Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringer med å oppgradere standard lydanlegg

Startet av leafolainen, mandag 02. oktober 2017, klokken 15:38

« forrige - neste »

leafolainen

Er det noen her som har kjøpt Model S med standard lyd og som i ettertid har oppgradert lydanlegget hos en tredjepart? Tenker da ikke på DIY-prosjekter, men hvor man kjøper både komponenter og installasjon hos en fortrinnsvis anerkjent aktør. Jeg har søkt litt på forumet, men har ikke funnet noen gode samletråder om dette foreløpig.

Ting jeg lurer på er:
- Hvilke komponenter har dere lagt til/byttet ut?
- Ble det gjort noen støydemping som en del av jobben?
- Finnes det orignalt ledningsnett man kan bruke (til f.eks. en sub i bagasjerommet)?
- Hvilken leverandør ble brukt?
- Hvor mye kostet det?
- Og ikke minst; fornøyd med resultatet?

Setter pris på alle innspill.

fonberg

Jeg skal få ettermontert sub i kasse som produseres tilpasset bilen og med dedikert forsterker. Dette blir gjort neste uke, av seriøs aktør. Oppdaterer med detaljer når det er på plass.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.


Vegard Winther

Følger spent denne tråden, for dette er noe jeg har gått og tenkt på å få gjort selv en stund nå  :)

sfinxern

Det finnes flere tråder om dette temaet her på forumet, med både masse bilder og erfaringer. Søk og du finner det :).

Hva synes dere forresten om standardanlegget i S'en? Hvor mange høytalere er det i bilen?

Og hvordan er lyden sammenlignet med andre ICE biler uten "high end" anlegg?

Jeg har per i dag en 2012 Merce E klasse stv og synes standardanlegget der er veldig bra. Så der er lista mi liksom:).
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

Espelectric

Sitat fra: fonberg på mandag 02. oktober 2017, klokken 16:17
Jeg skal få ettermontert sub i kasse som produseres tilpasset bilen og med dedikert forsterker. Dette blir gjort neste uke, av seriøs aktør. Oppdaterer med detaljer når det er på plass.

Er det bilkomponenter sin løsning du går for?
har sett på denne selv men har kun hatt bilen i 4 dager så ser det litt an da jeg allerede har oppgradert lydpakke men kommer fra bil med vel, litt overkill :)
X75D (85kWh)

fonberg

Sitat fra: Espelectric på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 11:13
Sitat fra: fonberg på mandag 02. oktober 2017, klokken 16:17
Jeg skal få ettermontert sub i kasse som produseres tilpasset bilen og med dedikert forsterker. Dette blir gjort neste uke, av seriøs aktør. Oppdaterer med detaljer når det er på plass.

Er det bilkomponenter sin løsning du går for?
har sett på denne selv men har kun hatt bilen i 4 dager så ser det litt an da jeg allerede har oppgradert lydpakke men kommer fra bil med vel, litt overkill :)

Nei, ikke Bilkomponenter, jeg skal prøve en løsning levert av en butikk i Trondheim. Dette blir deres første Tesla-jobb, så det blir jo litt spennende.

Jeg har gått fra TMS med HiFi til TMS med standardlyd, og skal altså oppgradere fra standard. Jeg synes HiFi-pakken i TMS er bra nok, mens standard blir for spinkel - ønsker derfor modifisering så resultatet blir minst like bra som HiFi, det holder for meg. Mulig jeg også kommer til å oppgradere høyttalerne i dørene, men starter altså med sub+kasse+forsterker og tar det derfra.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Kramzz

Jeg og gikk fra mb E 2012. Dette hadde greit standard annlegg men bedre enn standard i mod s syns jeg ☺ Har nå Hifi anlegget i min og er faktisk veldig nøgd med det  :+1:
Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Skoda Enyaq IV80


Model 3 reservert 12.06.2017-kansellert


Svart E-Golf 2015 (Tatt i innbytte mot IV80)


.

kakemiks

Interessert i dette eg også. Kva er namnet på butikken i Trondheim fonberg?
2017 Tesla Model S 75D, Deep Blue Metallic, AP, FSD

Trustno1

Kan prøve å skyte inn litt her. Jeg er nok en av de i landet som har fiklet mest med lydanlegget i model S, og jeg har i bunn og grunn ombygd hele lydanlegget i min bil.
Mye av hva jeg har gjort er dokumentert i denne prosjekttråden
Jeg har også bistått bilkomponenter.no med å designe en  oppgraderingspakken både for model S og model X. Er også i ferd med å se på en annen variant av model S pakken.

Når det gjelder oppgradering av lydanlegg så er spørsmålet litt hva man er ute etter. Noen vil ha høy lyd, noen vil ha mye bass, andre vil ha pen hifilyd.

Begrepene her er ofte subjektive og blandet, men med lang erfaring innen bilstereokonkeranser for best mulig lydkvalitet i bil, så kan jeg skyte inn hva jeg ville vektlagt.

Nr 1: Demping, spesielt fremdørene. Her er det mye ulyder som vil ødlegge lytteopplevelsen. Hjelper ikke samme hvor bra anlegg du har, har man ulyder blir det ikke bra uansett.

Nr2: Subwoofer. Man får ikke pen lyd uten ett bredt lydspekter med jevn respons. Med standardanlegget vil frekvenser under 50hz være så godt som fraværende. Også biler med Hifipakken vil ha god nytte av en bedre subwoofer pga den originale er laget i billig tynn plastikk, og har langt fra en jevn frekvensrespons. Den er heller ikke av de kraftigste.

Nr3: Fronthøyttalere. Glem høyttalere bak om du er ute etter god lyd. Det er foran du får stereobildet, og det er i retningen du sitter at du vil ha lyden. Ekstra høyttalere i bakdører, bakluke osv skaper bare forstyrrende elementer i lydbildet.

Nr4: DSP. (digital sound processor) Dette er for de som vil gå "all-out" og få det beste man kan ut av lydanlegget i en bil. Man kommer ikke utenom at man sitter asymmetrisk i en bil. Problemet er da at lydbølgene vil treffe lyttepossisjonen i ujevn rekkefølge. Mange vil tro at dette har lite å si, men lytt gjerne i en bil som har en DSP montert og korrekt justert. Jeg kan garantere at "mann i gata" vil høre god forskjell, og dette vil øke lyttegleden mange hakk.


Jeg har tidligere vært på Tesla treff der jeg både har demonstrert mitt lydanlegg, samt pratet litt rundt hvilke muligheter som finnes for oppgradering. Dersom det er stor interesse for dette kan jeg gjerne ta en ny sessjon :)

leafolainen

#10
Takk for interessant innspill. For min egen del er jeg egentlig ikke noen ekstrem hifimann, jeg synes premiumanlegget er «bra nok», men jeg synes ikke det var verdt 40k (når vinterpakke og filter uansett ikke var interessant). Håpet mitt er å kunne få «premiumaktig» lyd for 15-20k inkludert montering. Jeg regner med dette vil inkludere en sub, nye høyttalere i dørene foran, og muligens litt demping på toppen når panelene likevel er av. Er dette realistisk?

Trustno1

Sitat fra: leafolainen på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 15:34
Takk for interessant innspill. For min egen del er jeg egentlig ikke noen ekstrem hifimann, jeg synes premiumanlegget er «bra nok», men jeg synes ikke det var verdt 40k (når vinterpakke og filter uansett ikke var interessant). Håpet mitt er å kunne få «premiumaktig» lyd for 15-20k inkludert montering. Jeg regner med dette vil inkludere en sub, nye høyttalere i dørene foran, og muligens litt demping på toppen når panelene likevel er av. Er dette realistisk?

Jeg tror dette er realistisk. Sondre/bilkomponenter.no må kommentere på pris, men jeg tror subwoofer kitet inkludert montering vil være i underkant av 15k. Demping av frontdørene og utskifte av høyttalere er jeg noe mer usikker på pris, men tipper han vil gi deg en pris på dette komplett om du sender han en mail :)

Cobos

Trustno: Vet du om biler med standardanlegg har ferdig ledningsnett for subwoofer i trunk? Eller må de som monterer en subwoofer der også trekke ledninger?

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Softblue

Biler med sub har en annen forsterker. Derfor finnes det nok ikke noe ledningsnett til sub.
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

Trustno1

Sitat fra: Cobos på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 23:24
Trustno: Vet du om biler med standardanlegg har ferdig ledningsnett for subwoofer i trunk? Eller må de som monterer en subwoofer der også trekke ledninger?

Cobos

Jeg har ikke skrudd så mye selv på biler uten lydpakken (min er med), men av det jeg har sett rapportert av andre tidligere så tror jeg det faktisk finnes en kabel trukket tilbake til trunk fra der originalforsterkeren sitter (i dashbordet under rattet)

Men uansett, så vil du ha behov for å trekke ut en 12v fra frunken, samt signalkabel som du henter ut fra høyttalerkablene bak en av sparkepanelene foran.

Forøvrig så har biler med hifipakken en ekstern forsterker i dashbordet på førersiden, mens biler uten benytter seg av en intern forsterker i hovedskjermen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA