Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dekksensorer - hvordan er de programmert?

Startet av tkjoerlaug, lørdag 30. september 2017, klokken 15:43

« forrige - neste »

tkjoerlaug

Jeg byttet til vinterhjul i dag, og dro på bensinstasjonen for å etterfylle litt luft. For å unngå at luftslagen lagde riper på panseret fylte jeg først på den ene siden og så snudde jeg bilen etterå. I det jeg snudde bilen så jeg at bilen oppfattet at høyre fremhjul og venstre bakhjul hadde fått mer luft (altså ett hjul på hver side, mens jeg hadde fylt på kun venstre side).

Er dette fordi alle hjul er kodet forskjellig, mens det er bare en mottager som leser signal? (Jeg hadde kanskje tenkt meg at alle hjul hadde en egen radio-mottager som kun leste sitt hjul).

Ser også at to sommerdekk er slitt 1mm mer enn de andre, men glemte å notere meg om disse stod bak eller foran. Når sommeren kommer igjen, bør jeg sette de med mest mønster foran eller bak?

runejonny

Hvert hjul har egen sensor med refkode og disse blir kodet opp mot bilen og hvor hjulet er plassert på bilen. Om hjulene blir rotert på bilen bør de kodes opp på nytt, ellers blir det som du opplevde i dag.
Dekksensorer med lufttrykkmåling i hvert hjul er Forøvrig et EU krav. Mange dropper dette på vinterhjul for å få de billigere, men vil føre til mangellapp ved kontroll/PKK (EU kontroll)
Tesla Model S75D - Januar 2018

cdabel

Stemmer det at du må inn og få sensorene kodet på nytt hver gang dekk skiftes/roteres?
P85, rød, svart interiør, CF dekor, 21", spoiler, minus dobbeltlader og sikkerhetpakke

petersv


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA