Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Adaptive kurvelys - kun med Premiumpakke på nye biler

Startet av Tesley, mandag 02. oktober 2017, klokken 21:10

« forrige - neste »

MrMarbles

Noen som i heletatt har fått det utbedret? Hos oss sier de at de venter på deler fra fabrikk. Så vi aner ikke når dette blir utbedret.

olavxxx

Sitat fra: MrMarbles på torsdag 04. januar 2018, klokken 10:26
Noen som i heletatt har fått det utbedret? Hos oss sier de at de venter på deler fra fabrikk. Så vi aner ikke når dette blir utbedret.
Ingen krise det vel? Da får du vel nye lykter når de er på lager.

MrMarbles

Sitat fra: olavxxx på torsdag 04. januar 2018, klokken 10:58
Sitat fra: MrMarbles på torsdag 04. januar 2018, klokken 10:26
Noen som i heletatt har fått det utbedret? Hos oss sier de at de venter på deler fra fabrikk. Så vi aner ikke når dette blir utbedret.
Ingen krise det vel? Da får du vel nye lykter når de er på lager.
Krise er det ikke. Men jeg har jo ikke fått det jeg har betalt for. Synes det er urovekkende at de ikke har noe estimat på det hele. Det er etter hva jeg har forstått her, mange som ikke har fått disse lyktene. Derfor jeg spør her inne også, for å se om noen andre har fått et estimat eller har fått det utbedret. Registrerer at flere har fått det via oppdatering. Har siste oppdatering selv (x.50.3 med beta regnsensor), men ikke noen adaptive lys.

sfinxern

Vel som flere her sier, ikke bry deg for mye om dette. Selve funksjonen merkes ikke i det hele tatt. Jeg måtte frem og titte etter oppdateringen og joda, det var lys der, men hva de i praksis er til er ikke godt å si :laugh:.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

Tesley

Samme opplevelse her.

Kvitta meg akkurat med en 2015 Golf, og lysene på den er flere lysår foran det Tesla leverer hva gjelder teknologi.
S75D - bekreftet 20. august

mthoring

Enig, bare slapp av, denne funksjonen er knapt merkbar. Bare å vente så ordner det seg etterhvert, er overhodet ikke nødvendig for å nyte bilen.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

geear

Sitat fra: MrMarbles på torsdag 04. januar 2018, klokken 10:26
Noen som i heletatt har fått det utbedret? Hos oss sier de at de venter på deler fra fabrikk. Så vi aner ikke når dette blir utbedret.
Da har de fikset det på min.

Selv om den ble levert med lykter med de tre reflektorene i toppen, så hadde jeg ikke valget og de fikk det ikke til med programmering, og sier at lyktene rett og slett bare er feil type (så ut som de mangla lyskildene i de tre reflektorene), så de har skifta lykter i dag, og nå er både valg og svingelys der.  :+1:

Vhagar

@gr
Hvor godt merkbart er svinglyset og kan du bekrefte at det kun gjelder fjernlyset, ikke nærlyset også?
Har ikke fått tatt min ut på test enda (for mye lys til å merke det noe særlig her).
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

geear

Dette blir egentlig bare gjetting. Jeg kjører nesten ikke på mørke veier, oppdaget bare at den lyste inn i hagen da jeg var på vei inn i garasjen i går kveld etter en kveldsvask, tror ikke fjernlysene var på. Det var godt merkbart i stillestående, men jeg tror bare en og en tenner fra 0 til 100% etter rattutslag, og jeg tipper de er akkurat like både på nær og fjernlys.

Sikkert mange som har hatt dette i snart to år som kan svare bedre enn meg på dette. ;)

Vhagar

Hm, når du skriver at de lyste inn i hagen så blir jeg litt mer skeptisk til hva som kan være galt med min bil.

Jeg ser at kurvelysene tennes i mørke rundkjøringer og i kryss (svært svakt), men til dags dato ikke klart å registrere noe særlig til lys ved rattutslag ellers. Hverken fra nærlys eller fjernlys. Service sier at det også kun skal gjelde fjernlysene (men de sier jo så mangt vet vi).

Jeg har rette lykter og jeg vet at de lyser fordi de blinker heftig på det juleshowet bilen har. Og valget er aktivert i menyen på skjermen.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

geear

Bare å sette bilen i D og ratte det, så ser du om de tenner, stå mot en vegg så ser du det godt. Testet på en liten tur tidligere i dag, og de tenner både på nærlys og fjernlys (satt til auto).

Vhagar

Alle store fine parkeringsplasser og industriområder skal jo være så fryktelig flombelyste på nattestid, men fikk da funnet et lite hjørne hvor det var litt skygge og fikk noen til å stå ute i 8 minus og se hvilke lykter som tenner under de ulike forholdene.

Fikk bekreftet at så lenge adaptive headlights er skrudd på så tennes de som de skal så lenge bilen står i D og jeg har på nærlys/fjernlys (både manuelt og auto). Dette er da den ekstra "terning"-raden med ledlys langs toppen av hovedlykten. AFS funksjonen for lave hastigheter virker i hvertfall, i større hastigheter har jeg ikke klart å regsitrere noen effekt enda. Jeg blir trolig lurt av at det er alt for lyst ute, men jeg mener de fint hadde tålt å være noen hakk sterkere. Det skal ikke mye lys til før de drukner selv om det hadde vært behov for litt ekstra lys. Tenker da særlig på AFS i lav hastighet, høy hastighet merker jeg ingenting.

Ingen reaksjon i lysene helt nederst forutenom ved blinklys (da kun blinklys som lyser der nede) eller å manuelt skru på tåkelysene. De beveger seg aldri (eller tenner noen ekstra/led's).

Hadde vært interessant å fått montert opp et gopro for å filme egne lys i mørket når man kjører i kurver og se hvor mye AFS gjør ut av seg i høy hastighet også.

Uansett endelig en ting jeg kan stryke fra listen over momenter jeg har vært usikker på om har fungert som det skulle. Bare 4 ting igjen på lista.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

olavxxx

I tåkelysene, skal de L-formede parklysene lyse opp? Har premium og skal ha siste lys osv (låst 17.aug). Kan ikke si jeg så de L formede i tåkelysene som lyser i USA. "Svinglys" i hovedlys virker. (Stod mot et vindu)

alf00

Fikk utlevert Model S med de gamle lyktene, i november 17. Bilen har nettopp vært inne og lyktene er nå erstattet med de nye adaptive lyktene. Imidlertid merker jeg ingen forskjell. Og jeg har ikke noe valgmulighet under Settings:Vehicle slik jeg ser andre i denne tråden har hatt. Jeg har nyeste firmware med oppgradert AP2. Er det fortsatt slik at man har muligheten til å velge dynamiske lys og skal kunne det, og jeg kanskje mangler en sofwareoppdatering, eller er funksjonen nå automatisk integrert og ikke lenger mulig å velge aktivt?

sjokomelk

Sitat fra: olavxxx på lørdag 03. februar 2018, klokken 16:51
I tåkelysene, skal de L-formede parklysene lyse opp? Har premium og skal ha siste lys osv (låst 17.aug). Kan ikke si jeg så de L formede i tåkelysene som lyser i USA. "Svinglys" i hovedlys virker. (Stod mot et vindu)
Nei. Summen av mengden lys med både den store stripa med parklys i hovedlyktene pluss L-stripa blir for mye for EU-reglene for parklys. Derfor er den deaktivert i Europa. :-\
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA