Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Når får Model S og X Intel-basert MCU slik som Model 3?

Startet av MrBacardi, mandag 02. oktober 2017, klokken 21:17

« forrige - neste »

spirrevipp

Jeg snakker ikke om bildetolkning. Snakker om å vise bilder fra flere kameraer på skjermen i bilen slik at du får bedre oversikt når du skal parkere. Har ingenting med de andre computerene å gjøre. Mener Elon twitret noe slikt som "It's coming" på spørsmål fra en bruker for en tid tilbake.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Jeronan

#76
Sitat fra: spirrevipp på lørdag 17. mars 2018, klokken 21:24
Jeg snakker ikke om bildetolkning. Snakker om å vise bilder fra flere kameraer på skjermen i bilen slik at du får bedre oversikt når du skal parkere. Har ingenting med de andre computerene å gjøre. Mener Elon twitret noe slikt som "It's coming" på spørsmål fra en bruker for en tid tilbake.

Like the previous poster has said. Has nothing to do with the MCU!

The AP camera's are controlled and processed via Nvidia automotive SoC's and GPU's!
They process and interpret the camera feeds.

All the MCU would need to do is display it on the screen via an updated Park Assist app that groups the camera feeds in a logical picture.

The Tegra3 can perfectly do that, since other cars have been able to do that for years with much lesser hardware.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

spirrevipp

Sukk. Jeg skjønner ikke hvorfor dere driver å prater om bildetolkning? Antok at setningen "Jeg snakker ikke om bildetolkning" skulle være grei å forstå.   :-\

Poenget jeg forsøkte å formidle før avsporingen rundt bildetolkning er som følger:
Dersom det kommer funksjoner som vil kreve mer prosessorkraft for å gi en god brukeropplevelse enn det Tegra'en kan levere, så vil de funksjonene enten ikke bli tilgjengelige eller bli så dårlige at ingen ønsker å bruke dem på biler med den gamle MCU'en. Da kan biler med den nye MCU'en bli mer ettertraktet dersom man ikke kan ettermontere til en fornuftig pris.

Sitat fra: Jeronan på lørdag 17. mars 2018, klokken 22:39
All the MCU would need to do is display it on the screen via an updated Park Assist app that groups the camera feeds in a logical picture.

The Tegra3 can perfectly do that, since other cars have been able to do that for years with much lesser hardware.

Andre biler med dedikerte systemer leverer nok 1 bildefeed som vises ved hjelp av hardware overlay. Det er noe helt annet enn å vise ryggekamera + opptil 8 feeds. Kan PX2'en gjøre jobben og levere en ferdig bildefeed som også inkluderer ryggekamera så er det ikke noe problem å vise, men må det gjøres i software så tror jeg Tegra3 detter av lasset.
https://en.wikipedia.org/wiki/Video_overlay
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Mr.D

Må si, av de som har hentet ut bilene sine er det utrolig få som har sjekket om det har MCU2... For de som vil, og ønsker og gi oss en tilbakemelding:

http://teslamcu.xyz

pers1

2021 Model 3 Pearl White LR AWD E3D, FSD & 19". SERE9TY
VW e-Golf ( 07.12.18 -)
VW e-Golf (19.03.15 - 07.12.18)
Tidligere Tesla'r Model S 75D AP1.0, 90D AP2.0 og TM X 100DMCU2 HW3 & FSD

razeac

fikk bil 24 Mars 2018. bilen bygget rundt januar.

Har ikke den nye MCU

Mr.D


Mr.D

Post gjerne hva du fant ut... jeg er i samme situasjon som deg... mulig levering til uken.

lunitiks

Produksjonsstart på nye mcu'en var i slutten av februar, men er visst noen i denne perioden som ikke fikk. Alt produsert etter første uka i mars har derimot garantert ny mcu
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

pers1

Now CEO Elon Musk says that they are able to upgrade the hardware, but owners might want to wait since a new software update could make the difference.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

https://electrek.co/2018/03/27/tesla-mcu-retrofits-new-software-update-elon-musk/
2021 Model 3 Pearl White LR AWD E3D, FSD & 19". SERE9TY
VW e-Golf ( 07.12.18 -)
VW e-Golf (19.03.15 - 07.12.18)
Tidligere Tesla'r Model S 75D AP1.0, 90D AP2.0 og TM X 100DMCU2 HW3 & FSD

ChrML

Har spurt Tesla Drammen om pris på dette i dag. Poster her når jeg evt om lenge får svar.

spirrevipp

Jaja, tiden vil vise om det blir mulig i praksis eller kun i Twitterland.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Jeronan

Sitat fra: spirrevipp på tirsdag 27. mars 2018, klokken 22:36
Jaja, tiden vil vise om det blir mulig i praksis eller kun i Twitterland.

It's cheaper for Tesla to clear out stock of the old MCU and only order the new one, instead of keep stocking both.

The whole reason they switched to the new one us to have hardware parity with the Model 3 and bring costs down.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

spirrevipp

Men det har jo ikke noe å gjøre med hvorvidt allerede overbelastede servicesentere i praksis vil ta imot bestillinger som vil gi dem enda mer arbeid, eller om Tesla vil få sving på logistikken slik at servicesenterene får tak i MCU'er av den nye typen å installere...

Inntil norske biler ruller ut av servicesenterene med oppgradert MCU så tar jeg det med en klype salt. Dette kan like gjerne bli en reprise av bioweapon retrofit tweet'en til Elon.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

HKS

Sitat fra: spirrevipp på tirsdag 27. mars 2018, klokken 22:36
Jaja, tiden vil vise om det blir mulig i praksis eller kun i Twitterland.
Vel. Tegra 3 brikken som brukes i gammel MCU er EOL, så de vil etterhvert ikke få tak i flere brikker.
Tesla Model 3 Long Range

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA