Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Leaf er ikke så bra kvalitet allikevel

Startet av T.K, onsdag 13. september 2017, klokken 23:59

« forrige - neste »

T.K

Har hatt bilen i fire år, og det har vært tilnærmet feilfritt. Til i går. Da sluttet vindusviskeren å virke. I flg Birger N. Haug går motoren, men staget har falt av. De vil bare bytte hele komponenter, fordi "alt kan være slitt, foringer mm, så bedre å bytte hele enheten enn at alt skal falle av igjen 200 meter nedi veien om vi begynner å flikke på det", som de sa. 6000 kroner er prisen. 4700 for delen, 1300 for å bytte.

Bilen ble kjøpt hos Sandven, BMW og Jaguar-forhandler som solgte mange Leaf i 2013. Sandven var i Oslo og i Bergen. Oslo har gått konkurs, så delen må betales selv, Sandven i Bergen tar ikke reklamasjoner for den nedlagte oslo-avdelingen.

Jeg har skrytt av denne bilen, som "solid". Men ved ettertanke, jeg har hatt flere nye Citroen, og alle har gått feilfritt de første årene. Også min kones biler, Ford Fiesta, har vært feilfrie de første årene. Så hvorfor har jeg skrytt så mye av Leafen? Kanskje fordi andre elbiler har hatt problemer, som Tesla? Jeg vet ikke. Det jeg imidlertid vet er at nå begynner bilen å gå i stykker. 6000 kroner er nesten 10 % av bilens verdi. Og aldri tidligere har jeg opplevd at stagene til vindusvisker har blitt utslitt, og jeg har hatt et par veteranbiler også. Vindusviskerstag skal gå i flere tiår. Og jeg som ikke engang har byttet viskere på Leafen, så lite har jeg kjørt i nedbør.

Det er på tide å selge bilen. Tenkte å la sønnen min overta den, men tror Leafen kan bli en dyr bil etterhvert, når slike ting går i stykker.

DBR

Hvor gammel er bilen? Dette er noe som går på både garanti og reklamasjon  avhengig hvilke årsmodell det er.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk


Bondeknøl

Hvis 6000 er nesten 10% av bilens verdi så selger du nok Norges billigste Leaf.
Kjipt å bytte en slik del, men tenk hva du sparer på å slippe og bytte feks registerreim og vannpumpe.  Bilen er vel verdt minst 100 000 og da bør ikke slike ting velte lasset.

kaiat

Som han skriver, bilen er 4 år gammel og bruktimport. Det er kun 3 års fabrikkgaranti på bruktimporterte biler, dermed er denne utenfor garanti. Reklamasjon funker like dårlig da forhandleren som importerte bilen, har gått konkurs. Maks uflaks her får en si.

Når det er sagt, det er en uting i dagens samfunn at det kun skal byttes hele "enheter" og at ting ikke blir reparert. Jeg har selv bakgrunn fra elektronikkbransjen og der blir alt under en viss verdi byttet da det blir for dyrt å reparere.

Jeg har sett på ebay at det finnes rep.sett for vindusviskerene til andre biler, mulig det finnes for Leaf også?

jkirkebo

Det er ihvertfall nok av Leaf-deler hos bilopphuggerne for tiden så å få tak i billigere deler er ikke vanskelig.

Jeg byttet forøvrig nylig en lyktespylerpumpe på min, kom på ca. 1500,- for el og arbeid. Brukte et tedjepartsverksted da, ikke forhandleren.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.


EV-FTW

Hmmm. Må si at jeg synes du overreagerer litt.
Ja, det er kjipt å måtte betale 6000 , men det er din første feil på 4 år.

Og for oss som har kjøpt Norske Leafer hadde dette gått på garanti.
For bruktimporterte biler, uten at forhandler er konkurs, så kunne de prøvd på reklamasjon.

Har selv en 2016 Citroèn, og den har vært på verksted 6 ganger siden ny.
Alt ble tatt på garanti, men likevel, Leafen har vært langt mer driftsikker.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

nr1rayner

Hadde en "Chevrolet" Nubira (tror det var 2004-modell) for noen år siden der disse foringene tydelig var slitt. Så at de konsekvent varer i flere tiår er jo ikke riktig.
Men de varer jo selvsagt normalt sett mye lenger enn 4 år.
Årsaken kan kanskje være at de har hatt et hardt liv om vinteren, viskerne har fryst fast og/eller frontruta full av snø og viskerne settes på. Det burde vel slite mest på motoren, men det må gi en god trøkk til stag/foringer også.

Å dømme HELE bilen pga en "filleting" er å trekke den for langt. Uansett hvilken bil du ser på vil du finne mer eller mindre kjente svakheter.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

Hadde deleprisene være noe mer menneskelige, ville nok "skuffelsen" over kvalitet været litt annen.
Hører ikke hjemme med 4000,- for noe som koster 200 å produsere.
Men sånn er det nå en gang blitt.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Bobbulf

Dette skjedde på vår Leaf også for ca 1år siden, gikk på garantien og ble skiftet gratis. Bilen er kjøpt ny i Norge. Når det skjedde, klarte jeg å stikke inn hånden gjennom en inspeksjonsluke som jeg vippet av i plastdekselet foran viskerne. Klarte da å kjenne et løst stag som jeg trykket på plass igjen oppå en kule på et annet stag. Holdt 1-2dager så løsnet det igjen. Regner med det er stag med nr 28865 på tegningen som løsnet på bilens venstre side. Er sikkert en slags klemring eller hva det heter som holder det nedpå kulen. Løsnet oftere og oftere frem til jeg fikk det reparert. Vet ikke om de byttet hele enheten, eller bare staget.
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

leafnor

Sitat fra: Bobbulf på torsdag 14. september 2017, klokken 22:54
Dette skjedde på vår Leaf også for ca 1år siden, gikk på garantien og ble skiftet gratis. Bilen er kjøpt ny i Norge. Når det skjedde, klarte jeg å stikke inn hånden gjennom en inspeksjonsluke som jeg vippet av i plastdekselet foran viskerne. Klarte da å kjenne et løst stag som jeg trykket på plass igjen oppå en kule på et annet stag. Holdt 1-2dager så løsnet det igjen. Regner med det er stag med nr 28865 på tegningen som løsnet på bilens venstre side. Er sikkert en slags klemring eller hva det heter som holder det nedpå kulen. Løsnet oftere og oftere frem til jeg fikk det reparert. Vet ikke om de byttet hele enheten, eller bare staget.
'
Hadde samme feil på en Honda H-RV. Nå har jeg en rimelig greit oppsatt "furtebod" så jeg fikk tatt ut kule og stag, boret hull i kula og gjenget opp. Så hull i "skåla" som skulle kneppe ned på kula. Satte skrue gjennom.
Honda H-RV'n var en god bil for det følte jeg, men kan være jeg ville fått en annen oppfatning om jeg fikk vite at det ville koste 6000,- for å fikse en ikke fungerende visker.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

T.K

#11
Sitat fra: leafnor på torsdag 14. september 2017, klokken 23:14
Sitat fra: Bobbulf på torsdag 14. september 2017, klokken 22:54
Dette skjedde på vår Leaf også for ca 1år siden, gikk på garantien og ble skiftet gratis. Bilen er kjøpt ny i Norge. Når det skjedde, klarte jeg å stikke inn hånden gjennom en inspeksjonsluke som jeg vippet av i plastdekselet foran viskerne. Klarte da å kjenne et løst stag som jeg trykket på plass igjen oppå en kule på et annet stag. Holdt 1-2dager så løsnet det igjen. Regner med det er stag med nr 28865 på tegningen som løsnet på bilens venstre side. Er sikkert en slags klemring eller hva det heter som holder det nedpå kulen. Løsnet oftere og oftere frem til jeg fikk det reparert. Vet ikke om de byttet hele enheten, eller bare staget.
'
Hadde samme feil på en Honda H-RV. Nå har jeg en rimelig greit oppsatt "furtebod" så jeg fikk tatt ut kule og stag, boret hull i kula og gjenget opp. Så hull i "skåla" som skulle kneppe ned på kula. Satte skrue gjennom.
Honda H-RV'n var en god bil for det følte jeg, men kan være jeg ville fått en annen oppfatning om jeg fikk vite at det ville koste 6000,- for å fikse en ikke fungerende visker.

Takk for tips om kulen og hullet. Sandven har kommet på banen og skal "vurdere det". I motsatt fall skal jeg finne meg et furtested selv og skru litt. Noe som forøvrig minner meg om da varmeviften gikk i stykker på en Ford Transit for mange år siden. 4 timer arbeid pluss delen skulle Røhne & Selmer ha. Jeg hadde lite cash og satte meg ned og begynte å skru. 50 minutter senere var vifta byttet. Måtte demontere halve dashbordet, men dette var i den tiden da et dashbord besto av mekaniske deler og skruer, ikke elektronikk og sårbare klips. Så de tok seg godt betalt for å bytte vifta, som jeg skaffet på skroten nesten gratis. Tenkte jeg var ferdig med å gå på skroten, men kanskje det blir en tur igjen. Men bilen skal selges, det er helt klart. Jeg stoler ikke lenger på den. Husker også oppslaget i en eller annen avis at Nissan skulle ha 80 000 kroner for den lille skjermen. En pris som mye høyere enn konkurrentenes, og rabiat ute av proporsjoner.

Eplejus

Ser på Ebay at man kan få brukt viskemotor med stag for ca 700,- eks. moms/toll.
Og splitter nytt ca 1400,- eks. moms/toll.

Kan være en ide å kjøpe inn delene selv og få jobben gjort på et uavhengig verksted.
Burde lett komme under halvparten av det Birger N. Haug skal ha.

EV-FTW

Sitat fra: T.K på fredag 15. september 2017, klokken 01:21
Sitat fra: leafnor på torsdag 14. september 2017, klokken 23:14
Sitat fra: Bobbulf på torsdag 14. september 2017, klokken 22:54
Dette skjedde på vår Leaf også for ca 1år siden, gikk på garantien og ble skiftet gratis. Bilen er kjøpt ny i Norge. Når det skjedde, klarte jeg å stikke inn hånden gjennom en inspeksjonsluke som jeg vippet av i plastdekselet foran viskerne. Klarte da å kjenne et løst stag som jeg trykket på plass igjen oppå en kule på et annet stag. Holdt 1-2dager så løsnet det igjen. Regner med det er stag med nr 28865 på tegningen som løsnet på bilens venstre side. Er sikkert en slags klemring eller hva det heter som holder det nedpå kulen. Løsnet oftere og oftere frem til jeg fikk det reparert. Vet ikke om de byttet hele enheten, eller bare staget.
'
Hadde samme feil på en Honda H-RV. Nå har jeg en rimelig greit oppsatt "furtebod" så jeg fikk tatt ut kule og stag, boret hull i kula og gjenget opp. Så hull i "skåla" som skulle kneppe ned på kula. Satte skrue gjennom.
Honda H-RV'n var en god bil for det følte jeg, men kan være jeg ville fått en annen oppfatning om jeg fikk vite at det ville koste 6000,- for å fikse en ikke fungerende visker.

Takk for tips om kulen og hullet. Sandven har kommet på banen og skal "vurdere det". I motsatt fall skal jeg finne meg et furtested selv og skru litt. Noe som forøvrig minner meg om da varmeviften gikk i stykker på en Ford Transit for mange år siden. 4 timer arbeid pluss delen skulle Røhne & Selmer ha. Jeg hadde lite cash og satte meg ned og begynte å skru. 50 minutter senere var vifta byttet. Måtte demontere halve dashbordet, men dette var i den tiden da et dashbord besto av mekaniske deler og skruer, ikke elektronikk og sårbare klips. Så de tok seg godt betalt for å bytte vifta, som jeg skaffet på skroten nesten gratis. Tenkte jeg var ferdig med å gå på skroten, men kanskje det blir en tur igjen. Men bilen skal selges, det er helt klart. Jeg stoler ikke lenger på den. Husker også oppslaget i en eller annen avis at Nissan skulle ha 80 000 kroner for den lille skjermen. En pris som mye høyere enn konkurrentenes, og rabiat ute av proporsjoner.

Det er alltid kjedelig å måtte reparere på en bil.
Men dette er altså første ting på 4 år.
Og du vil nå selge, fordi du ikke stoler på bilen?

Da må jeg spørre, hvilken bil vil du i det heletatt stole på?
At det er en feil på fire år er vel heller normalen enn unormalen.

Du har selvfølgelig lov til å reagere som du vil, men opplever bok litt at du overreagerer litt her.

Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

T.K

#14
Sitat fra: Øystein K på fredag 15. september 2017, klokken 08:20
Sitat fra: T.K på fredag 15. september 2017, klokken 01:21
Sitat fra: leafnor på torsdag 14. september 2017, klokken 23:14
Sitat fra: Bobbulf på torsdag 14. september 2017, klokken 22:54
Dette skjedde på vår Leaf også for ca 1år siden, gikk på garantien og ble skiftet gratis. Bilen er kjøpt ny i Norge. Når det skjedde, klarte jeg å stikke inn hånden gjennom en inspeksjonsluke som jeg vippet av i plastdekselet foran viskerne. Klarte da å kjenne et løst stag som jeg trykket på plass igjen oppå en kule på et annet stag. Holdt 1-2dager så løsnet det igjen. Regner med det er stag med nr 28865 på tegningen som løsnet på bilens venstre side. Er sikkert en slags klemring eller hva det heter som holder det nedpå kulen. Løsnet oftere og oftere frem til jeg fikk det reparert. Vet ikke om de byttet hele enheten, eller bare staget.
'
Hadde samme feil på en Honda H-RV. Nå har jeg en rimelig greit oppsatt "furtebod" så jeg fikk tatt ut kule og stag, boret hull i kula og gjenget opp. Så hull i "skåla" som skulle kneppe ned på kula. Satte skrue gjennom.
Honda H-RV'n var en god bil for det følte jeg, men kan være jeg ville fått en annen oppfatning om jeg fikk vite at det ville koste 6000,- for å fikse en ikke fungerende visker.

Takk for tips om kulen og hullet. Sandven har kommet på banen og skal "vurdere det". I motsatt fall skal jeg finne meg et furtested selv og skru litt. Noe som forøvrig minner meg om da varmeviften gikk i stykker på en Ford Transit for mange år siden. 4 timer arbeid pluss delen skulle Røhne & Selmer ha. Jeg hadde lite cash og satte meg ned og begynte å skru. 50 minutter senere var vifta byttet. Måtte demontere halve dashbordet, men dette var i den tiden da et dashbord besto av mekaniske deler og skruer, ikke elektronikk og sårbare klips. Så de tok seg godt betalt for å bytte vifta, som jeg skaffet på skroten nesten gratis. Tenkte jeg var ferdig med å gå på skroten, men kanskje det blir en tur igjen. Men bilen skal selges, det er helt klart. Jeg stoler ikke lenger på den. Husker også oppslaget i en eller annen avis at Nissan skulle ha 80 000 kroner for den lille skjermen. En pris som mye høyere enn konkurrentenes, og rabiat ute av proporsjoner.

Det er alltid kjedelig å måtte reparere på en bil.
Men dette er altså første ting på 4 år.
Og du vil nå selge, fordi du ikke stoler på bilen?

Da må jeg spørre, hvilken bil vil du i det heletatt stole på?
At det er en feil på fire år er vel heller normalen enn unormalen.

Du har selvfølgelig lov til å reagere som du vil, men opplever bok litt at du overreagerer litt her.

Kjøper selvsagt ny bil, med garantier. Gammel bil kan fort bli dyrt. Og i fall du ikke fikk det med deg, Nissan skal ha 83 730 kroner om du ødelegger den lille skjermen. Selve enheten bak skjermen koster 65 178. En annen tråd her handler om en kar som fikk en regning fra Nissan på 95 000 kroner for ny konverter og varmeelement. Nissan tar dobbel pris for service i forhold til prisen BMW tar for service på i3. Leaf ligger helt i toppen på delepriser, og dermed vil det ikke usannsynlig bli veldig kostbart å ha en bukt Leaf, det kan raskt bli økonomisk ruin for de som ikke finner brukte deler.

Som jeg nevnte, tidligere har jeg hatt nye Citroen i tre år før jeg har byttet til ny. De har gått feilfritt.

Ser forøvrig at noen prøver å tone ned at dette går i stykker, fordi bilen har vært tilnærmet feilfri i fire år. Men nå er det jo andre som har rapportert om andre feil ved Leaf. Poenget mitt er at når ting som varer mye lenger på andre biler (jo, det ER veldig unormalt at vindusviskerstag går i stykker) går i stykker på Leaf, og fordi Leaf har så høye delepriser, så er det veldig sannsynlig at andre ting som også går i stykker på andre biler ved normal slitasje også går i stykker på Leaf, men på Leaf blir kostnadene mye høyere, pga delepriser. Ting som normalt ikke går i stykker på andre biler går i stykker på Leaf, og bilen er dermed et usikkert kort som bruktbil.

Jeg ville forøvrig vært mye mer vennlig innstilt overfor Teslas feil, med lekkasjer fra soltak, dørhåndtak som faller av, elektronikk som feiler, karosserideler som ikke er helt nøyaktig kant mot kant, fordi Tesla er en betabil, de har aldri laget biler før. Nissan har laget biler i 100 år.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA