Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Schuko 16A ladekladder på finn.no

Startet av Lars C. Krogenæs, fredag 15. september 2017, klokken 14:05

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Det er flere som importerer og selger 16A ladekladder med schuko støpsel på finn.no og facebookgrupper:
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=102880805
https://www.facebook.com/groups/221754407995539/permalink/811534979017476/?sale_post_id=811534979017476

Det bør jo sterkt advares mot å bruke disse, da de ikke har noen begrensninger i forhold til varmeutvikling, slik Charge Amps kablene har.

I annonsene skrives det ikke noe om at disse er farlige å bruke. Finnes det noe regelverk for å få stoppet dette salget?

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

sylwester

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Lars C. Krogenæs

Jeg mener det er "livsfarlig" å selge ladekladder på 16A med schuko uten temp kontroll. Her VIL det bli farlig varme i støpselet, som vil kunne utvikle seg til brann.

Jeg tipper CE merket er bull, selgeren (Tor Inge Wenneck Skeie) på finn.no skriver også til meg at produktet er N merket. Med det menes jo NEMKO. Jeg tør å vedde 4 tanker med strøm på at NEMKO ikke har testet og godkjent disse...
Har bedt om å få samsvarserklæring for å se på det.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Knut Røe

Hvordan er du sikker på at det ikke er tempsensor i støpselet?
På kabelen står det 3x2.5mm2 + 2x0.5mm2. Jeg vil anta at de to siste, tynne ledningene går fra kladden til en tempsensor i støpsel.

Rav4_EV

SitatHvordan er du sikker på at det ikke er tempsensor i støpselet?
Er nok bilde av tilførselsdelen til bilen.

Oppegående folk ville klart seg med en ekstra leder til tempsensor.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

jkirkebo

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 15. september 2017, klokken 16:09
SitatHvordan er du sikker på at det ikke er tempsensor i støpselet?
Er nok bilde av tilførselsdelen til bilen.

Oppegående folk ville klart seg med en ekstra leder til tempsensor.

Det kan du godt si, men jeg har byttet støpsler på en del danske Leaf-ladekabler med tempsensor og de har to ledninger til temp-sensor. Jeg monterer selvsagt ny temp-sensor, hvis ikke virker heller ikke kablene på mer enn 6A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

stefse

Endel mener det må henge en diger kladd etter støpselet for at det skal være "trygt" å lade. Jeg har tilgode å forstå hvorfor. Tror aldri man får godkjent en elbillader uten temp-element i støpselet, med eller uten kladd.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

3irikur

Sitat fra: stefse på lørdag 16. september 2017, klokken 11:52
Endel mener det må henge en diger kladd etter støpselet for at det skal være "trygt" å lade. Jeg har tilgode å forstå hvorfor. Tror aldri man får godkjent en elbillader uten temp-element i støpselet, med eller uten kladd.
Det er vel også hovedpoenget med denne tråden, er det ikke?
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

alda

Det är väl max. 10A som är lov på schucko, så dessa kan ju ha hur mycket värmekontroll som helst - dom är ändå "olagliga" att använda...
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA