Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oppgradert autopilot og sjølvkjøring - kva velger andre førstegangskjøpere?

Startet av Luring, mandag 02. oktober 2017, klokken 07:11

« forrige - neste »

kaaos

Sitat fra: sjokomelk på torsdag 05. oktober 2017, klokken 22:44
Jeg gikk "all in" og tok med selvkjøring. Ikke for at jeg tror bilen skal kunne kjøre meg til og fra jobb på egenhånd fra dag 1, men da får jeg muligheten til å være med på utviklingen og veien dit - hvis veien går dit.
Har jeg først svidd av over en million på en bil, så er 25 lapper oppå der igjen bare ei pølse i slaktetida. :laugh:

Samme her. Jeg tror etter hvert som software blir bedre og bedre er det noen  nye funksjonene som kun vil komme på de bilene med full autopilot. Selv om det ikke er snakk om level 5 Selvkjøring.

Ta for eksempel muligheten til å selv velge fil på motorveien for å optimalisere kjøring.
Evnen til å bremse ned før et kryss man skal av i på en fylkesvei.

Med andre ord små justeringer mot målet om level 5 selvkjøring. Gøy å være med på utviklingen for en sum på 24700. Kontra det dobbelte
BMW i3 2015
Golf GTE 2016 (nå på finn)
Tesla Model X 100D (sent oktober 2017)
Tesla Modell 3 i bestilling

CaZpaH

Førstegangskjøper Tesla her. Valgte med oppgradert autopilot da jeg brukte "dum" cruise-control på forrige bil. Kjenner jeg ville ha angret som en hund hvis jeg ikke hadde hatt de aktive førerassistansene ved kjøp av denne bilen. Samtidig så ønsker jeg også funksjonaliteten det medbringer.
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

RazAquato

Førstegangskjøper her også. (vel og merke Model S)
Kravet til el-bil var egentlig enkelt. trengte en bil som klarer 27mil på én lading (på vinterføre, uten å måtte ligge i 80 på motorveien for å spare batteri)

Tesla var alt for overpriset for vår økonomi, så tanken var å bestille ampera/bolt eller evt bestille nye nissan leaf (trodde den skulle komme med 60kWh batteri før den ble annonsert), ha denne i 2-3 år, deretter velge en bil med selvkjøring..

Men en dag vi skulle på plantasjen; som til min forvirring åpnet kl. 10 og ikke kl. 9, så hadde vi en time å slå ihjel.  - Dro da innom Tesla på Rud bare for å se på..... Det viste seg å bli den dyreste plantasjen-handleturen i manns minne.

Vi var heldige og fikk låne en bil til prøvekjøring med en gang... og fant da ut hvor mye mer bil dette var enn de andre elbilene vi har prøvd.  - Det var en drømmebil, med vekt på ordet drøm; da dette ikke var en bil vi ville ha råd til med det første.. -  men når selgeren da sa at de hadde 0,25% rentekampanje (noe vi ikke var klar over) ble valget svært enkelt.

Ved investering i en slik bil valgte vi da selvsagt også å ta med selvkjøring da dette jo var planen å kjøpe om 2-3år allikevel, (og man slipper jo MVA på å bestille det umiddelbart fremfor 'i senere tid')

..og nå tenker jeg at vi har bestilt en bil vi skal ha i mange år.
håper dog ikke vi havner på "3-fots syken" som båteiere har eller rettere sagt "ny tesla hvert 2-3år grunnet ny teknologi etc"  :P

Larsebass

Samme som meg da, RazAquato. Var mellom to kundebesøk og tok en tur innom Rud... Ble dyrt, gitt. :)

Hva slags utstyr endte du med ellers? Har AP2, vinterdekk og skinnseter her. Vurderer FSD og premium.
Tesla X75D.

tibber73

Litt komisk det her.
Jeg ventet på TM3, men pga at det tok så lang tid så måtte jeg bare prøve TMS og TMX. Jeg fikk prøve begge modellene fra ettermiddag til neste morgen. Ble helt frelst etter prøvekjøringen og satte i gang med å få oversikt over økonomien.

..og vipps så ble det kjøp av TMS75D med alt utenom FSD. Dyyyyrt  :D
Men billig dersom en spekker samme bil i Danmark eller Sverige.
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

RazAquato

Sitat fra: Larsebass på fredag 06. oktober 2017, klokken 10:25
Samme som meg da, RazAquato. Var mellom to kundebesøk og tok en tur innom Rud... Ble dyrt, gitt. :)

Hva slags utstyr endte du med ellers? Har AP2, vinterdekk og skinnseter her. Vurderer FSD og premium.

Det ble en helt basic S75 med oppgradert autopilot og selvkjøring; samt rød lakk.

vinterdekk tar jeg via dekkhallen på jar, da de har godt rykte på dette forumet.  da får jeg svarte felger, samt at de monterer på røde alloygators (så slipper bekymre meg for at kona skal skrape opp felgene  ::))

geear

Sitat fra: RazAquato på fredag 06. oktober 2017, klokken 10:11
Førstegangskjøper her også. (vel og merke Model S)
Kravet til el-bil var egentlig enkelt. trengte en bil som klarer 27mil på én lading (på vinterføre, uten å måtte ligge i 80 på motorveien for å spare batteri)

Tesla var alt for overpriset for vår økonomi, så tanken var å bestille ampera/bolt eller evt bestille nye nissan leaf (trodde den skulle komme med 60kWh batteri før den ble annonsert), ha denne i 2-3 år, deretter velge en bil med selvkjøring..

Men en dag vi skulle på plantasjen; som til min forvirring åpnet kl. 10 og ikke kl. 9, så hadde vi en time å slå ihjel.  - Dro da innom Tesla på Rud bare for å se på..... Det viste seg å bli den dyreste plantasjen-handleturen i manns minne.

Vi var heldige og fikk låne en bil til prøvekjøring med en gang... og fant da ut hvor mye mer bil dette var enn de andre elbilene vi har prøvd.  - Det var en drømmebil, med vekt på ordet drøm; da dette ikke var en bil vi ville ha råd til med det første.. -  men når selgeren da sa at de hadde 0,25% rentekampanje (noe vi ikke var klar over) ble valget svært enkelt.

Ved investering i en slik bil valgte vi da selvsagt også å ta med selvkjøring da dette jo var planen å kjøpe om 2-3år allikevel, (og man slipper jo MVA på å bestille det umiddelbart fremfor 'i senere tid')

..og nå tenker jeg at vi har bestilt en bil vi skal ha i mange år.
håper dog ikke vi havner på "3-fots syken" som båteiere har eller rettere sagt "ny tesla hvert 2-3år grunnet ny teknologi etc"  :P
Nå er ikke jeg noen økonom, men jeg hører stadig lignende historier, og fatter og begriper ikke at folk som ikke har hatt råd til Tesla plutselig får råd når renta er 0,25% i en "ukjent periode". Hvis de 1,5-2% forskjell fra normal rente er det som gjør utslaget så fremstår dette som ren gambling. De første fem årene har dere mest sannsynlig innbetalt langt mindre enn verditapet på bilen, og ved en renteøkning risikerer dere da å sitte igjen med usikret lån etter salg (om det må til). Er helt enig i at kjøpet blir mer attraktivt av rentekampanjen, men har ikke helt tro på at de som velger å gå for det ikke også hadde klart å håndtere det med 2,5 boliglånsrente eller 3-4% billånsrente.

Larsebass

Selv tenker jeg å ha 35% egenkapital i bakhånd til en eventuell slem renteøkning på en konto langt unna hverdagen. Da kan man "kjøpe seg" unna at det blir fort dyrt ved å betale inn egenkapitalen og dermed redusere de månedlige kostnadene etter en renteøkning.

Har sett de aller fleste episodene av Luksusfellen og bil er jo en gjenganger der...
Tesla X75D.

Luring

På et lån på 700000 er effektiv rente rundt 0,5%, dette er for dei fleste 2-4% bedre enn de måtte ut med for eit boliglån eller billån.
Nåverdien av fordelen opp mot et bankinnskudd (konservativ alternativ avkasting for kontanter) er ca. 50000,-  over 10 år.
Så eg er på det som ein rabatt på minst 50000 om eg har bilen i 10 år.

Når det gjelder verditapet har du eit godt poeng, eg regner nærmere 50% reduksjon i verdien etter 3 år, men så lenge effektiv lånerente er mindre enn innskuddsrente er det jo gunstig med så mykje lån som mulig (så lenge ein kan styre økonomien sin da....)

RazAquato

Sitat fra: gr på fredag 06. oktober 2017, klokken 11:32
Nå er ikke jeg noen økonom, men jeg hører stadig lignende historier, og fatter og begriper ikke at folk som ikke har hatt råd til Tesla plutselig får råd når renta er 0,25% i en "ukjent periode". Hvis de 1,5-2% forskjell fra normal rente er det som gjør utslaget så fremstår dette som ren gambling. De første fem årene har dere mest sannsynlig innbetalt langt mindre enn verditapet på bilen, og ved en renteøkning risikerer dere da å sitte igjen med usikret lån etter salg (om det må til). Er helt enig i at kjøpet blir mer attraktivt av rentekampanjen, men har ikke helt tro på at de som velger å gå for det ikke også hadde klart å håndtere det med 2,5 boliglånsrente eller 3-4% billånsrente.

Vel.. du har nok dessverre rett i at mye av dette egentlig handler om følelser fremfor kroner om man skulle regne på det..   Jeg kan ikke snakke for andre, men for egen del så kunne jeg vel tatt meg råd til tesla ved å tømme sparebufferen min; men det som frister med så lav rente er jo nettopp at jeg slipper dette.

Opprinnelig var tanken å finansiere bilkjøp med ca 200.000 i lån til ~5% rente, samt betale ca 200.000 i egenkapital (50% lånefinansiert bil)

Isteden tar jeg nå opp lån på ca 650.000 til ~0,25% rente med nedbetaling over 10 år, og sparer heller egenkapitalen.

Så lenge renta holder seg lav/lavere enn rente på boliglån, har jeg ingen problemer med dette, da jeg tjener mer på å ha egenkapitalen på sparekonto enn det rentene på billånet er.
- men dersom renta plutselig skulle stige kraftig eller gå i disfavør av huslån eller sparekonto vil jeg selvsagt cashe ut 'mest mulig', og iallefall så mye at bilens verdi er høyere enn lånebeløpet


edit: hadde jeg ikke hatt noe i sparebuffer så hadde jeg nok heller ikke valgt denne bilen, men et annet aspekt å tenke på, er jo de som går fra bensin/dieselbiler som jo sparer enorme drivstoffutgifter med å bestille en tesla, der andre elbiler ikke er aktuelt fordi de "ikke når frem til hytta" o.l.

mrdain

Sitat fra: RazAquato på fredag 06. oktober 2017, klokken 12:27
Sitat fra: gr på fredag 06. oktober 2017, klokken 11:32
Nå er ikke jeg noen økonom, men jeg hører stadig lignende historier, og fatter og begriper ikke at folk som ikke har hatt råd til Tesla plutselig får råd når renta er 0,25% i en "ukjent periode". Hvis de 1,5-2% forskjell fra normal rente er det som gjør utslaget så fremstår dette som ren gambling. De første fem årene har dere mest sannsynlig innbetalt langt mindre enn verditapet på bilen, og ved en renteøkning risikerer dere da å sitte igjen med usikret lån etter salg (om det må til). Er helt enig i at kjøpet blir mer attraktivt av rentekampanjen, men har ikke helt tro på at de som velger å gå for det ikke også hadde klart å håndtere det med 2,5 boliglånsrente eller 3-4% billånsrente.

Vel.. du har nok dessverre rett i at mye av dette egentlig handler om følelser fremfor kroner om man skulle regne på det..   Jeg kan ikke snakke for andre, men for egen del så kunne jeg vel tatt meg råd til tesla ved å tømme sparebufferen min; men det som frister med så lav rente er jo nettopp at jeg slipper dette.

Opprinnelig var tanken å finansiere bilkjøp med ca 200.000 i lån til ~5% rente, samt betale ca 200.000 i egenkapital (50% lånefinansiert bil)

Isteden tar jeg nå opp lån på ca 650.000 til ~0,25% rente med nedbetaling over 10 år, og sparer heller egenkapitalen.

Så lenge renta holder seg lav/lavere enn rente på boliglån, har jeg ingen problemer med dette, da jeg tjener mer på å ha egenkapitalen på sparekonto enn det rentene på billånet er.
- men dersom renta plutselig skulle stige kraftig eller gå i disfavør av huslån eller sparekonto vil jeg selvsagt cashe ut 'mest mulig', og iallefall så mye at bilens verdi er høyere enn lånebeløpet


edit: hadde jeg ikke hatt noe i sparebuffer så hadde jeg nok heller ikke valgt denne bilen, men et annet aspekt å tenke på, er jo de som går fra bensin/dieselbiler som jo sparer enorme drivstoffutgifter med å bestille en tesla, der andre elbiler ikke er aktuelt fordi de "ikke når frem til hytta" o.l.
Vi er også i den situasjonen at vi kunne cashet ut bilen her og nå om vi måtte, men det er jo som du er inne på med andre sparte kostnader ift. en dieselbil som er den virkelige besparelsen her, og ikke renta. Trekker man fra de 3-4000 vi har i månedlige kostnader på en ti år gammel dieselbil, så er ikke et lån på 6k i måneden mye å tenke på. Nobrainer egentlig. Og når vi i tillegg uansett var i markedet for en bil i 5-600k-klassen pga familiesituasjon (6-7 seter, automat, 4wd, garanti etc). Å gå for en X blir rimeligere enn alle andre reelle alternativer.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

tibber73

For min del så jeg for mye på den totale prisen uten å regnet over hva det egentlig vil koste. Rentekampanjen gjorde at jeg måtte regne litt på det.

Jeg har så stor ramme tilgjengelig på boliglånet at jeg kan bake inn flere stk Tesla i dette lånet, men jeg sparer 500,- per mnd på å ha et Tesla-lån (selv med 2,1% på boliglånet). Disse pengene kan jeg bruke på å betale ned på boliglånet (betaler selvsagt mye mer enn det banken foreslår).
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

RazAquato

I mine øyne er dette enda en større grunn for å betale for selvkjøring , for da forplikter Tesla seg i større grad til å levere. - Dersom dette skulle kreve annen hardware e.l. så ligger den kostnaden hos Tesla og ikke hos de som allerde har betalt.

Det kan dog hende man får lvl4 og ikke lvl5 (klarer seg stort sett selv, men ikke på unsaltede veier midtvinters).. Men det er vel rene spekulasjoner

Sitat"Full self-driving capability" can mean a lot of things, but it most likely refers to Level 4 automation as defined by SAE International, which is defined as "high automation." That means it's a car capable of driving in most road or weather conditions without any human intervention"

Tenker det sees i et litt annet lys når LA - >NY turen er utført.. Som skal utføres i år?
En ting som uansett er til teslas fordel er at de har en enorm datainnsamling allerede som gir svært gode simuleringsmuligheter for AP læring


Øggen

P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA