Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kia Soul 2018 lade prosent

Startet av Cned86, tirsdag 26. september 2017, klokken 08:22

« forrige - neste »

Cned86

Jeg har akkurat anskaffet med en Kia soul 2018 modell med 30kwh batteripakke . Jeg hadde oppfatningen at jeg kunne justere lade nivå til eks maks 80% for å spare batteriet for slitasje .

Da jeg overtok bilen og gikk gjennom div funksjoner,Ser jeg at det ikke går an å velge noe annet en 100% . Dette  forklarte selger at Kia hadde tatt vekk funksjonen og nå har bare aut lading til100% .

Noen andre som har hørt om dette ?

stromifokus

Sitat fra: Cned86 på tirsdag 26. september 2017, klokken 08:22
Jeg hadde oppfatningen at jeg kunne justere lade nivå til eks maks 80% for å spare batteriet for slitasje .
På forumet er det gjengs oppfatning at det er flere faktorer som spiller inn på batterislitasje. En av de er varme, noe som ikke er et så stort problem i arktiske klima. Bilen din har forøvrig en brutto størrelse som overstiger 30 kWh for å nettopp hindre at du kan lade 100%. Selv har jeg god erfaring med både 100% kontinuerlig lading og mye bruk av hurtigladere uten å få merkbart batteriforringelse på min forrige elbil etter nesten 80k km.

hanche

Det er vel og merke bare for programmert (tidsstyrt) lading at tidligere modeller har denne valgfrie 80%-grensen. Sikker på at du har sjekket dette på din 2018-modell?
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Usikker

Den lader til 100% på tidsstyring men litt merkelig at valget for nivå bare er grået ut dvs. det er der men kan ikke justeres
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

Svein Evensen

80% er tatt vekk på 2018 modellen, da det iflg Kia Norge ikke har noen betydning for batteriet. At 80% lading på tidligere modeller er der for å få aktiviser tidstyrt lading er vel ikke riktig. Man kan jo stille inn på 100% også.

hanche

Sitat fra: Svein Evensen på tirsdag 26. september 2017, klokken 20:15
[...] At 80% lading på tidligere modeller er der for å få aktiviser tidstyrt lading er vel ikke riktig.[...]
Nei, men det var heller ikke det jeg sa, hvis du leser det nøye.  :D

Uansett, nå er jo spørsmålet om de eldre batteriene tåler å lades til 100% like godt som de nye? I så fall kan jeg begynne å lade til 100%, jeg også. Jeg har programmert min til å starte hver kveld kl 23 og lade til 80%. Vanligvis kjører jeg så lite at det holder i lange baner, men det er jo kjekt å slippe å planlegge hvis jeg plutselig skal kjøre langt en dag.

Forresten så er en betydelig del av min kjøring langturer med mye hurtiglading, og det er nok adskillig verre for batteriet enn å lade det til 100% på langsomlader.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Ikke tenk på begrensning av normallading på en Soul; egentlig får du mindre tilgjengelig av bruttokapasitet på Soul, Ioniq, i3 enn man får på flere andre elbiler (så i praksis lader du aldri til en noe mer i virkeligheten enn 85-89% selv når displayet viser 100%). Dermed trenger du aldri å tenke slike begrensninger.

Et annet eksempel på dette vil dere merke hvis dere kjørere som er ladet opp til 100% og oppdager at det er null effekt på regenerering inntil man har brukt en del % av batteriet; her er det full regenerering på Soul :-)

hanche

Sitat fra: Finnøy på lørdag 30. september 2017, klokken 16:29
Et annet eksempel på dette vil dere merke hvis dere kjørere som er ladet opp til 100% og oppdager at det er null effekt på regenerering inntil man har brukt en del % av batteriet; her er det full regenerering på Soul :-)
En stund, ja. Jeg dummet meg ut og kjørte ned fra høyfjellet (ca 930 m.o.h.) ned til Ringebu med fullt batteri da jeg startet. Halvveis ned bakken ville den ikke regenerere mer, og det stinket varme bremser da jeg var kommet helt ned. Neste gang passet jeg på å ikke ha mer enn 96% på batteriet da jeg startet. Da kunne jeg regenerere ned hele bakken og spare batteriet.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA