Skrevet av Emne: Chademo Adapter  (Lest 5547 ganger)

ModelS_Oslo88

  • Gjest
Sv: Chademo Adapter
« Svar #15 på: Mandag 25. ſeptember 2017, klokken 21:03 »
Veldig lite sannsynlig. På Chademo henger kabelen fast i laderen, men jeg tipper det bare er en kontakt på veggen på Tjuvholmen, som ser ut som på bildet under. Det er i så fall type 2, og du bruker kabelen du får med bilen.



Åh ok, da har du nok rett! Ser nå at jeg kan svært lite om ladekabler  :angel:

ModelS_Oslo88

  • Gjest
Sv: Chademo Adapter
« Svar #16 på: Mandag 25. ſeptember 2017, klokken 21:47 »
Jepp, ser ut som du har rett.. ikke akkurat hurtiglading dette her ser det ut som?  :o

Ellemelle

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 690
    • Vis profil
Sv: Chademo Adapter
« Svar #17 på: Mandag 25. ſeptember 2017, klokken 21:59 »
Hvordan fungerer dette i praksis da, skal du betale kr 1 pr minutt og så stå der en hel arbeidsdag?

Orbit

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1844
    • Vis profil
Sv: Chademo Adapter
« Svar #18 på: Mandag 25. ſeptember 2017, klokken 22:13 »
Dette ser ut til å være Fortum sitt anlegg, alle med 7.2kW ladeeffekt (tilsvarer ca 30-40 km rekkevidde per time lading med en Tesla S). Det er ikke oppgitt noen pris på lading på nettsidene, så det er nok inkludert i parkeringen.

Du må uansett ha en RFID-brikke for å starte lading, enten ved å bestille fra Fortum, eller ved å registrere den brikken du får med bilen (fra elbilforeningen) hos Fortum.

Ut fra signaturen ser det ut som du allerede har en bil du kan lade her!

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ModelS_Oslo88

  • Gjest
Sv: Chademo Adapter
« Svar #19 på: Mandag 25. ſeptember 2017, klokken 22:48 »
Dette ser ut til å være Fortum sitt anlegg, alle med 7.2kW ladeeffekt (tilsvarer ca 30-40 km rekkevidde per time lading med en Tesla S). Det er ikke oppgitt noen pris på lading på nettsidene, så det er nok inkludert i parkeringen.

Du må uansett ha en RFID-brikke for å starte lading, enten ved å bestille fra Fortum, eller ved å  registrere den brikken du får med bilen (fra elbilforeningen) hos Fortum.

Ut fra signaturen ser det ut som du allerede har en bil du kan lade her!

Har bestilt brikke ja :) Jeg er p-plass lengre ned i parkeringsanlegget, er jo 7 etasjer, og kan kun være parkert der i 4 timer, så får jo ikke ladet så mye men greit å ha muligheten just in case  8)

Bilen min skulle leveres i forrige uke, men DS sier nå at de ikke kan gi med en konkret dato for utleveringen, men forhåpentligvis senere denne uken har en en bil som kan lades der ja  ;)

TeslaJan

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 20
    • Vis profil
Sv: Chademo Adapter
« Svar #20 på: Tirsdag 26. ſeptember 2017, klokken 07:27 »
Noen som vet om ladestasjonene på plan 1 på Tjuvholmen garasjeanlegg er gratis å bruke eller om man må betale for å lade?

Har selv parkeringsplass i garasjeanlegget så betaler kun fellesutgifter der og ikke pr. gang jeg kjører inn.

Regner også med at disse er "raskere ladere" enn de vanlige stikkontaktene som er nedover i anlegget?

Er helt "grønn" på dette med elbil så greit å få litt info før Tesla'en kommer.:-)

ModelS_Oslo88

  • Gjest
Sv: Chademo Adapter
« Svar #21 på: Tirsdag 26. ſeptember 2017, klokken 07:32 »
Noen som vet om ladestasjonene på plan 1 på Tjuvholmen garasjeanlegg er gratis å bruke eller om man må betale for å lade?

Har selv parkeringsplass i garasjeanlegget så betaler kun fellesutgifter der og ikke pr. gang jeg kjører inn.

Regner også med at disse er "raskere ladere" enn de vanlige stikkontaktene som er nedover i anlegget?

Er helt "grønn" på dette med elbil så greit å få litt info før Tesla'en kommer.:-)

Samme her :) tror vi må betale uansett, ser ut som kr 1 per kWh  :)

TeslaJan

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 20
    • Vis profil
Sv: Chademo Adapter
« Svar #22 på: Tirsdag 26. ſeptember 2017, klokken 07:47 »
Ok.

Regner med at de er raskere enn de vanlige stikkontaktene som det er flere av i anlegget.

Kontaktet Tjuvholmen Drift og spurte hva det kostet å legge opp ladestasjon på plassen min. Kostet nærmere 30'. Syntes det var veldig dyrt.

Espen Hugaas Andersen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6132
    • Vis profil
Sv: Chademo Adapter
« Svar #23 på: Tirsdag 26. ſeptember 2017, klokken 08:14 »
Det er mot den dyrere enden av spektrumet, men jeg syns ikke det er overraskende dyrt utifra beliggenheten. Eier du denne plassen eller er det en eller annen leieavtale? Hvis man eier plassen, så kan man se på det som en investering, som da vil fortsette å ha verdi ved eventuelt salg av plassen.
Model X 100D.

TeslaJan

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 20
    • Vis profil
Sv: Chademo Adapter
« Svar #24 på: Tirsdag 26. ſeptember 2017, klokken 08:32 »
Har hørt at andre har fått lagt opp til ca. halve prisen men ikke i samme garasjeanlegg.

Eier plassen ja.

Kan være enig at det kan sees som en investering hvis man en gang i fremtiden skal selge leiligheten.:-)

ModelS_Oslo88

  • Gjest
Sv: Chademo Adapter
« Svar #25 på: Tirsdag 26. ſeptember 2017, klokken 09:20 »
Har hørt at andre har fått lagt opp til ca. halve prisen men ikke i samme garasjeanlegg.

Eier plassen ja.

Kan være enig at det kan sees som en investering hvis man en gang i fremtiden skal selge leiligheten.:-)

Fikk også samme svar fra Tjuvholmendrift og mener at 30k er litt dyrt, vi får se hvordan det går med grattislading rett utenfor ved filipstad og i 1 etasjen der. Regner med at det går greit..  :)

Espen Hugaas Andersen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6132
    • Vis profil
Sv: Chademo Adapter
« Svar #26 på: Tirsdag 26. ſeptember 2017, klokken 09:33 »
Hva ligger forresten i tilbudet? Type 2 ladestasjon med egen kurs på 32A? Jeg antar det ikke er snakk om lastdeling?

På litt sikt må man nesten forvente at de fleste parkeringsplassene i anlegget vil måtte ha lading. Dette kan bli svært dyrt hvis man skal ha egen dedikert kurs til hver plass. Oppgradering av hovedinntaket kan koste millioner i anleggsbidrag. Da er det naturlig at på litt sikt vil Tjuvholmendrift tilby ladestasjoner med lastdeling, noe som vil kunne redusere kostnaden med noen tusen. Men samtidig vil også man dele på effekten, slik at om det er mange som lader samtidig, så vil man ikke nødvendigvis få den beste ladehastigheten. Men på plussiden vil man kanskje kunne få 11+ kW lading når det ikke er mange som lader.

Sånt sett *kan* det lønne seg å være tidlig ute, og sikre seg en bit av det eksisterende hovedinntaket. Dette bør man i hvert fall vurdere.
Model X 100D.

TeslaJan

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 20
    • Vis profil
Sv: Chademo Adapter
« Svar #27 på: Tirsdag 26. ſeptember 2017, klokken 10:43 »
Jeg har ikke fått noe skriftlig tilbud. Ringte bare for å høre hva noe slikt ville koste.

Aner ikke hvilke spesifikasjoner det var snakk om.

Fikk litt "bakoversveis" når jeg hørte prisen så jeg sa bare at jeg skulle tenke litt på det. Er det ikke det man pleier å si hvis man synes noe er veldig dyrt? hehe...


Orbit

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1844
    • Vis profil
Sv: Chademo Adapter
« Svar #28 på: Lørdag 30. ſeptember 2017, klokken 16:40 »
Det er ikke oppgitt noen pris på lading på nettsidene, så det er nok inkludert i parkeringen.
Var innom der i dag for et ærend. Lading er 2 kr per kWh, dvs et av de få stedene hvor det kun betales for energi, og ikke for tid!
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

steam

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 440
    • Vis profil
Sv: Chademo Adapter
« Svar #29 på: Onsdag 04. Oktober 2017, klokken 15:58 »
Det er ikke oppgitt noen pris på lading på nettsidene, så det er nok inkludert i parkeringen.
Var innom der i dag for et ærend. Lading er 2 kr per kWh, dvs et av de få stedene hvor det kun betales for energi, og ikke for tid!

Noen anelse om hvordan de håndterer biler som parkerer etter de har ladet ferdig?
Model S 75D 24. oktober 2017
 - Premium, Luft, Glasstak, Skinn, Karbon, EAP, FSD

Reservasjon Modell 3 01.04.2016 04:40

- Jeg kan ingenting om bil