Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading av nye eGolf på 22kw stolpe. minutt pris vs kwh kvarter pris

Startet av Rvenes, tirsdag 15. januar 2019, klokken 19:44

« forrige - neste »

Rvenes

Lurer litt på kva som blir billigst å lade nye egolf (2019 mod) Den kan lade 7.2kW på ac etter som eg forstår.

Står man da og lader 3 timer.

Fortum: 7.2 x 3 timer = 21,6 kwh    pris:  1x180 min = 180 kroner.


Når det gjelder grønn kontakt er eg litt meir usikker på regnestykket.

0,75 kr pr 15 min pr kw.
3 timer er det 12 kvarter, sida bilen kan trekke 7,2 kw, blir vel det 8 kw?

8kw x 0,75 kr x 12 = 72 kroner?

Stemmer begge disse utrenkningene eller er eg heilt på tur.
Klart det blir billigst å lade heime, men da får man vel ikkje meir enn 3.6 kW, men natta er lang, så det er jo ikkje noke problem.

Vil det være billigere å bruke DC hurtiglading på Fortum i f.eks 30 min enn 22 kw stolpe ?



Vollis47

Ja, regnestykkene dine er riktige.

Det er rimeliger å lade på Fortums hurtiglader i en halvtime for å få inn ca litt over 20 kWh dersom det ikke er for kaldt. Prisen da blir omtrent som AC lading hos GK.

Fortum sin AC ladere lønner seg vel best for Tesla og Renault Zoe.

Men du må også vurdere tiden din. Ikke bli forlenge borte fra bilen når du hurtiglader.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Orbit

Du kan komme litt bedre ut hos Fortum ved å opprette konto hos Plugsurfing, og betale via dem til kr 2,50 per kWh. Da kommer dine 21,6kWh ut med kr 52, altså under GK sine priser, og 70% rimeligere enn hva Fortum skal ha selv......  :o :o Betaling gjøres da i Plugsurfing sin app, med trekk på tilknyttet kredittkort.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elekTrond

Hvis vi legger til grunn at du raskt oppnår 35 kW i snitt, bør du greie deg med ~12 minutt for å få inn 7 kWh. Altså det du saktelader på en time @ 32 A kurs. Jeg legger ved et notat fra en MY19 e-Golf jeg prøvde i senhøstes:



RV4 et sted
ca kl 15:00?
ca kl 17:00?
-9,5°C
-7°C

Gran?
CC Gjøvik?
Sek
kWh
kW
SOC
GOM
240/60
2,2
33
59
300
2,8
33,6
61
360
3,5
35
63
410
4,1
36
65
Br.dal McD
22:15
-8°C
Sek
kWh
kW
SOC
GOM
0
16
37
240
1,94
29,1
296
2,47
29,64
23
53
CC Gjøvik
23:10
-8°C
Sek
kWh
kW
SOC
GOM
0
0
---
60
0,46
27,6
120
1,07
32,1
1
180
1,69
33,8
3
240
2,31
34,65
5
300
2,95
35,4
7
20



Som Vollis er inne på, bør det ikke være for kaldt. Jeg tok ut bilen kl 12:30, da var det -3°C og bilen hadde mest sannsynlig stått stille utendørs siden dagen før. (Jeg var for beskjeden til å tinge på den i to døgn : ) Deretter kjørte jeg de 15-20 milene bilen klarte å gå, før første hurtiglading rundt fem timer senere. Da hadde jeg kjørt non-stop i seks mil, fra Gran, over Lygnatoppen og ned igjen til Gjøvik. Eller nei, SOC er 59%, kanskje det var en prøvelading på Gran? Jaja...

Jeg fikk uansett ikke mer enn 36 (av 40?) kW, etter 7 min (410 sek). Da avbrøt jeg forsøket. Deretter tok jeg en spontantur til muttern på middag, hvor jeg snegleladet et par timer. Siden tanken var tom og fremmed bil, trillet jeg ei mil ned til Brumunddal for å stagge angsten. Der gikk det enda saktere, så da GOM meldte 53 km rest, pakket jeg og dro. Sjølsagt glømte erfarne meg at 15 km unnabakke kødder til hjernen og innså etter ei mil at jeg gikk rullet på en kommende smell.  :'(

Well well, butt butt. Aldri for sent å snu, ... eller?  ???    Challenge accepted!  8)   Det ble litt kjølig i kupéen de siste kilometrene fra Mjøsbrua og ned til Gjøvik.  :-X    Men det er da ingenting for en som har vokst opp trilling. Ikke?  :laugh:   På CC Gjøvik fikk jeg marginalt høyere ladeeffekt @ 240 sek, dog intet at hoppe i taket over. Straks jeg hadde til salt i siste oppoverbakken, skrudde jeg igjen krana.

Neste dag var batteriet atter igjen (bortimot) fullt, sjøl med en stusselig schukoladepudding på 10 Ampére.  :D :+1:
'13 Mjau

Rvenes

Då har eg fått bestilt plugsurfing brikke. Alttid greit og ha den fysisk og ikkje på app, men klart man installerer app også.
Dumt man ikkje får brukt den på Grønn kontakt også, men nå har eg alt brikke frå dei, så det går bra. 
Disse blir jo liggende i bilen.

Er det noken rfider som fungerer på alle automater? 
Elbilforeningen? men så var det priser også....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA