Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oppgradert autopilot og sjølvkjøring - kva velger andre førstegangskjøpere?

Startet av Luring, mandag 02. oktober 2017, klokken 07:11

« forrige - neste »

Larsebass

Førstegangskjøper (og poster :) her også, med frist til å bestemme endelig spesifikasjon innen 2 dager.

Jeg skal ha en X75 med oppgradert autopilot og tror jeg venter med selvkjøring.  Det blir jo mye penger etterhvert...

Forstår jeg tilvalgene korrekt hvis jeg sier at begge kun oppdaterer software? Eller inneholder oppgradert autopilot også mer hardware?
Tesla X75D.

Nasatech

Sitat fra: Larsebass på onsdag 04. oktober 2017, klokken 18:53
Førstegangskjøper (og poster :) her også, med frist til å bestemme endelig spesifikasjon innen 2 dager.

Jeg skal ha en X75 med oppgradert autopilot og tror jeg venter med selvkjøring.  Det blir jo mye penger etterhvert...

Forstår jeg tilvalgene korrekt hvis jeg sier at begge kun oppdaterer software? Eller inneholder oppgradert autopilot også mer hardware?

Stemmer. Hardware er der på alle biler. Er kun software.

Vhagar

Til de som har prøvd AP2.x og funnet den for dårlig, har dere kjørt lenge nok så den både er aktivert og har startet å lære litt? Eller blir den rett og slett ikke bedre med tiden og en software update må til for å fikse den?

Skjønner ikke hvorfor dere ønsker aktiv regnsensor, det har vært noe herk på alle mine biler fra VW hvertfall. Eller virker denne faktisk skikkelig på AP1? Om den noen sinne kommer håper jeg det er mulig å deaktivere den enkelt. Skulle ønske de brukt de pengene på å gi oss lyktespylere og kraftigere lys i stede.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Taffelman

BMW i3 sin ACC skrur seg gjerne av i lav mot-sol, regn, over bakketopper og med litt dugg på ruta. Men den er veldig god å ha i kø ut/inn av Oslo selv om lane assist maser fælt om å holde i rattet hvert 3. sekund.

Er AP2 like skvetten? Hvordan fungerer den i kø?
X75D
TM3 LR AWD

geear

Sitat fra: Vhagar på onsdag 04. oktober 2017, klokken 20:24
Til de som har prøvd AP2.x og funnet den for dårlig, har dere kjørt lenge nok så den både er aktivert og har startet å lære litt? Eller blir den rett og slett ikke bedre med tiden og en software update må til for å fikse den?

Skjønner ikke hvorfor dere ønsker aktiv regnsensor, det har vært noe herk på alle mine biler fra VW hvertfall. Eller virker denne faktisk skikkelig på AP1? Om den noen sinne kommer håper jeg det er mulig å deaktivere den enkelt. Skulle ønske de brukt de pengene på å gi oss lyktespylere og kraftigere lys i stede.
Merkelig. Regnsensoren i min 2015 e-Golf fungerer 100%. Jeg har den alltid stående på i regnsensor-trinnet, og på følsomhet 2 av 4 (tror det er fire trinn). Slår den ikke av og ikke over i manuell modus i annet enn snøvær hvor det fryser på. En veldig sjelden gang øker jeg kanskje fra følsomhet 2 til 3, men jevnt over så rører jeg ikke spaken, og det er utrolig herlig, og et sikkerhetstiltak da den visker før jeg rekker å bevege hånda om det kommer sprut fra møtende bil eller annet. I X5en fungerer den også like bra, men må dessverre slås på hver gang tenningen har vært av. Jeg har kjøpt Model X som er oppgitt til å ha regnsensor, så hvis det ikke virker kommer jeg til å henge over de for å få det på plass.

Vhagar

På nyere biler av typen Golf, Tiguan og Touran har jeg stadig opplevd at den lever sitt eget liv. Både i forhold til å være for treg og jeg har måttet overstyre den og til at den plutselig får noen sære anfall av å kjøre viskerene 3-4 ganger på maks fart av den minste dråpe hvor jeg ellers ikke ville tenkt tanken på å ha behov for å kjøre de manuelt. Gjerne etter at den har vært litt sløv i forkant. Så jeg har stort sett brukt de manuelt. Reaksjonstiden min på splash fra møtende trafikk har jeg ikke problemer med. Kommer det regnsensor på model X så håper jeg derfor jeg har mulighet til å skru den av dersom den ikke oppfører seg eksemplarisk. Derfor jeg også lurte litt på hvor god den er på forrige versjon.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Hodetelefoner

Regnsensor fungerte fint på Teslaen før. Så kom Elon med en uttalelse at den skulle bli bedre. Etter det så går den aldri.. Man blir sliten i fingeren :p

Larsebass

Har hatt regnsensor på BMW i over 10 år, og aldri hatt noe problem med den. Skru på sensoren og så forsvinner vannet fra ruten. Magisk! ;)
Tesla X75D.

mrdain

Har samme erfaringen som Vhagar når det gjelder regnsensor på andre biler. Går fra at viskerne går fullstendig amok når det absolutt ikke er behov, til at de glimrer med sitt fravær når ruta ikke er mulig å se gjennom av for mye vann. Sånn sett vil det ikke være noe stort savn for min del om de ikke får den til å funke.

Har f.ø. bestilt X nå for en uke siden, og kommer til å ta med oppgradert autopilot. Har fortsatt noen timer til å bestemme meg for premiumpakken da, den var litt vanskeligere å bestemme seg for synes jeg.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk


o.b.lix

Sitat fra: Vhagar på onsdag 04. oktober 2017, klokken 20:24
Til de som har prøvd AP2.x og funnet den for dårlig, har dere kjørt lenge nok så den både er aktivert og har startet å lære litt? Eller blir den rett og slett ikke bedre med tiden og en software update må til for å fikse den?
Kjørt lenge og vel ja. Det er begrensingen i software som er problemet.

Når det gjelder regnsensor på ap1 så virker den greit nok. Er treg å slå seg av inn i tunneler, slå en del slag på tørr rute, og er like treg å slå seg på igjen ut av tunnelen, starter sakte, og øker på etterhvert. Men den slår seg av og på og er et stort savn her på vestlandet.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

El Bilist

Sitat fra: Larsebass på torsdag 05. oktober 2017, klokken 10:23
Har hatt regnsensor på BMW i over 10 år, og aldri hatt noe problem med den. Skru på sensoren og så forsvinner vannet fra ruten. Magisk! ;)

Har hatt samme erfaring med bmw, som sikkert mange andre. Hadde en 97 - modell i 5 - serien i mange år og på denne fungerte det bortimot perfekt.
Det er snodig at vi i 2017 snakker om dårlig fungerende regnsensorer på noen av de mest high-tech biler som produseres. Jeg forstår ikke at Tesla har valgt at kameraer og programvare for autopilot skal ta seg av dette i stedet for dedikerte regnsensorer på bilene.
Leaf 2014 mod.
Model S 75D 2017 mod.
Model 3 - reservert
Leaf 2013 mod.  - solgt

geear

Merkelig at det er så forskjellige opplevelser av regnsensor. Frem til jeg viste madammen hvordan hun skulle bruke regnsensoren i e-Golfen, og at hun måtte ha tre sekunder tålmodighet etter start av bilen, så hata hun den også. Etter det har den stått permanent i regnsensor-trinnet. Jeg irriterer livskiten av meg når viskerne står og går i tunneler eller når mengden regn varierer, og derfor er regnsensor viktig for meg. Har også kjørt en bil hvor det ikke fungerte godt, men der er jeg sikker på det var på grunn av veldig slitt frontrute (mye striper), og dermed enten krever kalibrering eller ny frontrute. Er dere ikke fornøyd må dere klage, enten det heter Tesla eller noe annet..

turfsurf

Sitat fra: Taffelman på onsdag 04. oktober 2017, klokken 21:13
BMW i3 sin ACC skrur seg gjerne av i lav mot-sol, regn, over bakketopper og med litt dugg på ruta. Men den er veldig god å ha i kø ut/inn av Oslo selv om lane assist maser fælt om å holde i rattet hvert 3. sekund.

Er AP2 like skvetten? Hvordan fungerer den i kø?
Nei, mye bedre enn i3 m.t.p. å slå seg av og på, og det meste annet også. I3en hadde gjerne kjørt meg rett inn i flere trailere og varebiler om den hadde fått lov.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

sigurdi

Har X90D fra mars 17 så har med begge slik at jeg får oppgradert hardware dersom det må til for selvkjøring.
Tror vi der de første fungsjonene som differensierer rundt årskiftet.
Da tenker jeg stopp på rødt lys først, rundkjøringer er mye lengre frem.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Horten
Model X90D (18.03.17)

sjokomelk

Jeg gikk "all in" og tok med selvkjøring. Ikke for at jeg tror bilen skal kunne kjøre meg til og fra jobb på egenhånd fra dag 1, men da får jeg muligheten til å være med på utviklingen og veien dit - hvis veien går dit.
Har jeg først svidd av over en million på en bil, så er 25 lapper oppå der igjen bare ei pølse i slaktetida. :laugh:
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA