Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vurderer forskjellige el-biler til kona. Sammenligning? Noen med rustproblemer?

Startet av Gjermund, lørdag 30. september 2017, klokken 08:19

« forrige - neste »

Gjermund

Hei.

Jeg har Tesla fra før, hatt den i snart 4 år, så jeg er kjent med det meste"el-biltypiske", men Tesla er også den eneste el-bilen vi har hatt.

Kona har en fossil Merce nå, som vi ikke kommer til å ville dra gjennom eukontrollen. Vi har jo visst at vi ville bytte den ut i en mindre el-bil når denne tiden kom, men vet ikke helt hvilken.

Vi vurderer Zoe, i3, Soul som veldig relevante, tenkte også litt kanskje Ampera.

Noen som har gode eller dårlige erfaringer med disse, eller andre for den saks skyld.

Der vi bor er det veldig mye sjøsprut, og biler ruster veldig fort, har noen opplevd rust på noen av disse?

Orbit

i3 er i alle fall den klart mest rustmotstandige av disse. Stål er stort sett bare brukt i hjuloppheng og bremser. Hele bunnrammen er i aluminium, mens resten av bilen er i plast - karbonfiberforsterket i bærende konstruksjoner, mens dører/skjermer etc er plastpaneler hengt på dette (og som derfor kan enkelt byttes ved skade ved å demontere en håndfull skruer).

Ampera-e har veldig lang leveringstid (og veldig høye priser på bruktmarkedet), mens de andre tre du nevner har kurant leveringstid som nybil, og også finnes på bruktmarkedet. Hvilken en liker best er veldig variabelt, så det er vel bare å begynne en runde med prøvekjøringer.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Gjermund

Nå har vi prøvekjørt alt unntatt Ampera, de er vel ikke så lett å oppdrive fant jeg ut så den utgår nok.

Vi ble positivt overrasket over kvaliteten i Kia, men jeg må si jeg hadde lavere forventnigner, hadde utelukket den, men ville prøve for å se. Zoe må jeg si vi ble litt skuffet over kvaliteten på, interiøret, dørene, og kjøreopplevelsen var ikke den jeg hadde forventet. BMW'en virket som har høyest kvalitet på interiøret spesielt, bittelitt skuffet over kjøreopplevelsen, hadde håpet på mer den typiske BMW følelsen, men synes den var litt for "myk".

Fant ut at Kia'en har veldig lang rustgaranti, så da er den bekymringen litt mindre. Jeg likte egentlig å kjøre BMW'en best, kona likte Kia'en best, hun er jo den som skal ha bilen (primært også), BMW'ens bakdører var ikke særlig praktiske når vi parkerte nær en annen bil, lukker opp bakdøra så er du fanget mellom dørene :-o

Kia'en hadde også veldig gode seter, hadde lave forventinger grunnet dårlig erfaring med koreansk bil, men nå heller vi mest imot Kia.


Elmo

Ser ikke ut som dere har prøvd VW ?? 
Jeg vil påstå at eUp fremdeles er den som gir mest elbil for pengene. Den er kjappere enn de fleste og en morsom liten bil. Hvis dere vil ha "litt mere premium" men fremdeles fornuftig pris er eGolf med lite batteri et godt alternativ. Hvis dere syn dere behøver lengre rekkevidde og vil putte penger idet så er eGolf med stort batteri der.
Mange vil selvfølgelig si at i3 slår VW på premium og mye annet, men jeg syns det eneste i3 slår eVW på er alt for høy pris.

PS: nei, jeg jobber ikke hos Møller.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Gjermund

"PS: nei, jeg jobber ikke hos Møller." LOL

Om en sammenligner fossil VW med fossil BMW så er jeg ikke i tivl om at BMW er premium og VW er "vanlig", men har faktisk ikke prøvd, kan nok være lurt å prøve de også.

Burger

Tips: Lån alle 1 døgn og la kona kjøre og så velge den hun liker best :-)
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA