Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

VAG investerer 655 milliarder

Startet av Mobileum, tirsdag 12. september 2017, klokken 00:53

« forrige - neste »

Mobileum

VW has announced that it is investing $84 billion in electric cars and batteries.

The German manufacturer announced the change to its investment strategy tonight at a pre-Frankfurt Motor Show 2017 event.

Earlier this year, VW announced it was investing $10 billion in EVs but has tonight changed its investment strategy.

Of this, $50 billion will be invested in battery production in order to support its ambitions to create a vast range of electric vehicles.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Amoss

Sitat fra: Mobileum på tirsdag 12. september 2017, klokken 00:53
VW has announced that it is investing $84 billion in electric cars and batteries.

The German manufacturer announced the change to its investment strategy tonight at a pre-Frankfurt Motor Show 2017 event.

Earlier this year, VW announced it was investing $10 billion in EVs but has tonight changed its investment strategy.

Of this, $50 billion will be invested in battery production in order to support its ambitions to create a vast range of electric vehicles.

Da ser det altså ut til at de til slutt faktisk har innsett hva som skal til for at VAG skal være VAG også i fremtiden. De har vært i oppvåkningsfasen lenge... God Morgen VAG! :)
Model S 85D

Lokführer

Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Troald

Det flotte er at de investerer i elbil-segmentet, men om de satser? De skroter ikke dieselbilen og de går ikke med entusiasme inn i elbil-prosjektene. Kommer de seg ut av konsept-stadiet?
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

Mobileum

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Amatøren

Norsk artikkel:

https://www.motor.no/artikler/vw-med-50-rene-elbiler-for-2025/

Sitat– Vi jobber nå med å utvikle batterier med faste elektrolytter som kan gi en rekkevidde opp mot 1000 kilometer. De nye elektriske bilene blir biler for alle, ikke bare for de spesielt interesserte, sa Müller.

I så fall kan vi snakke om biler for lange ferier også. Selv om man må trekke 30-40 % for realistisk rekkevidde.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

THE

Batterier med faststoff elektrolytt er en spennende mulighet, men man må nok vente lenge hvis kravet for å gå over til elbil er at man skal ha et slikt batteri i bilen. Faststoff batterier er fremdeles på laboratorie/prototype-stadiet, og er nok i beste fall en del år unna storskalaproduksjon.

Mitt tips er at Li-ion batterier vil være dominerende for elbilbruk også i 2025 når "alle" kjøretøy skal være elektriske eller elektrifiserte.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

bno

#7
"Siden bilen heller ikke har bensintank, eksosanlegg, tradisjonell forbrenningsmotor eller girkasse, frigjør det mye plass innvendig. Rekkevidden blir opp mot 600 kilometer i den dyreste utgaven."

Så må man håpe på at man får drivenheten ut i hjulene (Tesla) og ikke det tradisjonelle motorrom konseptet som ikke er et godt design i elektrisk bil.

Troald

Verre enn jeg trodde. Sitat fra TU.no i dag:

"Den kalles Roadmap E, og omfatter alle bilmerkene under Volkswagen-paraplyen. Kort sagt skal absolutt alle modeller i gruppens merkenavn ha en elektrisk variant innen 2030."

Har de ikke hørt om Moores lov om at teknologien fordobler seg hvert andre år? VAG er konkurs hvis de tror de har god tid. Tesla og kineserne har laget noe totalt annet innen den tid.
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

Mobileum

Det står "innen 2030". Mulig de kanskje venter med Bugatti, Bentley og Lamborghini  :)
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

doldis1

 De holder vel i grunnen på med det samme ? Snakker ned Tesla og framholder at Dieselmotoren ikke er
død på lenge ennå...
Muller mener VAG trenger batterier tilsvarende 1 Gigafactory i 2025 og at fossile biler da skal stå for 75 % av
deres bilsalg...
Tesla planlegger 5 gigafactorys til 2025 ( i tillegg kommer de Musk holder for seg selv for å ikke skremme
vannet av investorene)
Denne nyheten rokker ikke mye på mitt syn ang. VAG og jeg tror fremdeles vi får se konsernet splittes opp og
på sikt forsvinne...
Toyota derimot.. det er mistenkelig stille fra den kanten....?

Espen Hugaas Andersen

Investeringen er litt overdrevet. Jeg forstår det slik at summen inkluderer alt av batterier de skal selge. Altså med kanskje 10k USD per batteripakke, så utgjør de 50 mrd USD 5 millioner elbiler, før 2030. Tesla vil trolig levere flere elbiler i samme periode.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Mobileum

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 12. september 2017, klokken 09:53
Investeringen er litt overdrevet. Jeg forstår det slik at summen inkluderer alt av batterier de skal selge.

Da har du forstått det slik det faktisk står.

Of this, $50 billion will be invested in battery production in order to support its ambitions to create a vast range of electric vehicles.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Mobileum

Sitat fra: doldis1 på tirsdag 12. september 2017, klokken 09:46
Tesla planlegger 5 gigafactorys til 2025 ( i tillegg kommer de Musk holder for seg selv for å ikke skremme vannet av investorene)


5 Gigafabrikker koster 25 milliarder USD. Det er halvparten av det VAG investerer i batterier.

Fint å få vite her hva Musk tenker, og ingen andre vet.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

doldis1

Må huske på at VAG et et koglomerat av selskaper som tilsammens utgjør et gigantforetak. De har investert enorme summer på cutting edge fossilteknologi, de har svære lån og ditto pensjonsforpliktelser.
Hele selskapsstrukturen med forhandlernettet/ ettermarkedet er innrettet på fossile biler...
Nå skal de omstrukturere denne mastodonten, men pengene er allerede bundet opp i produksjonutstyr for
fossile biler...
Summa summarum, de trenger tid, mye tid for å ikke blø tom økonomisk under denne smertefulle prossessen..
Og er det noe de ikke har, så er det akkurat tid..!
Jeg er sikker på at mange i VAG systemet ser hvor forferdelig gærent dette kan gå, og den nærmest
utagerende måten de profilerer seg på i media......? Ikke selvtillit.....mere frykt ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA