Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Betingelser for lån med kampanjerente 0,25% haust 2017

Startet av Luring, mandag 18. september 2017, klokken 21:11

« forrige - neste »

T.K

Sitat fra: Jærbuen på onsdag 20. september 2017, klokken 09:56
Presisering, fikk tilbudet etter eget design av ny bil som ikke var satt i bestilling

Har du navnet på selgeren? Ser ikke bort fra at jeg slår til på det samme.

DrNox

Sitat fra: ludwig_holberg på mandag 18. september 2017, klokken 23:16
Det er veldig vanskelig for de å øke renten på kampanjelånene med mer enn andre billån. Finansavtaleloven stiller vilkår om "saklig grunn" ved renteendringer. Denne avtalen går muligens enda lengre, i og med at DNB forplikter seg til å justere renten ut i fra "de prinsipper som kredittgiver til enhver tid anvender for kreditt av det slag avtalen gjelder". Det er vel nærliggende å tolke denne dithen at DNB forplikter seg til at justeringer er i tråd med de øvrige justeringen innenfor klassen lån på nybil. Så jeg ville ikke vært bekymret for at DNB justerer seg vekk fra kampanjetilbudet.
Jeg tror at bankene kun trenger en liten grunn for å heve renten.
1. Sentralbaken hever renten, da har DNB god nok grunn.
2. Pengemarkedsrenten, nibor, som er pengene bankene låner til hverandre. Om denne øker kommer DNB til å øke sin rente.
3. Om bankene ikke tjener så mye som de synes de må. Da kan de f.eks legge på gebyrer o.l. Dette lånet har vel 95nkr pr mnd, altså ca 1200nkr i året. Her kan banken kanskje si at pga dårlig likviditet, for dårlig dekning av utlånsmengden så må vi sikre vår samfunnsnyttige bank..
4. På grunn av uroligheter, stor usikkhet i markedet, ser vi oss dessverre nødt til å juster rentemarginen..Ikke for å tjene penger men for å styrke vår stilling i en uviss tid, bla,bla,bla,bla,bla.......
5.Bla, bla,,,
6.Blablblblblblblblbllblblblablbllblbbllblablblbllblaaaaabbllblblbaalbllblblalblablblablalbalbllblblalblblblblblalbalblblbalbalbllblbalblbablbalblbllblballblballbalballbl.....

geear

Sitat fra: DrNox på torsdag 21. september 2017, klokken 20:11
Sitat fra: ludwig_holberg på mandag 18. september 2017, klokken 23:16
Det er veldig vanskelig for de å øke renten på kampanjelånene med mer enn andre billån. Finansavtaleloven stiller vilkår om "saklig grunn" ved renteendringer. Denne avtalen går muligens enda lengre, i og med at DNB forplikter seg til å justere renten ut i fra "de prinsipper som kredittgiver til enhver tid anvender for kreditt av det slag avtalen gjelder". Det er vel nærliggende å tolke denne dithen at DNB forplikter seg til at justeringer er i tråd med de øvrige justeringen innenfor klassen lån på nybil. Så jeg ville ikke vært bekymret for at DNB justerer seg vekk fra kampanjetilbudet.
Jeg tror at bankene kun trenger en liten grunn for å heve renten.
1. Sentralbaken hever renten, da har DNB god nok grunn.
2. Pengemarkedsrenten, nibor, som er pengene bankene låner til hverandre. Om denne øker kommer DNB til å øke sin rente.
3. Om bankene ikke tjener så mye som de synes de må. Da kan de f.eks legge på gebyrer o.l. Dette lånet har vel 95nkr pr mnd, altså ca 1200nkr i året. Her kan banken kanskje si at pga dårlig likviditet, for dårlig dekning av utlånsmengden så må vi sikre vår samfunnsnyttige bank..
4. På grunn av uroligheter, stor usikkhet i markedet, ser vi oss dessverre nødt til å juster rentemarginen..Ikke for å tjene penger men for å styrke vår stilling i en uviss tid, bla,bla,bla,bla,bla.......
5.Bla, bla,,,
6.Blablblblblblblblbllblblblablbllblbbllblablblbllblaaaaabbllblblbaalbllblblalblablblablalbalbllblblalblblblblblalbalblblbalbalbllblbalblbablbalblbllblballblballbalballbl.....
Men har DNB og Santander egentlig noen interesse av å gjøre det? Er det ikke Tesla som har gjort en avtale hvor de spytter inn mesteparten av mellomlegget slik at bankene tjener pengene sine allikevel? Er ikke dette en kampanje Tesla har kjørt world wide? Kanskje for å stimulere salget av S og X og unngå at "alle" sitter på gjerdet og venter på Model 3 som de antiselger?

Luring

Grønt Billån i DNB        Nom rente   Eff. rente

Egenkapital 35 % eller mer   2,99 %   4,24 %
                    20 - 35 %   3,85 %   5,14 %
                    under 20 %   4,25 %   5,55 %
       
Mao. snitt nominell rente på 3,67% ved 100% finansiering.

Tipper da at Tesla subsidierer ca. 3,5% rente når ein finansierer 100%, for 700000,- i lån er det ca. i underkant av kr. 25000 det første året.

ludwig_holberg

Jeg tipper Tesla kommer seg unna med mye mindre. For DNB har det en stor verdi at Tesla forer dem med kunder. Tipper de også kan legge til grunn at billåene blir innfridd i snitt etter ca 3 år, fordi Tesla-eiere er så glade i å skifte ut bilen sin. Så kanskje subsidiet til Tesla ligger på differansen på 1,5% over en 2-3års periode.

sjokomelk

Jeg bestilte en X100D i går, og fikk da beskjed på mail om at 0,25% ikke gjaldt for annet enn inventory nå.
Fikk mail med "På custom order er det 1,69% med 35% EK eller 2,19% uten EK."
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

bertin

Stemmer det Sjokomelk. Slik har det vært hele tiden. Det har aldri vært 0,25% på nybestillinger av 100. Det kommer kanskje når de avslutter 75 kampanjen........Tror likevel de ansatte i Tesla trenger litt pause nå.

sjokomelk

Selgeren "min" ringte meg nettopp og beklagde at han hadde feilinformert. Han hadde misforstått og gitt samme info til andre kunder også.
Er ingen krise for meg, men det er jo litt irrterende når man har prøvd å få klarhet i hva som er fakta i over en uke uten å få noe respons. Får håpe og tro det bare er voksesmerter som gjør kommunikasjonen litt ullen.  :)
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Luring

Selgeren "min" ringte og sa at rentekampananjen (etter all sannsynlighet) var over på søndag, mulig det var kun for å lokke meg til å bestille.

Leif1

Snakket med en selger i dag jeg også som antydet at moroa var slutt snart.
Og jeg har nettopp hentet bil, så det lå ikke noe salgsiver i det.
Konvertitt fra S til X

Luring

#25
Han sa også at det var uklart om renta gjekk opp til 1% eller 2,9%, det kjem nok ein epost på søndag.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA