Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ta ut S eller bytte til X?

Startet av mack_, torsdag 21. september 2017, klokken 21:08

« forrige - neste »

mack_

Hei. Har kommet opp i et stort dilemma her nå. Vi blir snart fem i familien og får før den tid utlevert en ny model S75D. Faktisk blir den sannsynligvis levert innen to uker. Men... Da vi bestemte oss for S var frakt av ski og rekkevidde hovedgrunnene til at vi ikke valgte X. Nå har ny 7 seterconfig kommet og vil etter mening gjøre det mye lettere å frakte ski samtidig som man kan ha tre barn på 2. seterad hele sommeren når man trenger mye plass. Vi er friluftsfolk som bor på gård utenfor Trondheim og har nok behov for de ekstra cm bakkeklaring som X kan gi, men er også usikre på rekkevidden på vinteren. Hengerfeste er også et must å ha på bil når man bor på en gård, så hvis vi velger S er vi nødt til å ha en Hiace som gårdsbil. Med en X kan vi nok kvitte oss med den.
Hvordan er rekkevidden vinterstid på en X sett opp mot en S med kurant skiboks?
Vi er egentlig enige om å ringe Tesla i morgen og høre hvordan det er med depositum, referrals og leveringstid, men er det noen her inne som også har noe å bringe til torgs? Kjipt å ha ventet en stund, men enda kjøpere å angre seg i mange år fordi man ikke kjøpte bilen man ville...

Kilroy

Model X er nok en mye bedre familie bil enn S, mye lettere med unger inn og ut, lettere å feste unger til barnestol og bedre plass. Når det gjelder rekkevidde så er X75 ofte bra nok, litt avhengig av hvor langt man skal kjøre uten å lade. På vinteren når det er kaldt så kommer du deg 25 mil uansett minusgrader. På sommeren blir det over 30 mil. Jeg har hatt S og har nå X med 2 barn og 6 seter. Får du byttet enkelt, så hadde jeg gjort det. Men dere blir nok uansett fornøyd!
Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

Øyvind.h

X rekkevidden er ganske lik en S med takboks :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ludwig_holberg

Det er veldig dyrt å ha en bil nr. 2 kun pga hengerfeste. Så hvis dette er så godt som den *eneste* praktiske nytten av bilen, er det vel en no-brainer å bytte til X.

Hvis en Hiace uansett er kjekt å ha, og blir en del brukt, er det kanskje litt mer tvilsomt. Men jeg ville nå uansett gått for en X tror jeg.

o.b.lix

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 21. september 2017, klokken 22:01
X rekkevidden er ganske lik en S med takboks :)

Stemmer det.

Og S 75 uten takboks har omtrent samme rekkevidde som X 90.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

mack_

Sitat fra: o.b.lix på fredag 22. september 2017, klokken 09:32
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 21. september 2017, klokken 22:01
X rekkevidden er ganske lik en S med takboks :)

Stemmer det.

Og S 75 uten takboks har omtrent samme rekkevidde som X 90.

Dro innom Tesla i går og de mente at S med takboks hadde vesentlig  lengre rekkevidde vinterstid enn X. Det er faktisk rekkevidden dette valget må står på. Vi ønsker å kunne kjøre Stjørdal - Åre (26 mil) og Stjørdal - Stugudalen (24 mil)  t/r vinterstid uten å måtte lade. Dette høres usannsynlig ut med X, gjør det ikke?
Faktisk et Hiacen bil nummer 3  :-1-: Den er blitt brukt en eneste gang i år, men det er pga at hengertrekk nå skjer med en Audi som vil vil skifte med en Tesla. Bil nummer to er en Leaf. 30.
"Alle" jeg spør sier at vi må skifte til X, men i og med at jeg eier en Leaf fra før vet jeg hvordan et batteri spises på vinteren. At vi skal ha to elbiler kan ikke gå på bekostning av turene vi ønsker å dra på, og da tror jeg kanskje at den lille rekkeviddefordelen S har veier opp for de STORE fordelene vi ser med X: hengerfeste, enklere inngang for barn, sidelommer i dører, mer bakkeklaring og salg av Hiace. I tillegg vil ski liggende inne i bilen føre til at bilen blir vanskeligere å pakke og mindre sikker mtp bagasje når setene står i 2-2-1.
Om S75 med skiboks klarer å kjøre 26 mil vinterstid uten lading er vel kanskje for optimistisk?

ModelS_Oslo88

Sitat fra: mack_ på lørdag 23. september 2017, klokken 06:54
Sitat fra: o.b.lix på fredag 22. september 2017, klokken 09:32
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 21. september 2017, klokken 22:01
X rekkevidden er ganske lik en S med takboks :)

Stemmer det.

Og S 75 uten takboks har omtrent samme rekkevidde som X 90.

Dro innom Tesla i går og de mente at S med takboks hadde vesentlig  lengre rekkevidde vinterstid enn X. Det er faktisk rekkevidden dette valget må står på. Vi ønsker å kunne kjøre Stjørdal - Åre (26 mil) og Stjørdal - Stugudalen (24 mil)  t/r vinterstid uten å måtte lade. Dette høres usannsynlig ut med X, gjør det ikke?
Faktisk et Hiacen bil nummer 3  :-1-: Den er blitt brukt en eneste gang i år, men det er pga at hengertrekk nå skjer med en Audi som vil vil skifte med en Tesla. Bil nummer to er en Leaf. 30.
"Alle" jeg spør sier at vi må skifte til X, men i og med at jeg eier en Leaf fra før vet jeg hvordan et batteri spises på vinteren. At vi skal ha to elbiler kan ikke gå på bekostning av turene vi ønsker å dra på, og da tror jeg kanskje at den lille rekkeviddefordelen S har veier opp for de STORE fordelene vi ser med X: hengerfeste, enklere inngang for barn, sidelommer i dører, mer bakkeklaring og salg av Hiace. I tillegg vil ski liggende inne i bilen føre til at bilen blir vanskeligere å pakke og mindre sikker mtp bagasje når setene står i 2-2-1.
Om S75 med skiboks klarer å kjøre 26 mil vinterstid uten lading er vel kanskje for optimistisk?

Hva med å kjøpe en inventory X90? Prisforskjellen er da ikke så stor og du løser rekkevidde problemet ditt..

https://www.tesla.com/no_NO/new/5YJXCCE28HF063653

mack_

Sitat fra: ModelS_Oslo88 på lørdag 23. september 2017, klokken 08:13
Sitat fra: mack_ på lørdag 23. september 2017, klokken 06:54
Sitat fra: o.b.lix på fredag 22. september 2017, klokken 09:32
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 21. september 2017, klokken 22:01
X rekkevidden er ganske lik en S med takboks :)

Stemmer det.

Og S 75 uten takboks har omtrent samme rekkevidde som X 90.

Dro innom Tesla i går og de mente at S med takboks hadde vesentlig  lengre rekkevidde vinterstid enn X. Det er faktisk rekkevidden dette valget må står på. Vi ønsker å kunne kjøre Stjørdal - Åre (26 mil) og Stjørdal - Stugudalen (24 mil)  t/r vinterstid uten å måtte lade. Dette høres usannsynlig ut med X, gjør det ikke?
Faktisk et Hiacen bil nummer 3  :-1-: Den er blitt brukt en eneste gang i år, men det er pga at hengertrekk nå skjer med en Audi som vil vil skifte med en Tesla. Bil nummer to er en Leaf. 30.
"Alle" jeg spør sier at vi må skifte til X, men i og med at jeg eier en Leaf fra før vet jeg hvordan et batteri spises på vinteren. At vi skal ha to elbiler kan ikke gå på bekostning av turene vi ønsker å dra på, og da tror jeg kanskje at den lille rekkeviddefordelen S har veier opp for de STORE fordelene vi ser med X: hengerfeste, enklere inngang for barn, sidelommer i dører, mer bakkeklaring og salg av Hiace. I tillegg vil ski liggende inne i bilen føre til at bilen blir vanskeligere å pakke og mindre sikker mtp bagasje når setene står i 2-2-1.
Om S75 med skiboks klarer å kjøre 26 mil vinterstid uten lading er vel kanskje for optimistisk?

Hva med å kjøpe en inventory X90? Prisforskjellen er da ikke så stor og du løser rekkevidde problemet ditt..

https://www.tesla.com/no_NO/new/5YJXCCE28HF063653
Ja, har vært inne på tanken, men må ha systemer grunnet plass til ski.
Nå er mail til Tesla sendt. Vi har byttet til X! Håper rekkevidden ikke skuffer for mye. Innså at x er bedre for oss i 95% av bruken. Hadde innstilt meg på S. Nå blir det en ny lang ventetid! Jaja.. Har ventet på å kjøpe en Tesla siden 2013, så da kan jeg vente litt lengre...

ModelS_Oslo88

Sitat fra: mack_ på lørdag 23. september 2017, klokken 08:55
Sitat fra: ModelS_Oslo88 på lørdag 23. september 2017, klokken 08:13
Sitat fra: mack_ på lørdag 23. september 2017, klokken 06:54
Sitat fra: o.b.lix på fredag 22. september 2017, klokken 09:32
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 21. september 2017, klokken 22:01
X rekkevidden er ganske lik en S med takboks :)

Stemmer det.

Og S 75 uten takboks har omtrent samme rekkevidde som X 90.

Dro innom Tesla i går og de mente at S med takboks hadde vesentlig  lengre rekkevidde vinterstid enn X. Det er faktisk rekkevidden dette valget må står på. Vi ønsker å kunne kjøre Stjørdal - Åre (26 mil) og Stjørdal - Stugudalen (24 mil)  t/r vinterstid uten å måtte lade. Dette høres usannsynlig ut med X, gjør det ikke?
Faktisk et Hiacen bil nummer 3  :-1-: Den er blitt brukt en eneste gang i år, men det er pga at hengertrekk nå skjer med en Audi som vil vil skifte med en Tesla. Bil nummer to er en Leaf. 30.
"Alle" jeg spør sier at vi må skifte til X, men i og med at jeg eier en Leaf fra før vet jeg hvordan et batteri spises på vinteren. At vi skal ha to elbiler kan ikke gå på bekostning av turene vi ønsker å dra på, og da tror jeg kanskje at den lille rekkeviddefordelen S har veier opp for de STORE fordelene vi ser med X: hengerfeste, enklere inngang for barn, sidelommer i dører, mer bakkeklaring og salg av Hiace. I tillegg vil ski liggende inne i bilen føre til at bilen blir vanskeligere å pakke og mindre sikker mtp bagasje når setene står i 2-2-1.
Om S75 med skiboks klarer å kjøre 26 mil vinterstid uten lading er vel kanskje for optimistisk?

Hva med å kjøpe en inventory X90? Prisforskjellen er da ikke så stor og du løser rekkevidde problemet ditt..

https://www.tesla.com/no_NO/new/5YJXCCE28HF063653
Ja, har vært inne på tanken, men må ha systemer grunnet plass til ski.
Nå er mail til Tesla sendt. Vi har byttet til X! Håper rekkevidden ikke skuffer for mye. Innså at x er bedre for oss i 95% av bruken. Hadde innstilt meg på S. Nå blir det en ny lang ventetid! Jaja.. Har ventet på å kjøpe en Tesla siden 2013, så da kan jeg vente litt lengre...

Gratulerer, du blir sikkert fornøyd!  :)

turfsurf

Smart valg! Vi har kjørt mye S85 og S85D (som har ganske lik rekkevidde som dagens 75D) med takboks, og med D modellen så jeg over 300Wh/km på norsk motorvei (120+) vinterstid med litt dårlig føre. Det er vel på linje med X. Men som andre skriver her, du kan nok beregne 25 mil som minimum rekkevidde, men det betinger start med fullt batteri og varm bil.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Kilroy

Stjørdal-Åre med retur holder litt hardt, men regner dere skal ha en liten stopp i Åre og der er det gratis lading type2 i Ica parkeringshus og ellers flere type2 i det området. Ca 5 mil i timen med lading på type2 gjør returen smertefri.

Sitat fra: mack_ på lørdag 23. september 2017, klokken 06:54
Sitat fra: o.b.lix på fredag 22. september 2017, klokken 09:32
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 21. september 2017, klokken 22:01
X rekkevidden er ganske lik en S med takboks :)

Stemmer det.

Og S 75 uten takboks har omtrent samme rekkevidde som X 90.

Dro innom Tesla i går og de mente at S med takboks hadde vesentlig  lengre rekkevidde vinterstid enn X. Det er faktisk rekkevidden dette valget må står på. Vi ønsker å kunne kjøre Stjørdal - Åre (26 mil) og Stjørdal - Stugudalen (24 mil)  t/r vinterstid uten å måtte lade. Dette høres usannsynlig ut med X, gjør det ikke?
Faktisk et Hiacen bil nummer 3  :-1-: Den er blitt brukt en eneste gang i år, men det er pga at hengertrekk nå skjer med en Audi som vil vil skifte med en Tesla. Bil nummer to er en Leaf. 30.
"Alle" jeg spør sier at vi må skifte til X, men i og med at jeg eier en Leaf fra før vet jeg hvordan et batteri spises på vinteren. At vi skal ha to elbiler kan ikke gå på bekostning av turene vi ønsker å dra på, og da tror jeg kanskje at den lille rekkeviddefordelen S har veier opp for de STORE fordelene vi ser med X: hengerfeste, enklere inngang for barn, sidelommer i dører, mer bakkeklaring og salg av Hiace. I tillegg vil ski liggende inne i bilen føre til at bilen blir vanskeligere å pakke og mindre sikker mtp bagasje når setene står i 2-2-1.
Om S75 med skiboks klarer å kjøre 26 mil vinterstid uten lading er vel kanskje for optimistisk?
Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

Øyvind.h

Sitat fra: mack_ på lørdag 23. september 2017, klokken 06:54
Dro innom Tesla i går og de mente at S med takboks hadde vesentlig  lengre rekkevidde vinterstid enn X.

Akkurat i dette tilfellet ville jeg nok lyttet til erfarne eiere som har kjørt Tesla i mange år og testet flere modeller enn selgeren.

For å se dønn nøyaktig må man riktignok stille opp to identiske biler og kjøre kontrollert test, men etter 4 år har jeg en passe god formening om takboksens utslag :)

Uansett - ser du nå har byttet til X. Gled deg! For din del hjelper det jo veldig at du skal kjøre ganske faste langturer, så etter noen få turer har du god kontroll på hva du kan og ikke kan gjøre :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

mack_

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 23. september 2017, klokken 21:27
Sitat fra: mack_ på lørdag 23. september 2017, klokken 06:54
Dro innom Tesla i går og de mente at S med takboks hadde vesentlig  lengre rekkevidde vinterstid enn X.

Akkurat i dette tilfellet ville jeg nok lyttet til erfarne eiere som har kjørt Tesla i mange år og testet flere modeller enn selgeren.

For å se dønn nøyaktig må man riktignok stille opp to identiske biler og kjøre kontrollert test, men etter 4 år har jeg en passe god formening om takboksens utslag :)

Uansett - ser du nå har byttet til X. Gled deg! For din del hjelper det jo veldig at du skal kjøre ganske faste langturer, så etter noen få turer har du god kontroll på hva du kan og ikke kan gjøre :)
Jepp. Helt sikkert ulike erfaringer med dette. En slektning av meg har en S85D og har klart å tyne ca 35 mil med den og takboks på vinteren. Det tviler jeg på at går med min kommende X uansett kjøreforhold.
Uansett er valget gjort nå og jeg er meget fornøyd med at det blir som det nå blir! :+1:

olavxxx

Kjøp 19" vinterhjul for å tyne maks ut av vinteren

mack_

Sitat fra: olavxxx på lørdag 30. september 2017, klokken 07:30
Kjøp 19" vinterhjul for å tyne maks ut av vinteren
Done! Bestilte fra Tesla. Men så meg nødt til å bestille Hakka8 på grunn av to snurringer på vei med is og vann de seneste to årene... Bryr meg lite om hvordan bilen ser ut, så det får bare være at bilen ser snedig ut med små felger!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA