Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kan vi se frem til nye biler med raskere infotainment?

Startet av boppus, onsdag 27. september 2017, klokken 14:51

« forrige - neste »

boppus


Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

ChrML

Sannsynligvis ingen merkbar forskjell. Det blir hardt for de å håndtere en rask og en "dårlig" hardware på bilparken mtp fremtidig software oppgraderinger osv.

o.b.lix

Intel kjøpte mobileye, og med tank på hvordan det samarbeidet endte, er det ikke lett å tro.

Samtidig skal jo Tesla samarbeide med AMD i stedet for Nvidia sier ryktene. Ikke lett å tro på dette.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Softblue

2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

Cookie Monster

Sitat fra: ChrML på onsdag 27. september 2017, klokken 15:39
Sannsynligvis ingen merkbar forskjell. Det blir hardt for de å håndtere en rask og en "dårlig" hardware på bilparken mtp fremtidig software oppgraderinger osv.

Like vanskelig som Windows, Linux osv fungerer utmerket og kan utnytte en kraftig pc mye bedre enn en dårlig.
Så ingen problem for Tesla å få en mye kraftigere MCU enn den som er idag. De legger bare inn nye drivere for den nye hardwaren. Selve OS blir samme. Dagens MCU med Nvidia Tegra3 er ARM arkitektur akkurat som Android/linux, som kan utnytte en kraftig mobil men samtidig fungere ok på en svakere.

2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

Brede

Sitat fra: ChrML på onsdag 27. september 2017, klokken 15:39
Sannsynligvis ingen merkbar forskjell. Det blir hardt for de å håndtere en rask og en "dårlig" hardware på bilparken mtp fremtidig software oppgraderinger osv.

Slik tenker ikke Tesla, de skal framover!
Jeg har en 2013 Model S og den føles 8 generasjoner gammel med tanke på alle forbedringene Tesla stadig kommer med.
Pre-AP, AP1, AP2, AP2,5 osv...

Om det blir krevende å håndtere gammelsystemene i tillegg til nye så tror jeg nok at Tesla lar alle de med gamle biler klare seg med den programvaren som er og benytter sin kapasitet på nytt utstyr.

De som absolutt skal være med på tech-racet bytter jo bil en gang i året likevel, og det vet jo Tesla  ;D

mthoring

Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 27. september 2017, klokken 19:15
Like vanskelig som Windows, Linux osv fungerer utmerket og kan utnytte en kraftig pc mye bedre enn en dårlig.
Så ingen problem for Tesla å få en mye kraftigere MCU enn den som er idag. De legger bare inn nye drivere for den nye hardwaren. Selve OS blir samme. Dagens MCU med Nvidia Tegra3 er ARM arkitektur akkurat som Android/linux, som kan utnytte en kraftig mobil men samtidig fungere ok på en svakere.

Gitt at evt ny MCU oså er ARM så vil det være overkommelig å støtte begge i samme softwarestack, men på et eller annet tidspunktet så vil gammel hardware måtte vedlikeholdes separat. Bare prøv ny Android på en 5 år gammel telefon så skal du se. For det første så er de "aldri" supportert så lenge, og for det andre så oppleves siste versjon med det som er av moderne bling-bling veldig treg på gammel hardware. Skifte til x86 vil ytterligere komplisere dette, så jeg holder en knapp på at de blir på ARM.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Veggen

#7
Tja, dette skrives på en samsung galaxy S3 fra 2012 som nå kjører android 7.1.2.
Telefonen har aldri vært kjappere enn nå så det er en sannhet med modifikasjoner.

Knut Røe

Du kan jo ta med at det ikke er mulig uten vesentlige kunnskaper om emnet. Høyeste offisielle er sikkert 5.1 eller noe slikt?

mthoring

Sitat fra: Veggen på torsdag 28. september 2017, klokken 10:20
Tja, dette skrives på en samsung galaxy S3 fra 2012 som nå kjører android 7.1.2.
Telefonen har aldri vært kjappere enn nå så det er en sannhet med modifikasjoner.

Jeg har en galaxy nexus, det tilsvarer omtrent galaxy s2, jeg har også en galaxy s liggende, begge fungerer absolutt best med stock firmware. Det er i hovedsak et spørsmål om for lite ram og diskplass.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Veggen

Sitat fra: tiger`n på torsdag 28. september 2017, klokken 11:31
Du kan jo ta med at det ikke er mulig uten vesentlige kunnskaper om emnet. Høyeste offisielle er sikkert 5.1 eller noe slikt?
4.3 tror jeg...
Vi får forutsette at koderne hos tesla har vesentlige kunnskaper om emnet.

o.b.lix

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

mthoring

Sitat fra: o.b.lix på torsdag 28. september 2017, klokken 13:17
Electrek har skrevet mere om emnet, og de sier Intel er allerede inne i model3.

Dette lover særdeles dårlig for de av oss som har/får gammel MCU. Får håpe de i hvertfall får på plass ny QT/nettleser og navigasjon før de gir blaffen i eksisterende plattform. Blir vel ikke akkurat en billig oppgradering til eventuell ny MCU, gitt at den i hele tatt vil tilbys.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

TeslaK

Blir spennende å se når ny hw kommer på S og X. Er på høy tid å bytte ut nåværende plattform i hvert fall. Hadde vært nice hvis det kom før nyttår..
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

sigurdi

Tesla kjører en versjon av ubuntu i bun.
Linux fungerer utmerket på både arm, intel, 32/64 bit.
Veldig mye av det Tesla bruker av software kjører bare på toppe.
Men driver og kernel tuning kan det bli mindre av på gamle biler.
Men vært lite frem til nå også. :-)
Lovnader om det men lite action

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Horten
Model X90D (18.03.17)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA