Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil-bilister egoister og køsnikere

Startet av Aleksander Lyse, onsdag 20. september 2017, klokken 09:50

« forrige - neste »

Aleksander Lyse

Er egentlig ikke klagetypen, men enten er det noe jeg ikke har forstått, eller er det noe veldig galt med moral og evnen til ekstremt mange elbil-bilister.

Jeg pendler E6 sørfra inn til Oslo om morgenen, og da er det jo kjedelig nok ikke lov å kjøre i kollektivfeltene på E6 eller E18 fra 7-9 uten passasjer, enn dog er jeg en av de svært få elbilistene som faktisk IKKE kjører i kollektivfeltet. Alle suser forbi, og det ser ut som det er SÅ mange som bruker kollektiv uten passasjer det får GPS-en min med estimering til å gå helt koko når den tror det ikke er kø (siden "alle" sniker).

På toppen av alt presterer disse bilistene å presse seg inn på slutten av kollektivfeltet og benytte gjennomkjøringene til bussene mellom felt (som fra hva jeg vet IKKE er lovlig).

Derfor lurer jeg på hva i alle dager skjer? Hvorfor sniker 90% av elbilene når de ikke har lov å kjøre i kollektivfeltet? Er det en lov jeg ikke har fått med meg?

sylwester

Det med GPS er interessant. Jeg har Waze i taxi så den vet jeg kan kjøre i kollektivfelt. Regner med at den tar hensyn til det.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Agmuns

Kjører samme strekning og det som bekymrer meg er tempoet enkelte kommer i. Å suse forbi en stillestående kø i 80+ km/t (også på skraverte felt mellom av- og påkjøringer) er på grensen til Darwin-nominasjon.

Det er ytterst få som evner å tenke konsekvens ved egne handlinger i jakten på å komme først på jobb.

Ingeniøren

#3
Sitat fra: Agmuns på torsdag 28. september 2017, klokken 23:00
Kjører samme strekning og det som bekymrer meg er tempoet enkelte kommer i. Å suse forbi en stillestående kø i 80+ km/t (også på skraverte felt mellom av- og påkjøringer) er på grensen til Darwin-nominasjon.

Det er ytterst få som evner å tenke konsekvens ved egne handlinger i jakten på å komme først på jobb.

Hvor fort synes du vi skal kjøre da ?

Ja jeg holder farsgrensen 80/90 på E18, men slipper meg ned til rundt 50-70 når jeg nærmer med av og påkjøring og lar altid påkjørende trafikk gå foran mao viker.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Beckern

Sitat fra: Agmuns på torsdag 28. september 2017, klokken 23:00
Kjører samme strekning og det som bekymrer meg er tempoet enkelte kommer i. Å suse forbi en stillestående kø i 80+ km/t (også på skraverte felt mellom av- og påkjøringer) er på grensen til Darwin-nominasjon.

Det er ytterst få som evner å tenke konsekvens ved egne handlinger i jakten på å komme først på jobb.

Det er da helt normalt med 80 km/t og ekspressbussene ligger gjerne i 100 på E18. Darwin awards går nok til de som "smetter" ut i kollektivfeltet uten å sjekke.
Skravert felt er noe helt annet.
Det er et mye større problem at noen bare sniker litt og legger seg i 50 enten de kjører der lovlig eller ikke. De lager laaaang hale etter seg med busser, taxi, mc og elbiler.
PS! kjører E6/159 nordfra og har ikke problemet begrensninger i kollektivfelt men ser at det har blitt ferre som sniker der det bare er buss som har lov til å kjøre.

Jeronan

The police do regular checks on the E6 and E18. The last one wasn't that long ago.
They caught a lot of people every time and you get a huge fine.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Strøm Tycoon

Etter noen uheldige episoder har jeg bestemt meg for å holde meg unna kollektivfeltene, særlig i morrarushet.

Det er ikke verdt stresset, da står jeg heller i kø. Frem kommer jeg tidsnok uansett.

Jeronan

I also want to note that I have seen more of those "green" license plate busses/small trucks suddenly pulling on the E6 bus/taxi lane and blast off, causing almost near collisions. They take the next exit, go over roundabout and return to E6 ...all to skip a couple cars in the queue!

Those idiots are much more dangerous than the occasional electric car cheating on the bus/taxi lane without a passenger.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Osloensis

Nissan evalia 7-seter veier ca 1700 kg, mener jeg å huske. Tviler på at en batteriøkning til 40 kWh vil utgjøre 300 kg.

Så dette er faktisk et alternativ til større familier som koster godt under 300.000 kr ny. Om man ikke trenger over 5 seter, er det også et alternativ å kjøpe en bil med passende batteripakke for typisk kjøring, og heller leie en bil de gangene man skal på langtur.

Å produsere et batteri på 80 kWh vs 40 kWh krever langt større ressurser. Man kan nok kjøre endel langturer med leid, supermiljøfientlig fossilbil og likevel ha lavere økologisk fotavtrykk enn om man velger f.eks en kraftig Tesla mod X, som hovedsakelig benyttes til kjøring en mindre elbil kunne ha utført.

All ære til Tesla, det er supert at slike biler finnes. Og det er viktig at det finnes land som Norge, der innovatører innen transportsektoren har gode kår.

Men en elbil med stort batteri har en klart større negativ miljøpåvirkning enn en moderne med et mindre batteri.

Vekten, og den såkalte "skatt på rekkevidde", er ikke så dum ut ifra miljøhensyn. Én ting er at en TMX vil veie mer og forbruke noe mer elektrisitet per kjørte km. Men produksjonen av lengre mulig  rekkevidde er i seg selv sterkt ressurskrevende. Veislittasje-argumentet er lite holdbart. Men totalt sett er ikke nødvendigvis en Tesla mer miljøvennlig enn en liten elbil kombinert med fossibruk. Eller en hybrid brukt på "riktig" måte. Det kommer an på bruken.
Nissan e-NV200 Evalia 2015 (overtatt okt 2017)

Jeronan

#9
Sitat fra: Osloensis på torsdag 12. oktober 2017, klokken 22:03
Nissan evalia 7-seter veier ca 1700 kg, mener jeg å huske. Tviler på at en batteriøkning til 40 kWh vil utgjøre 300 kg.

Så dette er faktisk et alternativ til større familier som koster godt under 300.000 kr ny. Om man ikke trenger over 5 seter, er det også et alternativ å kjøpe en bil med passende batteripakke for typisk kjøring, og heller leie en bil de gangene man skal på langtur.

Å produsere et batteri på 80 kWh vs 40 kWh krever langt større ressurser. Man kan nok kjøre endel langturer med leid, supermiljøfientlig fossilbil og likevel ha lavere økologisk fotavtrykk enn om man velger f.eks en kraftig Tesla mod X, som hovedsakelig benyttes til kjøring en mindre elbil kunne ha utført.

All ære til Tesla, det er supert at slike biler finnes. Og det er viktig at det finnes land som Norge, der innovatører innen transportsektoren har gode kår.

Men en elbil med stort batteri har en klart større negativ miljøpåvirkning enn en moderne med et mindre batteri.

Vekten, og den såkalte "skatt på rekkevidde", er ikke så dum ut ifra miljøhensyn. Én ting er at en TMX vil veie mer og forbruke noe mer elektrisitet per kjørte km. Men produksjonen av lengre mulig  rekkevidde er i seg selv sterkt ressurskrevende. Veislittasje-argumentet er lite holdbart. Men totalt sett er ikke nødvendigvis en Tesla mer miljøvennlig enn en liten elbil kombinert med fossibruk. Eller en hybrid brukt på "riktig" måte. Det kommer an på bruken.

What are you talking about?  What use is there to have a large Nissan with just a 40kWh battery pack? That is completely useless! You get what?  100-150km range in summer max with that!  Totally useless! You need at least a 80kWh battery pack in such a car or no one will buy it.

You just don't get it do you?  There are already plenty of small electric cars for short distance driving (every day work travel, short trips, etc).
These cars are perfect to have as second car, but not as main family car! Which requires an electric car without enough space and has enough range.

That is the unique position Tesla is in. They are currently the only Electric car manufacturer producing cars that can replace families MAIN car!  Those big heavy polluting SUV's!
Volvo's XC90 and BMW X-series are one of the top selling SUV's at the moment! It's ridiculous! Those weight more than the Model X100D!!! They also get tax reduction, just because they put a electric toy engine with little battery pack in it. /Facepalm

The Tesla Model X is currently the ONLY car on the market to take on those heavy polluting SUV's! That's why it's selling so well.

All this Tesla tax does, is giving off the wrong signal! That the government doesn't give a flying horse about Environment! That they don't care if you drive a big heavy polluting SUV or an Electric car, as long as money is coming into their tax coffers!

The Volvo XC90 and Tesla Model X are similarly priced and with the introduction of this Tesla tax, they pay the same amount of tax!
Guess what car people are going to buy now instead? /Shrug  :-1-:
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Øystein16

Sitat fra: Jeronan på fredag 13. oktober 2017, klokken 08:40
All this Tesla tax does, is giving off the wrong signal! That the government doesn't give a flying horse about Environment! That they don't care if you drive a big heavy polluting SUV or an Electric car, as long as money is coming into their tax coffers!
The Volvo XC90 and Tesla Model X are similarly priced and with the introduction of this Tesla tax, they pay the same amount of tax!
Tull og tøys. På Volvoen er det i tillegg 25 % MVA.






Jeronan

#11
Sitat fra: Øystein16 på fredag 13. oktober 2017, klokken 08:59
Sitat fra: Jeronan på fredag 13. oktober 2017, klokken 08:40
All this Tesla tax does, is giving off the wrong signal! That the government doesn't give a flying horse about Environment! That they don't care if you drive a big heavy polluting SUV or an Electric car, as long as money is coming into their tax coffers!
The Volvo XC90 and Tesla Model X are similarly priced and with the introduction of this Tesla tax, they pay the same amount of tax!
Tull og tøys. På Volvoen er det i tillegg 25 % MVA.

The numbers and comparison is already out there.

Engangsavgift på XC90PHV er i år 64236 og øker til 81394. Det vil si at regjeringen sier at disse to bilene skal ha omtrent samme engangsavgift. Og det er midt sagt en skandale.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Øystein16

Sitat fra: Jeronan på fredag 13. oktober 2017, klokken 09:06
The numbers and comparison is already out there.

Engangsavgift på XC90PHV er i år 64236 og øker til 81394. Det vil si at regjeringen sier at disse to bilene skal ha omtrent samme engangsavgift. Og det er midt sagt en skandale.

Ja, det går med mykje fossilt brensel for å sikre privat inntekt for å finansiere kjøp av begge desse bilane. For begge er det nok uansett dei første 10 kwt med battrerikraft som gir mest igjen for miljøet for dei fleste.

emmern

Det virker som noen elbiler ligger i kollektivfeltet på måfå. "Alle" ligger i 80 i 70-sonen i det vanlige feltet, men noen elbiler bare MÅÅÅÅ ligge i kollektivfeltet i samme eller lavere hastighet.

Men verst er mange håndverkere med grønne skilter. Mange driter regelrett i at de kjører i kollektivfeltet og tar stygge snarveier. F.eks. her jeg kjører de gjennom en bensinstasjon (i full fart) hvis det er kø for å komme forbi 10-15 biler i innkjøringsfeltet igjen.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

sylwester

Sitat fra: emmern på fredag 13. oktober 2017, klokken 13:55
... men noen elbiler bare MÅÅÅÅ ligge i kollektivfeltet i samme eller lavere hastighet.
...

Hvis de skal putre i 70 i 100-sonene syns jeg det passer bra at de er i taxifeltet sammen med bussene som ikke kommer opp bakkene.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA