Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan kommer en frem til hva en opplading koster?

Startet av elbil, lørdag 09. april 2011, klokken 12:52

« forrige - neste »

elbil

Jeg har sett at det er regnet ut at en opplading av batteriene i en i-meiv er beregnet å koste ca.13 kroner. Det er i alle fall det som er oppgitt i brosjyren om i-miev. Bilen kobles til en 16amperes kontakt og trekker da selvfølgelig en del watt. Jeg kan imidlertid ikke finne noen steder hvor mange watt som går med per time. Er det noen som vet det?
jeg spurte Peueot -forhandleren om dette, men han kunne ikke svare meg. Vet en dette blir regnestykket greit.
Jeg har kke sett noen regnestykker for ion, men regner med at dette er likt mellom trillingene i-miev, c-zero og ion. Venter forøvrig spent på min ion som er lovet levert i løpet av neste uke.
Peugeot iOn

Focus

for å regne ut kostnadene må du vite hvor mange watt som har gått inn.
Brukes formelen w=U*I får du et ca svar
eks 230v*15A = 3450w = 3,45Kw

Har du da en en el pris på kr 0,70 pr kw og det tar 6 timer blir prisen (3,45*0,70)*6=kr 14,5

Denne metoden tar ikke hensyn til redukjon i strømforbruk mot slutten eller hvor mye strøm du faktisk bruker og svaret blir derfor unøyaktig.

Du kan kjøpe en energimåler fra feks Clas Ohlsen

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=156770915

Da kan du måle hvor mange Kw du har brukt og gange opp med prisen på el.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

elbil

#2
Takker for et grundig svar. Jeg er klar over at regnestykket er avhengig av hvor mange watt som går med i oppladingen, og det var egentlig det som er spørsmålet mitt.

Fungerer oppladingen på samme måte som du setter en varmeovn på f.eks. 1500 watt, og så er det det som går med på en time, eller varierer strømforbruket i løpet av de 6 timene det er beregnet at oppladingen skal ta?
Jeg skal se nærmere på energimåleren du foreslo, så viss den lar seg bruke, så kanskje vi kommer frem til et nogenlunde nøyaktig svar. Mange takk for tipset :)
Peugeot iOn

Focus

Strømmforbruket endrer seg over ladetiden. Hvor mye vet jeg ikke, men i teorien så pøser  den på så mye den klarer til den på et tidspungt er programmert til å redusere for ikke å ødelegge batteriene.

Nå vet ikke jeg hva du mener med nøyaktig svar, men jeg tror ikke at det kommer til å utgjøre mange ører dersom det eneste som er variabelt er variasjoner i strømmforbruk over ladeperioden.

Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

elektrolux

Tror litt over 20 kr for en full tank er ganske nærmed sannheten. Regner da 1 kr/kwt.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

cra

Sitat fra: elektrolux på søndag 10. april 2011, klokken 14:42
Tror litt over 20 kr for en full tank er ganske nærmed sannheten. Regner da 1 kr/kwt.

Som er omtrent det samme som det koster å fukte røret ned til tanken på de fleste andre biler.  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

xzornixz

Jeg har montert strømmåler for å holde oversikt over forbruket mitt. Fra skilpaddesymbolet (svært nært tomt) til full tank brukte jeg 16,7kw... Når jeg lader bruker jeg rundt 3075 watt til det er ca 90% fullt, da trapper laderen trinnvis ned til den ender på ca 500 watt rett før fullt:-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA