Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Shifts to Intel From Nvidia for Infotainment

Startet av TeslaModelX, onsdag 27. september 2017, klokken 11:53

« forrige - neste »

pers1

"Electrek's Take

This move would be strange for a few reasons.

First off, Intel recently bought Mobileye, Tesla's former partner for the Autopilot program until the two had an ugly breakup last year.

It would be somewhat strange to reconnect in some ways on this level, but the chips would actually be Intel's, not Mobileye's, and for the infotainment system and not the Autopilot."
https://electrek.co/2017/09/26/tesla-intel-power-infotainment-system/
2021 Model 3 Pearl White LR AWD E3D, FSD & 19". SERE9TY
VW e-Golf ( 07.12.18 -)
VW e-Golf (19.03.15 - 07.12.18)
Tidligere Tesla'r Model S 75D AP1.0, 90D AP2.0 og TM X 100DMCU2 HW3 & FSD

teslashrink

Dette er et rykte som ikke er bekreftet av noen av selskapene. Når det er sagt, så har det vært en ustabil uke for Tesla, med det første ryktet som indikerte en bevegelse fra Nvidia til AMD og samarbeid om å utvikle en egen chip. Dette medførte en boost for AMD-aksjen, som senere har falt fordi dette viste seg å ikke stemme.
Ingen røyk uten ild, det ER definitivt en endring i anmarsj hva angår partnerskapet Tesla har til semiconductor-produsenter, men retningen er så langt uklar.

Det som KAN være tilfelle er at Tesla vil være mindre prisgitt Nvidia og kan trenge å kutte kostnader på volumproduksjonen av Model 3 for å øke marginene pr bil - og at Atom-plattformen til Intel (som er billigere og mer skalerbar) er å foretrekke foran Nvidias Tegra. Dette gjelder i så fall bare infotainment-systemet til Model 3.
Enn så lenge er det min vurdering at Nvidia ligger langt foran konkurrentene når det gjelder GPU'ens rolle i kunstig intelligens og racet mot autonomi, og jeg kan ikke tenke meg at Tesla vil ditche Nvidia på dette.
Med mindre Nvidia har priset seg for høyt og prøvd å presse Tesla - det pleier Musk'ern å mislike :)

o.b.lix

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

teslashrink

Flotte greier Obelix, dette var en sabla bra artikkel :+1:
Det bekrefter det jeg skrev over, at Intel tar infotainment og Nvidia fremdeles har AI/autopilot på sin GPU plattform. Veldig kult  :)


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA