Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rykter/nyheter om kommende BMW elbiler (oppdatert 05.03.2020)

Startet av JorgenM, torsdag 14. september 2017, klokken 18:01

« forrige - neste »

stefse

Sitat fra: turfsurf på søndag 04. oktober 2020, klokken 09:02
Sitat fra: TM på søndag 04. oktober 2020, klokken 06:55

I forhold til dette så framstår den litt aldrende designen på iX3 som et smykke
Bmw design har gått skikkelig utforbakke de siste årene.

Sjelden jeg lar utseende være avgjørende for kjøp av bil, men den der blir det vanskelig å venne seg til.
Kanskje likegreit å droppe hele grillegreia og finne andre måter å utmerke seg på, f.eks med lakken.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

JorgenM

Dropper de grillen blir jo bilen helt uten identitet, slik som Tesla (med unntak av 1. gen TMS)  :-1:
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Øyvind.h

Sitat fra: stefse på fredag 06. november 2020, klokken 10:25
Kanskje likegreit å droppe hele grillegreia og finne andre måter å utmerke seg på, f.eks med lakken.
Enig. Trenger ikke stor tradisjonelt grilldesign for å skille seg ut. Mange veldig lekre design som ikke er avhengig av det :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

1000kwh

Sitat fra: JorgenM på fredag 06. november 2020, klokken 11:35
Dropper de grillen blir jo bilen helt uten identitet, slik som Tesla (med unntak av 1. gen TMS)  :-1:
Du kan jo spørre på gata om folk klarer å kjenne igjen fronten på en facelift Tesla ;) tror identiteten er meget godt ivaretatt uten den horrible pre facelift fronten. Det var jo når facelift kom at TMS virkelig ble en flott bil.

1317142119

Folk på gaten kjenner igjen en facelift Model S fordi den ligner på pre-facelift Model S. Tesla har derimot ingen designelementer som gir bilprodusenten en identitet. Er f.eks. svært få likheter mellom Model E og Model S. På den andre siden er det svært lett å gjenkjenne en 1-serie og 5-serie som BMW pga grillen og at de ligner på hverandre. Og det er helt uavhengig av hvilket år BMWen ble bygget, fordi grillen er gjenkjennelig. Den egenskapen har ikke Tesla i dag (og for ordens skyld flere andre bilmerker).

1000kwh

Sitat fra: 1317142119 på fredag 06. november 2020, klokken 12:24
Folk på gaten kjenner igjen en facelift Model S fordi den ligner på pre-facelift Model S. Tesla har derimot ingen designelementer som gir bilprodusenten en identitet. Er f.eks. svært få likheter mellom Model E og Model S. På den andre siden er det svært lett å gjenkjenne en 1-serie og 5-serie som BMW pga grillen og at de ligner på hverandre. Og det er helt uavhengig av hvilket år BMWen ble bygget, fordi grillen er gjenkjennelig. Den egenskapen har ikke Tesla i dag (og for ordens skyld flere andre bilmerker).
Tror du undervurderer folk  :laugh:

Tesla har jo et designspråk som går igjen i alle biler. Om noe så er det jo det letteste merket å plukke ut.

Tror du/dere har låst dere sånn til BMW fronten at det er umulig å se for seg den uten. Eller så er bilene til BMW blitt så utrolig anonyme at selve formen ikke lengre er noe mer enn et generisk skall.

1317142119

Vel, ja. Nyrene til BMW er viktige for identiteten til merket. Det er det de selv som sier - det er ikke en påstand fra fans. De har også andre designelementer som går igjen, men det er subtile ting som bare kjennere vet om (f.eks. Hofmeister-knekken eller lyssignaturen). Ingen forventer at hvermannsen skal vite om slike detaljer, men nyrene klarer selv folk som er uinteressert i bil å kjenne igjen (frem til nå da, hvor BMW kopierer Skoda og Kia sin grill).

Er det en ting Tesla ikke har, så er det felles designspråk. Selv ikke i samme modellår. Model S ser ut som en eldre Audi kupé og Model 3 har det lite flatterende kallenavnet frosken. Er fellestrekket at begge har generiske hofter og en generisk spiss chromelist ved C-stolpen? 😛 De er mer som sin amerikanske fetter Ford, hvor alle bilene ser ulike ut fra generasjon til generasjon.

Øyvind.h

Konsekvensen ved svært like modeller fra topp til bunn er at biler lett forveksles. En E-tron blir plutselig A3 på avstand.

Når det gjelder Teslas design ligner det dels på Aston Martin og dels på Porsche. Ikke noe alle liker, men heldigvis har folk forskjellig smak :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

stefse

Problemet med disse grillene er at det i tillegg til å ikke være behov for dem, skaper ekstra luftmotstand.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

RJK

Sitat fra: 1317142119 på fredag 06. november 2020, klokken 13:03
Vel, ja. Nyrene til BMW er viktige for identiteten til merket. Det er det de selv som sier - det er ikke en påstand fra fans. De har også andre designelementer som går igjen, men det er subtile ting som bare kjennere vet om (f.eks. Hofmeister-knekken eller lyssignaturen). Ingen forventer at hvermannsen skal vite om slike detaljer, men nyrene klarer selv folk som er uinteressert i bil å kjenne igjen (frem til nå da, hvor BMW kopierer Skoda og Kia sin grill).

Er det en ting Tesla ikke har, så er det felles designspråk. Selv ikke i samme modellår. Model S ser ut som en eldre Audi kupé og Model 3 har det lite flatterende kallenavnet frosken. Er fellestrekket at begge har generiske hofter og en generisk spiss chromelist ved C-stolpen? 😛 De er mer som sin amerikanske fetter Ford, hvor alle bilene ser ulike ut fra generasjon til generasjon.


De kunne klart seg med bare omrisset av nyrene. Ellers så ville jo man kunne hatt en stor utgave av selve BMW-emblemet i fronten. Man er ikke avhengig av nyrene i det hele tatt. Det er bare noe man har innbilt seg, og gjentar man det ofte nok, så tror man vel på det til slutt, slik at man er totalt ute av stand til å tenke litt mere utradisjonelt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

JorgenM

I følge BMW selv har f.eks iX nyrer pga alle sensorene bak. Trolig samme på iX3.
Mulig det er et materiale som gjør det lettere for sensorne, aner ikke jeg.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

RJK

Metall er en god signalstopper, men mange legger den jo nede ved støtfangeren som allerede er i plast. BMW iX3 har minst like stor "leppe" foran som min Kona, så det hadde veldig greit vært plass å gjemme den der. Alternativt, få en stor logo i front, og legge den bak der.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

JorgenM

Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

PionerThink

Ser ut som en elektrifisert 3-serie ligger nærmere lansering enn først antatt?
https://www.electrive.com/2020/11/23/next-bmw-3-series-may-exclusively-launch-in-china/
Hvis man også ser på artikkelen i Bilnorge skal den dele mye av arkitekturen til iX3:
https://bilnorge.no/artikkel.php?aid=54302
Dette kan jo bli en populær bil hvis de priser den riktig?
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

JorgenM

Bilnorge.no hadde ikke fått med seg at den mest sannsynlig kun skal lanseres i Kina :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA