Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er Teslakjøpere litt bortskjemt - (brannfakkel?)

Startet av trykkertor, lørdag 30. september 2017, klokken 10:28

« forrige - neste »

trykkertor

Dette kan nok oppleves som en brannfakkel, men er ikke ment til å være det.
Synes jeg den siste tiden ser fler og fler tråder som handler om folk som har bestilt dyr bil, og akkurat når det nærmer seg levering, så vil de ikke ha den bilen like vel. Kanskje de vil bytte fra S til X, X til S, eller bytte på specs i den modellen de har.
Så tar de kontakt med Tesla salg, og sier det ikke blir aktuelt å hente ut bilen.

I min verden er en bil til over en halv million kroner en dyr og eksklusiv bil. Da mener jeg at man bør tenke grundig gjennom hvilken bil en vil ha, hva en trenger og hva som passer familien og bruksmønster.
Ikke er det særlig lang leveringstid på Tesla heller. Så det er jo ikke snakk om at livssituasjonen kan ha endret seg så veldig mye på de 2-4 månedene leveringen tar.

Ser jo ikke folk som har ventet på E-Golf, Soul, Leaf Tekna, eller noen av de andre, som går fra avtalen når det nærmer seg levering. Og da snakker vi biler med priser halvparten til en tredje/fjerde -del av en Tesla.
Og mange har jo ventet mye lenger på f.eks en E-Golf eller Soul i rett farge, enn hva en Tesla-kjøper venter.

Det må da være rimelig frustrerende, (og kanskje småprovoserende), for en Teslaselger å få telefon fra kunder som snart skal hente bilen sin, om at de vil ikke ha den likevel.
Her har de konfigurert og spesifisert en bil etter egne ønsker. Den er blitt produsert i USA, fraktet til Norge med skip, mottatt i Drammen, blitt klargjort etc.....
"Nei, vi har tenkt oss om. Skal ikke ha den bilen likevel."

Det jeg mener er jo at Teslakjøpere behandler Telsa som om det skulle vært angrefrist hos Elkjøp på en hårføner......

Brannfakkel?

Brede

Tesla innkasserer depositumet, kunden bestiller vanligvis en enda dyrere bil og den avbestillte bilen står klar for en kunde som ikke har tålmodighet til å vente på ny bil.

Må ikke tro at Tesla ikke driver business, de vet nok hva de gjør og at det går i deres favør.  ;)

Knut Røe

Hvorfor har de da dette systemet der kunder kan trekke seg?
Ingen andre produsenter tilbyr vel noe sånt.
Har man signert kontrakt til avtalt pris da blir det slik, ferdig snakket.
Sånn sett er de litt skyld i dette selv ved å lage systemet sånn.
Doblet depositum for noen måneder siden er sikkert et lite tegn da. På at de trenger mer enn 15 tusen for å dekke kostnader ved uteblitt levering.

Hyperstress

Det er nok mer frustrerende for kjøper å motta en utdatert bil på leveringsdagen enn det er for tesla å måtte ta depositumet og selge bilen til noen andre.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

ModelS_Oslo88

Ser litt av poenget ditt, men tror at systemet (altså at du har muligheten til å avbestille/endre) bidrar til at flere "second guess" bestillingen.

olavxxx

Tror litt av utfordringen er at S og X har hver sine styrker/svakheter, samtidig som at Tesla ikke har "årsmodell", men inkrementelle oppgraderinger.

Muffinman

Ja, her tjener nok begge parter på ordningen. Personlig har jeg ikke noe til overs for utskiftingshysteriet enkelte oppviser. Liten endring i hardware, så er bilen "utdatert" og man går inn i en dyp depresjon om man ikke får avbestilt og lagt inn ordre på en bil med de nye detaljene. Så er man glad, tar levering i visshet om at man har det nyeste samtidig som ikke engang den gamle bilen har aktivert funksjonene softwaremessig for dingsebomsene den har innebygget.

Hos oss kjøper vi bilene vi trenger, legger ned timer og kostnader nødvendig for å få de slik vi vil og deretter kjører vi dem langt og lenge, uten å ofre en tanke om hva dagens biler er bedre på. Etter et par uker i den gamle P85`en med 130k på telleren mens den nyeste er på verksted slår det meg hvor bra den er. Jeg ville aldri vurdert å bytte den ut til fordel for en nyere når forskjellen er såpass liten.

Softblue

Skjønner ikke poenget med tråden. Det må jo være opp til hver å enkelt om de ønsker å hente ut bilen.

Det eneste som kan minske avbestillingsprosenten er at Tesla begynner å følge opp kundene sine og kommunisere bedre og mer åpnet med dem. Stiller du Tesla kristiske spørsmål, så møter du bare en vegg av stillhet. Jeg skjønner derfor at mange avbestiller. Så lenge etterspørselen er subsidiert av staten slik at etterspørselen er større enn det Tesla greier å levere, så har dessverre ikke Tesla noe behov for å bedre kundeservicen.
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

Muffinman


DrNox

At kunden kan avbestille på tross av gebyr, ser jeg på som en sikkerhetsventil.

Er ikke merkelig at det avbestilles biler når man ikke får vite hvordan bilen blir, uten at man må finne ut av koder, og hvilke koder som gjaldt på bestillingspunktet, eller er det på produksjonspunktet. Når man så ganger dette med Tesla sin lite ryddige organisasjon... :-X  Til slutt får man svaret på leveringspunktet?

På leveringen eller etterpå, så må man leite etter diverse små/store feil, for så å samarbeide med Tesla for å finne ut av problemstillingen/løsningen?

Frister enda med en Tesla, for jeg har tro på produktet når det er momsfritt.  ;)

Mons

Enig med softblue. Kan selvfølgelig bare snakke for meg selv, men bestillingsprosessen, informasjonspolitikken og kundebehandlingen til Tesla suger. To ganger har jeg vært gjennom den med Tesla, og erfaringene mine har vært elendige. Bilene derimot er veldig bra.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Tesla Model X100D 2017
Tesla Model S P85+ 2013 - solgt

trykkertor

Sitat fra: Muffinman på lørdag 30. september 2017, klokken 12:52
Ja, her tjener nok begge parter på ordningen. Personlig har jeg ikke noe til overs for utskiftingshysteriet enkelte oppviser. Liten endring i hardware, så er bilen "utdatert" og man går inn i en dyp depresjon om man ikke får avbestilt og lagt inn ordre på en bil med de nye detaljene.

Det synes jeg du treffer spikeren på hodet for noen av dem.
Altså, det kommer en oppdatering etter at de har bestilt bil, og da vil de bestille på nytt.
Men slik kan det jo skje igjen og igjen. Så jeg tenker hvis en får en bil som er slik en bestilte, så er det jo ikke noe "tap" å få den slik.

trykkertor

Sitat fra: Mons på lørdag 30. september 2017, klokken 15:17
Kan selvfølgelig bare snakke for meg selv, men bestillingsprosessen, informasjonspolitikken og kundebehandlingen til Tesla suger.
Tror kanskje bestillingsprosessen og informasjonspolitikken til Opel slår Tesla ned i støvlene hva gjelder "finnes ikke"-faktoren.

ChrML

Sitat fra: DrNox på lørdag 30. september 2017, klokken 15:12
Er ikke merkelig at det avbestilles biler når man ikke får vite hvordan bilen blir, uten at man må finne ut av koder, og hvilke koder som gjaldt på bestillingspunktet, eller er det på produksjonspunktet.
Hmm? Det er jo ganske tydelig hva må bestiller på nettkonfiguratoren?

At det kommer noe nyere fra man har bestilt til man får bilen skjer jo, og det er tydeligvis hos mange en stor grunn til å avbestille.

Det er de som sitter å ser på kodene. Har jeg fått AP 2.5? Har jeg fått de nye baksetene? Osv.. Også næger de ned Tesla med spørsmål om det.

Forskjellen fra Tesla og andre merker er at hos andre er 2017 modellen 100% lik i hele 2017. I 2018 forventer kundene endringer. Tesla utvikles kontinuerlig.

ludwig_holberg

Det er nok veldig lett å få et forvrengt bilde av Tesla-kjøperne på forumet her. Her inne finner du de som tenker igjennom alle faktorer 1, 2, 3 fire ganger, skifter bil i hytt og pine osv. Men det er bare en liten promille av Tesla-eiere som er på forumet.

Ser vi f.eks. på leveransene i September, har Tesla levert nå nesten 2000 biler. Det er til gjengjeld forsvinnende få som har endt opp i varebeholdningen (inventory) til Tesla pga kansellering. Så de aller, aller fleste gjennomfører kjøpene sine. Og de fleste eier nok bilen sin ganske lenge også.

Når det er sagt: har du en avbestillingsrett - og det viser seg at du ombestemmer deg - så avbestiller du selvsagt. Hva selgeren måtte synes eller føle om dette spiller ingen rolle.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA