Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbiler - et støy og ladelys hælvete!!

Startet av goggo, onsdag 20. september 2017, klokken 11:28

« forrige - neste »

goggo

De tingene jeg er mest misfornøyd med på min Kia Soul er støygeneratoren og rygge-pipinga og blålysene på dashbordet.

Nå gjelder det jo ikke bare Soul, det er vel det samme for Leaf og Zoe og sikkert de fleste andre nye elbiler.
Jeg bor i et stille villastrøk i fin elbil avstand fra Lillesand og Kristiansand, så de fleste familier her har en elbil for den daglige pendlinga.
Tenk dere sjøl: Stille rolig mandagsmorgen, fuglekvitter, vindsus i trærne, de fleste sover enda - OG SÅ BEGYNNER HÆLVETET når folk begynner å liste seg ut av garasjer og parkeringplasser med sin elbil!!

Jeg bodde i USA noen år og syntes alltid det var deilig å gå i byene der og høre hvor stille trafikken var med amerikanernes 6- og 8-sylinderede bensinbiler sammenlignet med dieselstøy og piggdekk knatringen i norske byer, og nå blir det altså snart elbilene som overtar som støykilder i byene våre.

I går hadde vi styremøte i Agder Elbilforening, hadde det hjemme hos meg.
Da skulle vi manøvrere 5 elbiler på plass for å ta noen bilder, og vi lagde mer støy med elbilene våre enn ungene i gata lagde mens de var ute å lekte.  En av naboene lurte på hva som bråka så fælt, og kikka nysgjerrig rundt hjørnet. Men det var jo bare 5 "stillegående" elbiler!

Hvordan skal dette bli i norske byer og tettsteder om 5 år når alle biler er elbiler? Det blir jo et støyhælvete uten like hver gang lyskryssene skifter til grønt og alle elbilene starter samtidig.

Og hva med de h... dashboard ladelysene? De lyser jo opp hele nabolaget når jeg lader Kiaen, og jeg er redd for at et fly under innflyging til Kjevik tror det er landelysene på flyplassen og krasjer inn i boligfeltet mitt...

Er det på tide at vi og elbilforeningen begynner å jobbe seriøst med å forby disse støy-generatorene og rygge-alarmene og ladelysene på alle elbiler? En enkel løsning ville jo være at de er slått av som standard og at føreren kan aktivere dette når det trengs.


Nei nå tror jeg at jeg må ta på meg go-skoene og gå en tur i skogen - laaangt unna elbil hælvetet :)

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Trond.m

#1
Står det ellers bra til  ;) ? Jeg Har vært en pådriver for at elbiler ikke skal være helt lydløse i lave hastigheter. Etter hvert begynte også BMW å levere dette i Norge til i3 når det ble tilbudt i Tyskland og flere andre europeiske markeder. Har aldri hørt at noen har vært negative til en svak lyd ved kjøring i lav hastighet (inntil 30 km/h). Det er dokumentert at det kan hindre farlige situasjoner spesielt for barn og eldre. Når det gjelder alle pling-plong -beep lydene og lysene inne i en elbil (og i en rekke hvitevarer) så er jeg enig i at det er unødvendig forurensning som bør kunne deaktiveres.

sylwester

#2
Sitat fra: goggo på onsdag 20. september 2017, klokken 11:28
...
Og hva med de h... dashboard ladelysene? De lyser jo opp hele nabolaget når jeg lader Kiaen, og jeg er redd for at et fly under innflyging til Kjevik tror det er landelysene på flyplassen og krasjer inn i boligfeltet mitt...
...

De er nyttige for eieren å få et visuell bekreftelse og jeg syns det er greit på jobben å kunne ta over en ladeboks når bilen er ferdig lada. Du ser ikke dette på biler som ikke har en slik indikasjon. Jeg har til og med en lapp på jobben hvor jeg tillater folk å avbryte ladingen min hvis den blinker på siste lys siden 2/3 av 80% holder alltid til neste dag for min del.

Mulig lysene kunne være justert etter omgivelsene, dvs. benyttet seg av lyssensoren til hovedlyset, for å være mer snill om natta. Det ville være en forbedring, men å fjerne de er jeg uenig i.


Sitat fra: goggo på onsdag 20. september 2017, klokken 11:28
...
Er det på tide at vi og elbilforeningen begynner å jobbe seriøst med å forby disse støy-generatorene og rygge-alarmene og ladelysene på alle elbiler? En enkel løsning ville jo være at de er slått av som standard og at føreren kan aktivere dette når det trengs.
...

Personlig er jeg irritert på at leafen klager på sikkerhetsbeltet for tidlig og noen ganger skal jeg bare flyttemeg i 10km noen meter og tar altså på meg sikkerhetsbeltet fordi den vil begynne å klage på dette. Mulig jeg hadde glemt sikkerhetsbeltet en dag hvis ikke den hadde insistert så veldig så det kan hende at den er til nytte.

Lyden leafen lager når jeg er under 40km/t har aldri plaget meg, men det er nok fordi den er rettet mot de som er rett i front av bilen. Jeg slår den aldri av og jeg syns det er greit at man må slå den av manuelt hver gang.

Lyden ved rygging syns jeg faktisk er den viktigste. Vi er vant med å se biler gå fremover, men i det de rygge kan vi være uoppmerksomme.

Alt i alt er jeg uenig siden selv om det er litt lyd så er det ment for å unngå uhell og faktisk redde liv.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Glan

Jeg liker heller ikke lydene men syntes det er relativt enkelt/problemfritt å trykke på en knapp når jeg starter bilen. Og angående lyset er det vel ikke verre enn å legge en liten mappe eller noe annet over led pærene.
Så jeg ser ærlig talt ikke problemet.

Ingeniøren

Jeg hører og romfartøyene i nabolaget mitt en stille morgen (Zoe) - og mye bedre en diesel bilen faktisk.

Forbanne idioti :-1-: Lysen kan man tape over.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

bno

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 20. september 2017, klokken 17:46
Jeg hører og romfartøyene i nabolaget mitt en stille morgen (Zoe) - og mye bedre en diesel bilen faktisk.

Forbanne idioti :-1-: Lysen kan man tape over.
På Zoe er det da voldsomt. På min AE så kan jeg slå det av og om ønskelig ta ut sikring nr. 34 (i motorrommet) så er den saken løst.

wattgolf

E-golfen er heldig vis uten støy, om min neste elbil lager ulyd når den kjører sakte, alla leaf/zoe/soul lover jeg at det første som skjer er at den lyden blir fjernet på det ene eller andre viset. Den lyden er det verste med elbil.

Amatøren

EU har bestemt at stillegående biler skal lage lyd.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elbil/reagerer-paa-eu-krav-om-elbil-lyd/a/23312727/

SitatPå grunn av EØS-avtalen er også Norge pliktet til å følge ordningen. Ifølge Vegdirektoratet skal forskriften endres i løpet av 2-5 måneder. Selve systemet skal fases inn i 2019.

Hvis man da fjerner/endrer lydfunksjonens virkemåte har jeg en følelse av at bilen ikke blir EU godkjent.

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

sylwester

Jeg er enig i en ting i den artikkelen. Lydene bør standardiseres slik at vi kan lære oss hva en saktegående bil som nærmer seg høres ut. De bør igrunn ikke lage lyden hvis omgivelsene allerede har høy lyd (indirekte vil da hastigheten på bilen stoppe lyden uten å ha en regel på det).

Et eksempel er at bilen lager lyd, men i det den passerer en gressklipper så er den faktisk lydløs. Med lyd hadde uansett ingen fotgjengere klart å få med seg bilen over gressklipperen uansett.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

THE

På Zoe kan man slå av lyden. Når jeg setter meg inn i bilen skjer det i følgende rekkefølge:
På med sikkerhetsbelte, av med fotgjengervarsel, starte bilen, sette i revers og rygge ut av tunet.

Jeg har absolutt ingen behov for noe fotgjengervarsel i gata der jeg bor kl 06:15 om morgenen. Fotgjengervarselet slår jeg på ved behov, f.eks. ved kjøring på steder med mye folk som gatetun, parkeringsplasser o.l. Jeg synes absolutt lydvarsel er nyttig, men hadde helst sett at det var av som standard, og at man måtte slå det på ved behov i stedet for på som standard ved start av bilen.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

3irikur

I Amperaen min synes jeg lyden er for lav. Folk hører meg fortsatt ikke.

Skulle gjerne også hatt et lydhorn med lavere volum, så jeg kunne skremt bort folk som ikke hører meg uten å skremme vettet av dem.
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

jlan

Mange går med musikk på ørene, noen er døve eller tunghørte, noen hører ikke pga. andre støykilder. Å basere seg på lyd for å skremme vekk fotgjengere tror jeg derfor en dårlig ide. Når dessuten noen elbiler ikke lager lyd, så blir det enda verre. Folk må rett og slett venne seg til stille biler. Så får vi bare tilpasse oss og kjøre forsiktig så lenge.

Jeg ser at blinde kan ha et behov, men det må da kunne finnes noe smartere som kan hjelpe dem.  Båter er for eksempel utstyrt med AIS, og man kan få alarm hvis andre båter er for nær.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

bno

Foreslår at man ansetter noe som kan gå med flagg foran bilen ved lave hastigheter selvsagt.

goggo

Sitat fra: bno på torsdag 21. september 2017, klokken 13:15
Foreslår at man ansetter noe som kan gå med flagg foran bilen ved lave hastigheter selvsagt.

Ja akkurat, der summerer du elegant det jeg forsøkte å si i mitt lange innlegg i går :)
Tror forresten jeg må ha hatt litt vel mye koffein innabords når jeg skrev det...

Mitt poeng er vel at støygeneratoren i en enkelt elbil ikke så kjempestor plage, men når mange elbiler samtidig er på et lite område så er det faktisk ganske ille. Spesiellt på KIAen, der man ikke kan skru av hverken støygeneratoren eller rygge alarmen. Kan man skru av disse på alle de andre elbilene?

Og hvorfor er det bare elbiler som skal ha dette? Toyota hybridene  og elsyklene (som tilogmed har lov å kjøre på fortauet) slipper jo støygenerator.

Og det dashboard lyset på KIAen er virkelig en plage for de av oss som liker å ha det mørkt når vi sover. Ja man kan dekke det til med noe, men hvorfor i all verden skal de påtvinge oss sånt tull i ellers gode biler fordi noen (som antagelig ikke kjører elbil selv) synes det er en god ide?


mvh
Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Dampmaskin

Tanken bak varsellyder og denslags er vel og bra, men lyder som ikke kan skrues av blir en stressfaktor. Og stress går ut over trafikksikkerheten. Håper dette blir fornuftig balansert framover.

Selv har jeg skrudd av ("hacket" bort) det meste jeg kan av pling og pip i bilen min. F.eks. er jeg voksen nok til at jeg kan ta på meg sikkerhetsbeltet uten at en elektronisk kakafoni skal måtte tvinge meg til det. Og jeg er fortsatt ung nok til at når jeg åpner døra så er jeg klar over at døra er åpen.

Rygge- og kjøre-sakte-lyd har jeg ikke, og det er jeg veldig glad for. Et kjøre-sakte-"horn" for å tute forsiktig på fotgjengere og sykliyster hadde imidlertid vært kjekt å ha. Enn så lenge får jeg belage meg på å rulle ned vinduet og kremte til den store gullmedaljen.

Hm. Kanskje man skulle plassere en trådløs dørklokke i grillen, og teipe knappen fast på dashbordet. Produkt-ide?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA