartsgrensen i 100-110 sonene. Det som hjelper litt på forbruket er at jeg bor ett stykke unna nærmeste 100-sone, så det blir ikke så mye kjøring i så høy hastighet.

En ting som jeg ikke ville bekymret meg veldig for er høydemeterene, antatt at du skal tilbake til startpunktet. Jeg kjørte f.eks til Rjukan, så over Tuddal til Notodden - når jeg nærmet meg Notodden hadde jeg lavere snittforbruk for turen enn når jeg var i Rjukan, til tross for en tur opp ca 1000 høydemeter. Hastigheten over fjellet var nok en del lavere enn resten av turen, så dermed var forbruket lavere. De ~10 kWh som jeg forbrukte på veien opp fikk jeg tilbake på veien ned.

Jeg vil regne 210 Wh/km som ett greit sommer-forbrukstall. Med worst case nærmere 250 Wh/km. Kanskje litt lavere for 75D vs 100D, men neppe spesielt merkbart.

Regner du ~60 kWh tilgjengelig uten å tappe batteriet helt ut, så er 250 Wh/km 240 km, og 210 Wh/km er 285 km. Når du da ønsker kunne kjøre 300 km komfortabelt uten å lade vil jeg si at 75D ikke har bra nok rekkevidde.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

ankul

Jeg har nå en X75d i bestilling, med i dag som siste mulighet til å gjøre forandringer før bestillingen blir "låst".
Jeg er noe vinglete og litt usikker når jeg leser om 75 kwh batteriet.. Jeg har i dag en s85 2014 modell hvor jeg har 21" på sommer.. Vil jeg kunne regne omtrent samme forbruk med dagens bil med den kommende X75 med originale 20"?

Føler at batterikapasiteten på S85 er mer enn nok til våres bruk, men blir jo litt skeptisk når jeg leser andre sine erfaringer..
S85 2014 med alt - solgt
Model 3 - reservert tidlig
Model X75D med det meste - bestilt

geear

Sitat fra: THE på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 15:15
For min del er friheten med større batteripakke verdt prisforskjellen, men jeg kunne ladet veldig mye på ChaDeMO for prisdifferansen fra 75D til 100D (ca 50 døgn med lading til 2,5 kr pr minutt, faktisk. Det blir vel ca 45000 kWh, og med forbruk på 2,5 kWh/mil kunne jeg kjørt ca 190000 km).
Samtidig har den høyere bruksverdi om du faktisk har et reellt behov for den ekstra rekkevidden, og om du tar med et videresalg innen ikke altfor mange år så har 100 merverdi over 75 og jevner ut prisforskjellen der også.

For min del gikk jeg for 75 på tross av at den nok ligger i grenseland for oss rent praktisk, men klarer ikke forsvare for meg selv å bruke så mye penger på bruksbil.

Vhagar

Her kommer en samlet tilbakemelding til postene over. Takker for alle gode svarene.

Litt betryggende å se cra sin erfaring, men så er det en S modell så forbruket er vesentlig lavere i følge andre tilbakemeldinger. Fjerner vi fergestrekningene så er jeg ca på det tallet jeg fryktet i forhold til rekkevidde med en X75D.

nivve, strekningen du kjørte er vel relativt flat også? Ser du har brukt 75,4kWh (som jo er hele 75D batteriet og vel så det) på en såpass "lett" tur, det bekymrer. Samtidig så ser jeg at forbruket ligger veldig høyt også, det er noe jeg ser varierer veldig fra bil til bil. Basert på denne turen så vil jo en 75D være alt for liten da jeg ikke hadde forventet å måtte ladde på en slik tur.

THE, her har vi tall jeg liker, høydemeter som jeg kan forholde meg til. Turen hadde gått akkurat med 75D batteriet vil jeg tro, men da med hjertet i halsen siste kilometerene. Prisforskjellen målt i hvor mye du kunne ladet for er absolutt et poeng.

Espen, du er litt hardere på pedalen enn meg, likevel så ser forbruket ut til å ligge lavere enn mange andre. Ang. høydemeterene så ser jeg at noen nevner 5 mil tap pr 1000 høydemeter? Og en regen. ca 40-60% av dette? Om det da er mye opp og ned så vil det jo ha en del å si uansett, særlig når man balanserer litt på knivseggen med rekkevidde. ~60kWh, er det hva 75D har å tilby (når man tar hensyn til 93% og rest på 10%?) i så fall enig i at 75D viser seg å være litt knapp.

Svarene her bare forsterker troen på at 75D kommer til kort på akkurat denne bruken, eller i det minste blir litt for spennende av og til. Særlig da det mangler lademuligheter på en del ruter i fylket enda, men får satse på at det kommer seg med tiden. Men så var det prisdifferansen da, den er litt hard å svelge.

De fleste ladestasjoner langs noen av rutene tilbyr i følge ladestasjoner.no kartet bare schuko og CEE. Antar at dette (CEE) passer med blått adapter og gir lading deretter, noe som ikke helt egner seg til raske stopp på en søndagstur.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

GOS

Sitat fra: nivve på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 15:10
Kjørte 300 km i ett strekk (en liten pause) i går, med en Model X P90D.

Kom hjem med 3 km igjen (se bilde vedlagt).

Dette er en loaner fra Tesla, så kanskje batteriet er kjørt litt hardere enn det skal, men en P-bil er vel laget for å brukes, eller..? :-)

Ruta var som følger:
Trondheim-Steinkjer-Namsos-Steinkjer

Kjørte i fartsgrensa hele vegen, var nærmest aldri over 90 km/t.

Startet med helt fullt batteri og ladekabel tilkoblet hos Tesla Trondheim.

Det regnet, og temperaturen var ca. 13-15 grader.

Hvordan var vinden, retning og styrke, i forhold til hvor du kjørte fra/til?

Den kan jo utgjøre mye om du hadde en del vind midt imot hele veien.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

THE

@Vhagar, lek deg litt med https://abetterrouteplanner.com/

Huk av for ChaDeMo under settings -> extra chargers. Sett verdier for "start departure charge", "charger arrival charge" og "goal arrival charge" (f.eks. 90%, 10% og 10%)

Du får nok noen rare forslag om milevis med omvei for å lade på SuC i stedet for å bruke ChaDeMo langs noen av rutene du planlegger, men det kan gi det noen ideer om hvor stor betydning det har med 75 vs 100 batteri på de turene du ser for deg, og hvor mye du må lade.

La for sammenligningens skyld inn turen min som jeg hadde på søndag. A better routeplanner mener jeg burde ha 44% på hytta og 22% når jeg kom hjem igjen. (Mine tall fra søndag var 38% og 13%).
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

THE

NAF sin ruteplanlegger er også ganske bra, da den viser hurtigladere langs ruten du legger inn. Da må du gå inn på fliken "Steder langs ruten" som vises under kartet, og velge hurtigladestasjoner.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

GOS

Sitat fra: ankul på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 15:44
Jeg har nå en X75d i bestilling, med i dag som siste mulighet til å gjøre forandringer før bestillingen blir "låst".
Jeg er noe vinglete og litt usikker når jeg leser om 75 kwh batteriet.. Jeg har i dag en s85 2014 modell hvor jeg har 21" på sommer.. Vil jeg kunne regne omtrent samme forbruk med dagens bil med den kommende X75 med originale 20"?

Føler at batterikapasiteten på S85 er mer enn nok til våres bruk, men blir jo litt skeptisk når jeg leser andre sine erfaringer..

All erfaring fra andre forumbrukere tilsier vel at du vel komme en god del kortere med X75 enn din gamle S85. Du må vel opp på X100 for å ha ca samme rekkevidde.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

morpheos

Ser det skrives mye om langturer, men hva slags erfaring har dere med småkjøring? Jeg har hatt bilen i 2 uker, og sliter med å komme under 240-250Wh/km. Da er det veldig mye små turer på 2-5km, og mye opp og ned små bakker, regn og generelt vestlandsvær (Bergen).

Jærbuen

Jeg valgte 75 forran 100, sparer 160', kjøper heller en Chademo-adapter og sammen med en type 2 kabel dekker nok dette mitt behov.
Det er bare kos og sosialt å stoppe å lade litt, hunden må luftes, strekke litt på beina etc., snope litt ++

Kjøpte heller en el.bil nr 2 ( Renault Zoe ) for prisdifferansen, så ikke daglig jobbkjøring ( 8 mil ) skal spise opp garantiperioden i en fei på TMX'en

Så når X'en kommer ved årsskifte, selges fossilen og man er full-elektrisk  :)


Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD Solgt
2017 Opel Ampera-E Solgt
Nå 2013 Model S, P85 Signatur

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA