Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spørsmål etter første dag med Soul

Startet av spruddel, onsdag 27. september 2017, klokken 19:25

« forrige - neste »

spruddel

Har da kjøpt første elbil, en 2015 Kia Soul. Har noen spørsmål foreløpig:
1) Medfølgende type 2 ladekabel (6mm2), lader denne 32A når ladestasjonen leverer dette? Offentlige ladestasjoner med type 2 uttak, leverer de alltid opptil 32A, eller hender det de er på 16A også?

2) Når man er ferdig med å lade, skal man avbryte ladingen i bilen på noen måte? Eller skal man bare dra ut pluggen fra bilen, deretter fra ladestasjon?

3) Ingen mulighet for å låse pluggen i bilen mens den lader? Kjøpt ekstra ladekabel (type 2 til 1) med lånemulighet med hengelås nå, så tenker bruke denne når man er ute, og den medfølgende i garasjen.

4) Er det noen måte å stille inn hvor mange ampere man vil lade på? Kan man stille inn at bilen skal slutte å lade på f.eks 90% ?

5) Noen andre kjekke tips å vite om bilen?

jkirkebo

Sitat fra: spruddel på onsdag 27. september 2017, klokken 19:25
Har da kjøpt første elbil, en 2015 Kia Soul. Har noen spørsmål foreløpig:
1) Medfølgende type 2 ladekabel (6mm2), lader denne 32A når ladestasjonen leverer dette? Offentlige ladestasjoner med type 2 uttak, leverer de alltid opptil 32A, eller hender det de er på 16A også?

2) Når man er ferdig med å lade, skal man avbryte ladingen i bilen på noen måte? Eller skal man bare dra ut pluggen fra bilen, deretter fra ladestasjon?

3) Ingen mulighet for å låse pluggen i bilen mens den lader? Kjøpt ekstra ladekabel (type 2 til 1) med lånemulighet med hengelås nå, så tenker bruke denne når man er ute, og den medfølgende i garasjen.

4) Er det noen måte å stille inn hvor mange ampere man vil lade på? Kan man stille inn at bilen skal slutte å lade på f.eks 90% ?

5) Noen andre kjekke tips å vite om bilen?

1. Ja. De fleste leverer bare 16A.
2. Du bare tar ut pluggen fra bilen. Det kan du gjøre selv om den lader, bilen avbryter lading så snart knappen trykkes ned og lenge før du rekker å dra ut pluggen.
3. Hengelås er løsningen ja, på utstyr som støtter dette. Ellers er det mange måter å sikre kabel på, f.eks trekke løkke gjennom felg og bruke hengelås.

Resten er Kia-spesifikt og det vet jeg ikke noe om ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hanche

Min 2016-modell låser fast ladekabelen til bilen når jeg låser bilen. Vet ikke om 2015-modellen gjør det, men prøv!

Ladehastigheten kan ikke styres fra bilen. Trenger du variabel ladehastighet, kan du kjøpe en ladekladd som støtter dette.

På min 2016-modell kan jeg stille inn programmert/tidsstyrt lading til å stoppe på 80%, eller 100%. Det er de eneste to valgene. På «her og nå»-lading har jeg ingen slike valg. Igjen, i hvilken grad 2015-modellen er annerledes vet jeg ikk.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Svein Evensen

2015 modellen låser ikke kabelen. Du kan velge å lade til 80% på 2015-2017 modell. Ikke 2018.

ksorlund

Sitat fra: spruddel på onsdag 27. september 2017, klokken 19:25
1) Medfølgende type 2 ladekabel (6mm2), lader denne 32A når ladestasjonen leverer dette? Offentlige ladestasjoner med type 2 uttak, leverer de alltid opptil 32A, eller hender det de er på 16A også?

Det står på ladestolpene hva de leverer av strøm. I motsetning til det hr Kirkebø sier så er alle type2-stolpene rundt meg 32A
2018 Peugeot Partner Tepee Electric
2016 Kia Soul EV Exclusive

Orbit

...og noen type-2 stolper er også mindre enn 16A, spesielt i lastdelingsssystemer ved høyt belegg. Som oftest kan du forvente 16A som et minimum, men det er altså noen unntak.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

jkirkebo

Sitat fra: ksorlund på torsdag 28. september 2017, klokken 11:54
Sitat fra: spruddel på onsdag 27. september 2017, klokken 19:25
1) Medfølgende type 2 ladekabel (6mm2), lader denne 32A når ladestasjonen leverer dette? Offentlige ladestasjoner med type 2 uttak, leverer de alltid opptil 32A, eller hender det de er på 16A også?

Det står på ladestolpene hva de leverer av strøm. I motsetning til det hr Kirkebø sier så er alle type2-stolpene rundt meg 32A

Da er du heldig. Alle Oslo kommunes ladestolper som jeg har brukt ga bare 16A, det samme gjelder de jeg har brukt i Østfold med unntak av et par i Moss som lastdeler og gir 32A når kun én bil er tilknyttet. De utenfor Mosseporten gir riktignok 3x16A men det hjelper jo lite for en Kia ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Svein Evensen på torsdag 28. september 2017, klokken 10:47
2015 modellen låser ikke kabelen. Du kan velge å lade til 80% på 2015-2017 modell. Ikke 2018.
Min 2015 låser kabel og lar en velge 80/100 på ladetimer :-) (Uansett er det ikke behov for å nedjustere til 80% slik tilfellet er for en del andre elbiler )


Svein Evensen

Svar til Finnøy. Da har du en 2016 modell som er reg i 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA