Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Chademo Adapter

Startet av ModelXoslo, mandag 25. september 2017, klokken 10:20

« forrige - neste »

ModelS_Oslo88

Sitat fra: Orbit på mandag 25. september 2017, klokken 21:00
Veldig lite sannsynlig. På Chademo henger kabelen fast i laderen, men jeg tipper det bare er en kontakt på veggen på Tjuvholmen, som ser ut som på bildet under. Det er i så fall type 2, og du bruker kabelen du får med bilen.



Åh ok, da har du nok rett! Ser nå at jeg kan svært lite om ladekabler  :angel:

ModelS_Oslo88

Jepp, ser ut som du har rett.. ikke akkurat hurtiglading dette her ser det ut som?  :o

Ellemelle

Hvordan fungerer dette i praksis da, skal du betale kr 1 pr minutt og så stå der en hel arbeidsdag?

Orbit

Dette ser ut til å være Fortum sitt anlegg, alle med 7.2kW ladeeffekt (tilsvarer ca 30-40 km rekkevidde per time lading med en Tesla S). Det er ikke oppgitt noen pris på lading på nettsidene, så det er nok inkludert i parkeringen.

Du må uansett ha en RFID-brikke for å starte lading, enten ved å bestille fra Fortum, eller ved å registrere den brikken du får med bilen (fra elbilforeningen) hos Fortum.

Ut fra signaturen ser det ut som du allerede har en bil du kan lade her!

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ModelS_Oslo88

Sitat fra: Orbit på mandag 25. september 2017, klokken 22:13
Dette ser ut til å være Fortum sitt anlegg, alle med 7.2kW ladeeffekt (tilsvarer ca 30-40 km rekkevidde per time lading med en Tesla S). Det er ikke oppgitt noen pris på lading på nettsidene, så det er nok inkludert i parkeringen.

Du må uansett ha en RFID-brikke for å starte lading, enten ved å bestille fra Fortum, eller ved å  registrere den brikken du får med bilen (fra elbilforeningen) hos Fortum.

Ut fra signaturen ser det ut som du allerede har en bil du kan lade her!

Har bestilt brikke ja :) Jeg er p-plass lengre ned i parkeringsanlegget, er jo 7 etasjer, og kan kun være parkert der i 4 timer, så får jo ikke ladet så mye men greit å ha muligheten just in case  8)

Bilen min skulle leveres i forrige uke, men DS sier nå at de ikke kan gi med en konkret dato for utleveringen, men forhåpentligvis senere denne uken har en en bil som kan lades der ja  ;)

TeslaJan

Noen som vet om ladestasjonene på plan 1 på Tjuvholmen garasjeanlegg er gratis å bruke eller om man må betale for å lade?

Har selv parkeringsplass i garasjeanlegget så betaler kun fellesutgifter der og ikke pr. gang jeg kjører inn.

Regner også med at disse er "raskere ladere" enn de vanlige stikkontaktene som er nedover i anlegget?

Er helt "grønn" på dette med elbil så greit å få litt info før Tesla'en kommer.:-)

ModelS_Oslo88

Sitat fra: TeslaJan på tirsdag 26. september 2017, klokken 07:27
Noen som vet om ladestasjonene på plan 1 på Tjuvholmen garasjeanlegg er gratis å bruke eller om man må betale for å lade?

Har selv parkeringsplass i garasjeanlegget så betaler kun fellesutgifter der og ikke pr. gang jeg kjører inn.

Regner også med at disse er "raskere ladere" enn de vanlige stikkontaktene som er nedover i anlegget?

Er helt "grønn" på dette med elbil så greit å få litt info før Tesla'en kommer.:-)

Samme her :) tror vi må betale uansett, ser ut som kr 1 per kWh  :)

TeslaJan

Ok.

Regner med at de er raskere enn de vanlige stikkontaktene som det er flere av i anlegget.

Kontaktet Tjuvholmen Drift og spurte hva det kostet å legge opp ladestasjon på plassen min. Kostet nærmere 30'. Syntes det var veldig dyrt.

Espen Hugaas Andersen

Det er mot den dyrere enden av spektrumet, men jeg syns ikke det er overraskende dyrt utifra beliggenheten. Eier du denne plassen eller er det en eller annen leieavtale? Hvis man eier plassen, så kan man se på det som en investering, som da vil fortsette å ha verdi ved eventuelt salg av plassen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

TeslaJan

Har hørt at andre har fått lagt opp til ca. halve prisen men ikke i samme garasjeanlegg.

Eier plassen ja.

Kan være enig at det kan sees som en investering hvis man en gang i fremtiden skal selge leiligheten.:-)

ModelS_Oslo88

Sitat fra: TeslaJan på tirsdag 26. september 2017, klokken 08:32
Har hørt at andre har fått lagt opp til ca. halve prisen men ikke i samme garasjeanlegg.

Eier plassen ja.

Kan være enig at det kan sees som en investering hvis man en gang i fremtiden skal selge leiligheten.:-)

Fikk også samme svar fra Tjuvholmendrift og mener at 30k er litt dyrt, vi får se hvordan det går med grattislading rett utenfor ved filipstad og i 1 etasjen der. Regner med at det går greit..  :)

Espen Hugaas Andersen

Hva ligger forresten i tilbudet? Type 2 ladestasjon med egen kurs på 32A? Jeg antar det ikke er snakk om lastdeling?

På litt sikt må man nesten forvente at de fleste parkeringsplassene i anlegget vil måtte ha lading. Dette kan bli svært dyrt hvis man skal ha egen dedikert kurs til hver plass. Oppgradering av hovedinntaket kan koste millioner i anleggsbidrag. Da er det naturlig at på litt sikt vil Tjuvholmendrift tilby ladestasjoner med lastdeling, noe som vil kunne redusere kostnaden med noen tusen. Men samtidig vil også man dele på effekten, slik at om det er mange som lader samtidig, så vil man ikke nødvendigvis få den beste ladehastigheten. Men på plussiden vil man kanskje kunne få 11+ kW lading når det ikke er mange som lader.

Sånt sett *kan* det lønne seg å være tidlig ute, og sikre seg en bit av det eksisterende hovedinntaket. Dette bør man i hvert fall vurdere.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

TeslaJan

Jeg har ikke fått noe skriftlig tilbud. Ringte bare for å høre hva noe slikt ville koste.

Aner ikke hvilke spesifikasjoner det var snakk om.

Fikk litt "bakoversveis" når jeg hørte prisen så jeg sa bare at jeg skulle tenke litt på det. Er det ikke det man pleier å si hvis man synes noe er veldig dyrt? hehe...


Orbit

Sitat fra: Orbit på mandag 25. september 2017, klokken 22:13
Det er ikke oppgitt noen pris på lading på nettsidene, så det er nok inkludert i parkeringen.
Var innom der i dag for et ærend. Lading er 2 kr per kWh, dvs et av de få stedene hvor det kun betales for energi, og ikke for tid!
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

steam

Sitat fra: Orbit på lørdag 30. september 2017, klokken 16:40
Sitat fra: Orbit på mandag 25. september 2017, klokken 22:13
Det er ikke oppgitt noen pris på lading på nettsidene, så det er nok inkludert i parkeringen.
Var innom der i dag for et ærend. Lading er 2 kr per kWh, dvs et av de få stedene hvor det kun betales for energi, og ikke for tid!

Noen anelse om hvordan de håndterer biler som parkerer etter de har ladet ferdig?
Model S 75D 24. oktober 2017
- Premium, Luft, Glasstak, Skinn, Karbon, EAP, FSD

Reservasjon Modell 3 01.04.2016 04:40

- Jeg kan ingenting om bil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA