Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

OBS! Se opp for Sandven AS, svindlere med stil

Startet av T.K, fredag 15. september 2017, klokken 18:47

« forrige - neste »

T.K

Jeg kjøpte bil av Sandven AS i 2013. En Nissan Leaf med kjørte 15 mil. Sandven solgte mange Leaf i 2013.
Så la de ned oslo-avdelingen eller gikk konkurs. Trond Sandven sto forøvrig frem i media og skrøt av at de skulle åpne oslo-avdeling i 2012, og hadde store planer, skulle selge Bentley bl.a.

Jeg ringte Sandven AS i går, og de fortalte at "vi tar ikke reklamasjoner på biler solgt fra den nedlagte avdelingen i Oslo".

Jeg ble sur selvsagt, og sendte en sur mail til Trond Sandven om at jeg flytter inn på forum og forteller om den useriøse bedriften Sandven AS, om de ikke tar ansvar. Han bad om å få kjøpekontrakt, bilde av bilskiltet (?), kopi av servicehefte samt kilometerstand. Etter at han hadde fått dette var beskjeden fra Trond Sandven at "Vi har sett på saken og kommet sammen vår jurist samt samtale med forbrukerrådet at dette ikke dekkes av reklamsjonsretten". (klippet og limt, ikke min skrivefeil)

Trond Sandven påstår altså at han har vært i kontakt med Forbrukerrådet! Det er i så fall første gang i historien at en bilselger, som attpåtil er omskolert frisør, har vært i kontakt med forbrukerrådet.

Jeg ser Sandven nå tar opp bestilling og forskuddsbetaling på Jaguar elbil som kommer neste år. Vil du tape pengene dine, kjøp gjerne bil hos Sandven. Men husk at det finnes forhandlere som har eksistert litt lenger og som ikke legger ned og fraskriver seg ansvar.

downlow

Ble ikke disse import bilene solgt med 3 års garanti? Lønner seg nok å kjøpe hos merkeforhandler ja.
Utenfor garanti tiden, er mange vanskelige å ha med å gjøre.
2017 Leaf Tekna 30 kWh

T.K

Sitat fra: downlow på fredag 15. september 2017, klokken 18:58
Ble ikke disse import bilene solgt med 3 års garanti? Lønner seg nok å kjøpe hos merkeforhandler ja.
Utenfor garanti tiden, er mange vanskelige å ha med å gjøre.

Man har fem år reklamasjonsrett, noe mange ikke er klar over. Dette gjelder på deler på bilen som er ment å vare i fem år, mao vindusviskermekanismen. Sandven er Land Rover og BMW-forhandler, men Trond Sandven, som sto frem i media i 2012 og skrøt av den nye oslo-avdelingen, er dønn useriøs. Se opp!

oggaman

Kjøpte du bil av Sandven AS (orgnr. 977 511 380)?

Eller kjøpte du bil av et annet selskap med et annet orgnr.?

Cral

Er også litt userøst, og legge ut en slik post, uten å fortelle hva som er problemet med din bil.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Tellus

Noen tar sjansen på å spare noen kroner ved å kjøpe importbil. Ulempen er redusert fabrikkgarantien og (større) risiko for at enheten man evnt. skal reklamere mot ikke lengre eksisterer. Markedet er til en hvis grad rasjonelt. Man kan spare noen tusenlapper ved å ta større risiko. Gratis penger finnes som regel ikke....

Go-carter

Mottoet er, velg en forhandler som består. Uavhengig om det er merke-forhandler, eller ei.

Dette var en erfaring mange andre fikk kjenne når Røhne&Selmer sin Oslo-avdeling ble nedlagt midt under Think-epoken. Jeg var heldigvis en av de som kjøpte fra avdelingen i Sandvika, som fortsatt eksisterer. Mange "merke"-forhandlere har individuelle firmaer som lett kan slås konkurs, og med dertilhørende opphør av reklamasjonsrett.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Gordon Retriever

Sitat fra: Cral på mandag 18. september 2017, klokken 08:55
Er også litt userøst, og legge ut en slik post, uten å fortelle hva som er problemet med din bil.

For den som googler "Sandven" i 2019 eller 2021 og finner denne tråden, tar vi med et utdrag og en link til tråden som antas å omhandle det spesifikke problemet med denne Leafen:  :)

Sitat fra: T.K på onsdag 13. september 2017, klokken 23:59
Har hatt bilen i fire år, og det har vært tilnærmet feilfritt. Til i går. Da sluttet vindusviskeren å virke. I flg Birger N. Haug går motoren, men staget har falt av. De vil bare bytte hele komponenter, fordi "alt kan være slitt, foringer mm, så bedre å bytte hele enheten enn at alt skal falle av igjen 200 meter nedi veien om vi begynner å flikke på det", som de sa. 6000 kroner er prisen. 4700 for delen, 1300 for å bytte.

Bilen ble kjøpt hos Sandven, BMW og Jaguar-forhandler som solgte mange Leaf i 2013. Sandven var i Oslo og i Bergen. Oslo har gått konkurs, så delen må betales selv, Sandven i Bergen tar ikke reklamasjoner for den nedlagte oslo-avdelingen.


T.K

#8
Sitat fra: oggaman på søndag 17. september 2017, klokken 14:02
Kjøpte du bil av Sandven AS (orgnr. 977 511 380)?

Eller kjøpte du bil av et annet selskap med et annet orgnr.?

Nei, et annet organisasjonsnummer. så det lukter svindel her. Ser de i dag operer med "se våre avdelinger" på nettsiden. Den ene avdelingen har et annet organisasjonsnummer enn den andre. Til og med innenfor de samme veggene, hvor "Sandven British Cars Bergen AS" også har eget organisasjinsnummer. Det er imidlertid samme telefonnummer. Trond Sandven er i media og forteller om " våre avdelinger".  Han er tidligere frisør som har slått seg opp på bilsalg.

Jeg har mailet med ham. Jeg kan med 100 % sikkerhet si at den mannen har lett for å lyve. Men om de opererer med flere organisasjonsnummer kommer jeg kanskje ingen vei. I så fall er dette veldig organisert, hvor alle har hvert sitt organisasjonsnummer. Minner om når firmaer blir ranet for verdier av eiere, eiendom overført til eget driftsselskap og selve driftsenheten blir slått konkurs. At Jaguar og også BMW er inne i bildet her er svært betenkelig, så vidt jeg kan bedømme. Er selvsagt ikke sikkert de er klar over at de samarbeider med slike folk.

Skal kontakte Forbrukerrådet når jeg får tid, men det er som sagt ikke sikkert man kommer noen vei mot slik organisert svindel.

Aspiranten

Jeg måtte ta S Line Auto (underselskap av Sandven som de kjøpte opp i 2010) til Forbrukertvistutvalget for å få de til å opprettholde reklamasjonsretten på en Audi jeg kjøpte av dem. De nektet å reparere bilen, så jeg fikset det på et annet verksted og sendte regningen til S Line Auto.

Jeg vant så det sang hos Forbrukertvistutvalget :-) Men så lenge bilforhandlerne ikke får ekstra smekk på lanken så er dette en glimrende treneringsstrategi som gir store besparelser. For ikke alle gidder å dra saker til ut i over ett år med klaging og saksgang.

Det gjaldt en reparasjon på 21.500,- for min del. Mange ville nok gitt opp og tatt regningen selv.
Nissan Leaf

T.K

#10
Sitat fra: Aspiranten på onsdag 20. september 2017, klokken 13:43
Jeg måtte ta S Line Auto (underselskap av Sandven som de kjøpte opp i 2010) til Forbrukertvistutvalget for å få de til å opprettholde reklamasjonsretten på en Audi jeg kjøpte av dem. De nektet å reparere bilen, så jeg fikset det på et annet verksted og sendte regningen til S Line Auto.

Jeg vant så det sang hos Forbrukertvistutvalget :-) Men så lenge bilforhandlerne ikke får ekstra smekk på lanken så er dette en glimrende treneringsstrategi som gir store besparelser. For ikke alle gidder å dra saker til ut i over ett år med klaging og saksgang.

Det gjaldt en reparasjon på 21.500,- for min del. Mange ville nok gitt opp og tatt regningen selv.

S Line Auto hadde kanskje ikke gått konkurs? I så fall blir det en annen sak hvor den innklagede i alle fall eksisterer. Men tragisk at Sandven har holdt på slik i mange år og fortsatt får holde på. Så se opp, folkens! Trond Sandven og Sandven AS og andre firma han opererer.

Vidar1979

Sitat fra: Tellus på mandag 18. september 2017, klokken 09:58
Noen tar sjansen på å spare noen kroner ved å kjøpe importbil. Ulempen er redusert fabrikkgarantien og (større) risiko for at enheten man evnt. skal reklamere mot ikke lengre eksisterer. Markedet er til en hvis grad rasjonelt. Man kan spare noen tusenlapper ved å ta større risiko. Gratis penger finnes som regel ikke....
Selv med en importbil så reklamerer man til importør via forhandler.

Vi har en -14 modell Kia ICE som er svensk og da jeg sjekket hadde vi eksakt samme garanti som norske biler men vi sparte 40 000 kroner da vi kjøpte den.

Gordon Retriever

Kia solgt i Europa har 7 års garanti fra Kia, Nissan har kun 3 års garanti fra produsent.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Vidar1979 på fredag 22. september 2017, klokken 21:04
Sitat fra: Tellus på mandag 18. september 2017, klokken 09:58
Noen tar sjansen på å spare noen kroner ved å kjøpe importbil. Ulempen er redusert fabrikkgarantien og (større) risiko for at enheten man evnt. skal reklamere mot ikke lengre eksisterer. Markedet er til en hvis grad rasjonelt. Man kan spare noen tusenlapper ved å ta større risiko. Gratis penger finnes som regel ikke....
Selv med en importbil så reklamerer man til importør via forhandler.

Vi har en -14 modell Kia ICE som er svensk og da jeg sjekket hadde vi eksakt samme garanti som norske biler men vi sparte 40 000 kroner da vi kjøpte den.
Og hvilken eksakt samme garanti fikk du fra hvilken forhandler? (Fra tvilende tilskuer)

Vidar1979

Forhandleren jeg kjøpte av bilen gir meg ingen garanti men jeg kan jo gå til alle merkeforhandlere.

Europagaranti på 7 år på svensk Kia, akkurat som en kjøpt her.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA