Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen dårlige erfaringer med Soul?

Startet av Gjermund, mandag 02. oktober 2017, klokken 16:08

« forrige - neste »

Gjermund

Hei.

Vurderer å kjøpe en til kona.

Noen dårlige erfaringer eller noe som er dårlig?

stromifokus

Det er ingenting å være redd for. Jeg tror de fleste Soul eiere er fornøyde med bilene sine.

Stig-Arne

Dårlige lys er vel det som trekker mest ned på bilen
Har selv byttet alle lyspærer i hovedlyktene og montert ekstralys.

Ellers så er det jo noen som har problemer med 12 V batteriet, men her er jo ikke KIA alene heller.

Usikker

Har hatt min i 3 måneder nå og anger ingen ting, litt fristet til å bytte inn min ande bil også som skjelden blir brukt men så var det dette med hengerfeste...
Enig med Stig-Arne, kunne med fordel vært bedre lys, burde vært Xenon eller LED men... de må vel ha noe å friste med på kommende modeller også  ;)
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

Gjermund

Har det kommet app for fjernstyring av varme og lading nå?

hanche

Skal jeg trekke frem noe negativt (tross at jeg er en godt fornøyd Soul-eier), må det være det innebygde kartet, som er under enhver kritikk. Joda, de gir deg gratis årlige oppdateringer, men selv de oppdaterte kartene er utdaterte når man får dem.

Det er underlig. Så vidt jeg kan bringe på det rene, kommer kartene fra Here, som generelt later til å være relativt oppegående på kart. Jeg kan bare slutte at forsinkelsen ligger i kjeden fra Here til Kias kartløsning.

At kartene ikke differensierer mellom hurtigladere og andre ladere hjelper heller ikke stort.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Gjermund

Sitat fra: hanche på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 08:25
Skal jeg trekke frem noe negativt (tross at jeg er en godt fornøyd Soul-eier), må det være det innebygde kartet, som er under enhver kritikk. Joda, de gir deg gratis årlige oppdateringer, men selv de oppdaterte kartene er utdaterte når man får dem.

Det er underlig. Så vidt jeg kan bringe på det rene, kommer kartene fra Here, som generelt later til å være relativt oppegående på kart. Jeg kan bare slutte at forsinkelsen ligger i kjeden fra Here til Kias kartløsning.

At kartene ikke differensierer mellom hurtigladere og andre ladere hjelper heller ikke stort.

Hva med app for telefon? Finnes det? Er den god?

goggo

#7
Sitat fra: Gjermund på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 09:19
Hva med app for telefon? Finnes det? Er den god?

Finnes ikke app. Savner det egentlig ikke, da den blir veldig fort varm. Mye fortere enn alle de bensin/dieselbilene jeg har kjørt tidligere, og det har blitt en del biler og år for å si det sånn...

Jeg har kjørt rundt 15000 med min Soul EV nå, den har gått totalt 45000 km. Det eneste jeg har hatt problemer med er ladeluka som blåser full av snø/is og som fryser fast hvis man lader ute over natt om vinteren. 

Jeg ser også at lakken er av dårligere kvalitet enn på Trillingene jeg hadde tidligere.
Synes det lett blir steinsprut/småriper på Kiaen.

Ellers er bilen knallgod, og super behagelig å kjøre.

mvh
Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Gjermund

Sitat fra: goggo på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 10:39
Sitat fra: Gjermund på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 09:19
Hva med app for telefon? Finnes det? Er den god?

Finnes ikke app. Savner det egentlig ikke, da den blir veldig fort varm. Mye fortere enn alle de bensin/dieselbilene jeg har kjørt tidligere, og det har blitt en del biler og år for å si det sånn...

Jeg har kjørt rundt 15000 med min Soul EV nå, den har gått totalt 45000 km. Det eneste jeg har hatt problemer med er ladeluka som blåser full av snø/is og som fryser fast hvis man lader ute over natt om vinteren. 

Jeg ser også at lakken er av dårligere kvalitet enn på Trillingene jeg hadde tidligere.
Synes det lett blir steinsprut/småriper på Kiaen.

Ellers er bilen knallgod, og super behagelig å kjøre.

mvh
Hugo

Hvar du noen løsning på problemet med at den fryser fast? Vi har kun en garasje, og jeg kan få samme problem med Teslaen.

goggo

Sitat fra: Gjermund på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 10:48
Hvar du noen løsning på problemet med at den fryser fast? Vi har kun en garasje, og jeg kan få samme problem med Teslaen.

Smøre inn gummilista med silikon hjelper jo litt, men det løser ikke hovedproblemet som er at det er mye leamikk inni der og mange steder som snø/is kan samle seg. Nå har jeg fått meg carport, så jeg er kvitt problemet selv. 

Det var noen som foreslo å dekke til med et sånt, som man fester med magneter på panseret. Har ikke forsøkt det selv.
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Bilverkstedutstyr/Beskyttelse/Skjermbeskytter-2000019250/

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Gjermund

Sitat fra: goggo på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 11:00
Sitat fra: Gjermund på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 10:48
Hvar du noen løsning på problemet med at den fryser fast? Vi har kun en garasje, og jeg kan få samme problem med Teslaen.

Smøre inn gummilista med silikon hjelper jo litt, men det løser ikke hovedproblemet som er at det er mye leamikk inni der og mange steder som snø/is kan samle seg. Nå har jeg fått meg carport, så jeg er kvitt problemet selv. 

Det var noen som foreslo å dekke til med et sånt, som man fester med magneter på panseret. Har ikke forsøkt det selv.
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Bilverkstedutstyr/Beskyttelse/Skjermbeskytter-2000019250/

mvh
Hugo

Takk for svr, vi må nok finne en enkel og praktisk måte å dekke til ladeport på vinter på bilen som står ute.

_OE_

Sitat fra: Stig-Arne på mandag 02. oktober 2017, klokken 21:21
Dårlige lys er vel det som trekker mest ned på bilen
Har selv byttet alle lyspærer i hovedlyktene og montert ekstralys.

Ellers så er det jo noen som har problemer med 12 V batteriet, men her er jo ikke KIA alene heller.
Hvilke pærer har du brukt og ble lyset mye bedre?

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


Stig-Arne

Sitat fra: EV666KM på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 14:48
Sitat fra: Stig-Arne på mandag 02. oktober 2017, klokken 21:21
Dårlige lys er vel det som trekker mest ned på bilen
Har selv byttet alle lyspærer i hovedlyktene og montert ekstralys.

Ellers så er det jo noen som har problemer med 12 V batteriet, men her er jo ikke KIA alene heller.
Hvilke pærer har du brukt og ble lyset mye bedre?

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Bruker Osram sine 130% pærer. Lyset kan ikke sammenlignes med de originale, det er som natt og dag.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk


_OE_

Ok da blir det tur til Torshov Rek

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


Jonny Hanger Humstad

Sitat fra: Stig-Arne på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 15:09
Sitat fra: EV666KM på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 14:48
Sitat fra: Stig-Arne på mandag 02. oktober 2017, klokken 21:21
Dårlige lys er vel det som trekker mest ned på bilen
Har selv byttet alle lyspærer i hovedlyktene og montert ekstralys.

Ellers så er det jo noen som har problemer med 12 V batteriet, men her er jo ikke KIA alene heller.
Hvilke pærer har du brukt og ble lyset mye bedre?

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Bruker Osram sine 130% pærer. Lyset kan ikke sammenlignes med de originale, det er som natt og dag.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Er det en enkel sak å bytte pærene på Kia?
----------------

Kia Soul Exclusive 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA