Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Reservasjon av EQ C

Startet av Trond.m, tirsdag 12. september 2017, klokken 13:07

« forrige - neste »

borge

Sitat fra: Imagine på fredag 29. desember 2017, klokken 13:18
Jeg sa nå opp min reservasjon på ca nr 1350. Så nå blir det et skritt frem i køen på dere andre.
Foretrekker Audi etron der jeg står på plass ca 200, Porsche Mission E, eller å vente til bilene faktisk har kommet og jeg får prøvekjørt. Gjør meg ingenting å få en bil 6-12 mnd etter «alle andre» og etterhvert rabatter når salget begynner å lunkne. Og blir det mva så dropper jeg kjøp. Er ikke _så_ viktig. Finnes så mye gromt og relativt rimelig nyere brukt man kan kjøre rundt i.

Mercedes kommer med mange modeller før 2021, og det gjør de andre også. Jeg har nok tro på mva-fritt kjøp helt frem til år 2021. I alle fall på rimeligere biler. Og det er litt vel hypet opp dette elbil-kjøret. Og litt masete å følge med på.

Er litt usikker på om vi trenger/ønsker en stor elbil som langtursbil. Debatten innad er absolutt ikke helt avsluttet. Men det heller likevel mot at det er bedre med to stk små morsomme og store nok bybiler (f eks i3s) til daglig bruk i jobb osv og heller ha en motorsterk bensinbil (eller tre) til lengre turer og praktiske formål. Har også to stk cabrioleter (den ene skal selges), en manuell Porsche 911 til lek/banebruk og en stupgammel SUV V8 til shauing og terrengkjøring.

Artig å kjøre gratis og elbil til vanlig småkjøring for å spare penger, men det blir for kjedelig uten tilgang på deilig motorlyd som bilinteressert når man skal ha litt fri og kosekjøre på langtur (seks, åtte eller tolv sylindre). Og så dårlig råd har man vel ikke.

Det begynner jo også å bli noen skikkelig gode kjøp på nyere brukte motorsterke sedaner/coupeer og ikke minst SUVer med bensin og diesel som «ingen» lenger vil ha. Der trenger man heller ikke å vente mange minuttene på å få den levert ;-)

Ja er jo enig i det meste av det du sier, men mange her vil nok syntes at det var litt vulgært å ikke spinke og spare på kroner og øre, for å kunne komme seg fra a til b. Jeg ser det er mye penger å spare pr mnd om man klarer å holde seg unna å bruke den type bil du her nevner, selv om det kanskje er kjedeligere og uten noe som helst "sjel".

Plexus 83

Sitat fra: Imagine på fredag 29. desember 2017, klokken 13:18
Jeg sa nå opp min reservasjon på ca nr 1350. Så nå blir det et skritt frem i køen på dere andre.
Foretrekker Audi etron der jeg står på plass ca 200, Porsche Mission E, eller å vente til bilene faktisk har kommet og jeg får prøvekjørt. Gjør meg ingenting å få en bil 6-12 mnd etter «alle andre» og etterhvert rabatter når salget begynner å lunkne. Og blir det mva så dropper jeg kjøp. Er ikke _så_ viktig. Finnes så mye gromt og relativt rimelig nyere brukt man kan kjøre rundt i.

Mercedes kommer med mange modeller før 2021, og det gjør de andre også. Jeg har nok tro på mva-fritt kjøp helt frem til år 2021. I alle fall på rimeligere biler. Og det er litt vel hypet opp dette elbil-kjøret. Og litt masete å følge med på.

Er litt usikker på om vi trenger/ønsker en stor elbil som langtursbil. Debatten innad er absolutt ikke helt avsluttet. Men det heller likevel mot at det er bedre med to stk små morsomme og store nok bybiler (f eks i3s) til daglig bruk i jobb osv og heller ha en motorsterk bensinbil (eller tre) til lengre turer og praktiske formål. Har også to stk cabrioleter (den ene skal selges), en manuell Porsche 911 til lek/banebruk og en stupgammel SUV V8 til shauing og terrengkjøring.

Artig å kjøre gratis og elbil til vanlig småkjøring for å spare penger, men det blir for kjedelig uten tilgang på deilig motorlyd som bilinteressert når man skal ha litt fri og kosekjøre på langtur (seks, åtte eller tolv sylindre). Og så dårlig råd har man vel ikke.

Det begynner jo også å bli noen skikkelig gode kjøp på nyere brukte motorsterke sedaner/coupeer og ikke minst SUVer med bensin og diesel som «ingen» lenger vil ha. Der trenger man heller ikke å vente mange minuttene på å få den levert ;-)

Vurderte det samme selv, ser det blir stadig bedre og bedre kjøp på V8-ere. Men tenker også om jeg noensinne blir kvitt den igjen om jeg skulle revet i en X6M eller noe annet lignende galskap.
Fikk du raskt pengene tilbake på konto?

Imagine

Tipper brukte godt motoriserte biler som X5 M osv faller fort til under 500.000kr.

Fikk pengene tilbake innen 5-6 dager etter reservasjonen ble sagt opp.

Trond.m

Reserverte ECQ for Kona i dag. Kan jo være en fin bil når Kona (altså Huyndai Kona) skal byttes i noe nytt og bedre. Fikk RESMER0003679. Det betyr at Audi og Mercedes ligger nokså likt i forhold til reservasjoner. Kan vare greit å ha et høyt reservasjonsnummer, så kan man kanskje kjøpe en bil før mva fritaket bortfaller og uten en del av de førte barnesykdommene.

stranger1891

Hvordan kansellerer man reservasjon?
Har nr. 96X og ønsker å reservere e-tron istedenfor EQC.

Toalmar

klikk på linken og velg fanen Vilkår og betingelser, der står det skrevet
https://bilkjop.mercedes-benz.no/eq-reservasjon/
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

4Matic Fanatic

Sitat fra: stranger1891 på tirsdag 03. april 2018, klokken 13:01
Hvordan kansellerer man reservasjon?
Har nr. 96X og ønsker å reservere e-tron istedenfor EQC.

Send mail til mercedes-benz@bos.no.
Kansellerte min i dag, hadde selv nr 96x så noen rykker framover i køen nå.

Crown

Har reservasjon på både EQC og e-Tron. På e-Tron er det slik at man kan logge inn og se reserverasjonen, og den er "live" dvs jeg rykker stadig fremover i køen etter hvert som folk kansellerer. Litt inspirerende egentlig :) Men jeg har ikke fått med meg om det er slik på EQC, at man kan få se sin faktiske plass i køen, for jeg går ut i fra at en del har  kansellert. Stemmer det?
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

hemi

Hadde nesten glemt reservasjonen min, er jo så stille fra de.

skulle gjerne visst spec på eqc før jeg spikra e-tron ordre.

Pingle

Enig i det.
Ønsket er egentlig å ta prøvekjøring med hele runden tesla ipace eqc etron, spesifikasjoner osv bør være kjent, men det er viktigere å oppleve bilene og se hvordan de er praktisk. Om det kommer en eqc med større batteri senere kan det være et halmstrå om vi er usikre mtp etron.
Vi har god tid (om ikke politikerne tukler), og det er viktigere med rett elbil enn første og beste tysker.
Går ellers rykter om eqc-lansering i september, men ut fra info her vs etrom skulle man tro det var sept neste år 8)
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

Butare

Enig at det er tragisk dårlig med info om EQC. Selv sitter jeg med reservasjon på 200 tallet. Men jeg har noen dealbreakers på bilen. En av dem er prisen. Blir denne for høy går jeg for Jaguar. Jeg kjøper ikke en ferdig spekka bil for 1 mill pluss, når jeg kan få Jaguar for 830K. 4. september i Stockholm får vi vel vite mere..

4Matic Fanatic

Jeg har vært innbarka MB-fan siden jeg kjøpte min første i '87, men elbilsatsingen deres har vært under enhver kritikk, og etter først å ha ventet på B-klassen i årevis kom den som 'for lite for sent' og jeg endte opp med eGolf.
Når man så alle de rare valgene som ble gjort på B skulle man nesten tro de gikk inn for at den ikke skulle være brukbar.

Så sto jeg på EQC-lista i et år uten NOEN SOM HELST fornuftig kommunikasjon/tilbakemelding/spørsmål om hva man kunne ønske av en ny elbil, dermed endte det med at jeg hoppet av og bestilte Jaguar. Fremdeles ikke overbevist av det Audi og MB har presentert - å dra ørti journalister med opp på en fjelltopp for å rulle/regenerere seg ned og deretter vise at bremsene ikke er blitt varme - hva er nå DET da?

Gnilre

Sitat fra: 4Matic Fanatic på onsdag 22. august 2018, klokken 13:42
å dra ørti journalister med opp på en fjelltopp for å rulle/regenerere seg ned og deretter vise at bremsene ikke er blitt varme - hva er nå DET da?
Enig. Uten journalister har jeg gjort det samme ned diverse fjelloverganger i Norge med en Opel Ampera-e som ikke fikk lunk på skivene en gang for eksempel ned til Vassbygdi i Aurland. Det er ikke noe spesielt at eTron kan motorbremse ned fra et fjell. Kan legge til at det kom en stikkflamme fra forbremsene på min Mondeo ned til Vassbygdi, det var jo ikke noe smart å stole så mye på bremseskivene; kunne jo ha gått ille det der.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

Pingle

Sitat fra: Gnilre på onsdag 22. august 2018, klokken 14:02
Sitat fra: 4Matic Fanatic på onsdag 22. august 2018, klokken 13:42
å dra ørti journalister med opp på en fjelltopp for å rulle/regenerere seg ned og deretter vise at bremsene ikke er blitt varme - hva er nå DET da?
Enig. Uten journalister har jeg gjort det samme ned diverse fjelloverganger i Norge med en Opel Ampera-e som ikke fikk lunk på skivene en gang for eksempel ned til Vassbygdi i Aurland. Det er ikke noe spesielt at eTron kan motorbremse ned fra et fjell. Kan legge til at det kom en stikkflamme fra forbremsene på min Mondeo ned til Vassbygdi, det var jo ikke noe smart å stole så mye på bremseskivene; kunne jo ha gått ille det der.
Hund biter mann: Ingen nyhet.
Mann biter hund: Nyhet.
Det flotte med dette er vel at Audi har klart å få motorjournalister oppmerksom på en fordel med etron, og så får man håpe at de etter hvert klarer å se at dette kanskje er mer en generell elbil- enn e-tronfordel. Om man klarer 220 kW, 110kW eller betydelig mindre bør kanskje ikke ha så mye å si for daglig bruk, selv om jeg liker tanken på å omtrent aldri miste særlig energi ved nedbremsing. Om bremsene dine ville gått varme ned denne fjelltoppen, hadde vært gøy å vite.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

Counterpointer

Jeg kjørte ned fra både Juvasshytta og Tronfjell i sommer. Det er Norges høyeste og nest høyeste fjellnedganger. På begge så regenererte Ampera-E nesten like mye energi som den brukte opp. Var ikke i nærheten av å bruke bremser en eneste gang.
Dette er med maks 70 kW regen ....... Store tunge Tesla klarer seg nesten like bra med 50 kW.

Enig i at Audi har klart å fange oppmerksomheten til media, men det er hverken nytt eller unikt!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA