Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sliter i3 raskt dekk?

Startet av bmw2002, onsdag 13. september 2017, klokken 14:06

« forrige - neste »

bmw2002

Hei!

Så på brukt i3 i går. Både sommer og vinterdekk var klare for utskifting etter 30 000 km. På andre BMW jeg har hatt har dekkene holdt dobbelt så lenge.

Er det normalt at dekkene slites så raskt?

Jorgensen

#1
Har nå kjørt over 60000km i løpet av 3.5år og har byttet både sommerdekk og vinterdekk. Det er jo smale dekk så de slites nok litt raskere enn bredere dekk.
rev. (bare litt synsing, jeg vet ikke om smale dekk slites raskere)
-------------------------------------------------------
BMW iX 50 – nov.2023
Solgt ***Hyndai KONA Electric - aug 2018***
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

Autowinder

#2
Ser bort fra at kraftig motor gir mer hjulspinn som sliter, for det er jo åpenbart. Men sånn ellers, hvorfor mener du smalere dekk slites raskere enn bredere dekk? Jeg har bare funnet mye synsing om dette på nettet, men sier ikke det er feil, men vil gjerne ha sammenhengen forklart :)
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Klykken

Skiftet sommerdekk etter to sesonger. Bilen hadde da gått ca 45000km, men det er fordelt mellom sesongene (to sommer og to vinter), så skitet etter mellom 15-25.000km på sommerdekkene.. Kjører litt aktivt på sommeren også. Skiftet pga at støy ble meget høyt fra bak. Kunne sikkert droppet å skifte framdekk, men tok alle fire samtidig. Kostet ca 10 laken for fire nye dekk på sommer (med 155 frem og 175 bak).

Vinterdekkene ser ikke særlig slitt ut hos meg da, men så er det stort sett snø og is jeg kjører på for det meste.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Ferry

Har kjørt 60.000 km fordelt på 3 vintre og tre somre, og er nå klar for 8 nye dekk. Har nok pleid å kjøre noe lenger med andre biler, tror jeg.

JorgenM

#5
Ikke behov for bytte enda på min 2014-modell, men så har den da også gått bare 33' km :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

crusader78

etter 3 vintre så må jeg ha nye dekk før jeg legger om igjen. Det er en bil som innbyr til slitasje på dekk  ;D
Sommerdekk holder kanskje en sesong til. måler når jeg skifter.
har en 2014 modell som er gått 47.000

02jan

Kjørt 75'km, sommer holder inn i 5 sesong, vinter bytter jeg import av kommende 4.sesong - pga de lager for mye støy.

Har kjørt lengre mellom dekkskifte, men da på bil med permanent 4x4.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Jon Braathen

Jeg vil også synse litt...

Pga i3's akselerasjon og kraftige dreiemoment er det lett å 'bli lurt' til å trykke gassen i bånn, da spiser den dekk, selfølgelig..

Om man kjører som en prest i eco modus så vil jeg tro at dekka på i3 varer like lenge som normalt..
BMW i3 94Ah 2016
Reanult Zoe R240 2016 (kona)

johanf

Det er jo litt spesielt at man kjører mye uten å bruke bremsene, og siden det da er bakhjulene som står for både akselerasjon og brems, kan jeg forestille meg at de slites noe raskere enn dekkene frem, og også raskere enn på vanlige biler?


Sent from my iPhone using Tapatalk

bmw2002

Har nok mye med kjørestil å gjøre ja. Endte opp med å kjøpe en annen i3, denne litt lengre kjørelengde, men dekkene var mindre slitt. Generelt virket eieren mye mer voksen også og bilen var mer velholdt.

Autowinder

Gratulerer i alle fall, håper du blir fornøyd  :) :+1:
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

bmw2002

Sitat fra: Autowinder på fredag 15. september 2017, klokken 12:55
Gratulerer i alle fall, håper du blir fornøyd  :) :+1:

Takk! Blir nok fornøyd, får ikke bilen før på onsdag

moonbuggy

Et par sidespørsmål om slitte dekk.
Merker man forskjell i forbruk pr. km når dekkene slites ?
Noen bytter jo p.g.a. mer støy. Gir det også høyere forbruk ?
Når vi først er inne på forbruk. Har noen merket forskjell i forbruk når man kjører på ny asfalt, kontra gammel ?
Problemet her er kanskje at strekk med nylagt asfalt ikke blir lange nok til å merke på forbruket. Støymessig er det ihvertfall himmelvid forskjell...

Pit

Passert 80k km, ennå ikke skiftet, men ser jeg nå snart bør det. ::) Ihvertfall sommerdekkene.
Kjører ikke som en prest! ;D
Noen tips til hvor jeg kan kjøpe rimelig? (155 foran, 175 bak)
BMW i3 jun 2014 -
Polestar 2 Aug 2020 -

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA