Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

montering av dashcam i C-Zero

Startet av mkaut, søndag 10. september 2017, klokken 12:22

« forrige - neste »

mkaut

Jeg har fått en dashcam og vil montere den i C-Zero. Planen er å plassere den bak speilet og få strømmen fra navigasjonen. For dette har jeg kjøpt en mini-USB splitter (så jeg kan få strøm til både navigasjonen og kameraet) og en mini-USB kabel.
Jeg vil gjerne skjule kabelen så mye som mulig og antar at det går an å plassere den bak dekslene både på taket og på A-stolpen (på vei til navigasjonen). Det jeg lurer på er:

- Hvordan får jeg dekslene av/på, så jeg kan plassere kabelen bak dem (hvis det går i det hele tatt)?

- Finnes det en bedre måte å løse dette på (enn å ta strømmen fra navigasjonen), uten å ha mye synlige kabler?
VW e-Golf 2017

elekTrond

Hvis trillingen har aktiv radioantenne / antenneforsterker kan det være du finner 12V kilde rett over takspeilet. A-stolpe-dekslene skal vel være til å nappe rett av ifølge diverse bilstereo-tråder her og på myimiev.com/forum.

Sjekk ut de tre manualene på mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual/2013/index_M1.htm
Velg MY11 siden det er små forskjeller fra år til år, spesielt på det elektriske. "Body repair" og "Workshop" kan hjelpe deg med demontering av paneler etc. "Workshop" og "Tech Info" kan svare på hvor du finner elektrisk opplegg og spesifikasjoner.

Del gjerne dine funn med oss her. :+1:
'13 Mjau

mkaut

Hvordan finner jeg ut om jeg har aktiv antenne?
VW e-Golf 2017

elekTrond

Tja. Har den +12VDC tilførsel eller er det kun den gode, gamle coax-kabelen som går fra selve antenna og ned til radioen?
'13 Mjau

elekTrond

'13 Mjau

TB

#5
Eg løyste det ved å koble inn ein 12 V tredobler som eg stripsa fast bak hanskerommet. Der kobla eg til kamera, temperatur måler og usb kabel som ligg fast til mobilen. (Bilen gir ca 0.5A, lader som eg har montert gir 1,5A )

Kabel frå kamera la eg langs frontruta til høgre, og tok av deksel langs passasjerer A stolpen. Der er det åpent inn til hanske rommet.

Dermed trengte eg ikkje koble til nokon annan stad, som antenna eller GPS.

Deksel for A stolpe er berre å dra forsiktig i, så kjem den enkelt av.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

mkaut

Sitat fra: elekTrond på søndag 10. september 2017, klokken 17:03
Tja. Har den +12VDC tilførsel eller er det kun den gode, gamle coax-kabelen som går fra selve antenna og ned til radioen?

Jeg klarer ikke å finne ut av det. Har prøvd å løsne dekslet rundt speilet, dvs. nummer 4 her:

men fant bare klipsene fra seksjon A-A, ikke de fra B-B. Da er jeg like langt.

Og jeg har fortsatt ikke klart å ta av deksler fra a-stolpene - er redd for å ødelegge noe hvis jeg bruker for mye styrke. (Har allerede funnet ut at jeg ikke kan bruke tak-polstringen som støtte, siden den ikke tåler noe  :()
VW e-Golf 2017

elekTrond

Om A-A og B-B. Det er ikke så enkelt som at du skal vippe det løs og ned i forkant først, og så kommer det ut av seg sjøl i tverrsnitt B-B ved å dra det forover? Forøvrig står det noe om: REQUIRED SPECIAL TOOL:

       
  • MB990784: Ornament Remover
Den/det ser slik ut: startpage.com/do/search?&query=MB990784. På ipdusa.com (volvo parts sjappe) selger de en OEM Volvo neglepirk de kaller for "bone tool"Biltema har også et par sett med slike blå som IPD 115633 og 121882. Jeg kjøpte noen litt slankere og billigere, oransje plast-brekkjern (pry bar?) fra onkel Ali. De føles litt i mjukeste laget. Men uansett valg unngår du riper og hakk. :+1:

Du så det kanskje sjøl, men i antenne-lenken jeg ga deg først står det at trilling har antenneforsterker, sammen med en skisse av den. Ergo skal/bør det være 12V der. Dette vil du også kunne se i el-skjemaet.

Slide the antenna amplifier cover of the antenna feeder cable to remove the mounting nuts of the antenna base.

Du kan også ta 12V fra taklampa. Det er så åpenbart at jeg ikke tenkte på det sjøl engang, før jeg plutselig så det mens jeg bladde rundt i manualen nå.

Kilde: FRONT ROOM LAMP + REAR ROOM LAMP - REMOVAL AND INSTALLATION

Håper dette hjelper deg på veg igjen.  :P
'13 Mjau

elekTrond

Bingo! På MY13 mates ANTENNA AMP fra (B-104) pin #3 bak radioen gjennom en grå 0,5mm2 ledning via en én-polet (B-103). Sjekk MY11/12 for evt. endringer. Husk du har 1-DIN radio. MY11 i-MiEV har 2-DIN, mens MY12+ i-MiEV har integrert radio.

AUDIO SYSTEM:



ROOM LAMP<LHD>:



Hvordan skal forresten denne dashcam'en din kobles opp? Skal/bør/må den ha konstant 12V eller kun når bilen starter og går?
'13 Mjau

mkaut

Tusen takk!  :+1:
Det var et godt poeng med taklampen - bortsett fra det at den har sikkert strøm hele tiden, mens jeg vil ha kamera koblet slikt at den ikke trekker strøm når bilen er av - har opplevd å tømme batteriet med taklampen. Dessuten har kamera et lite batteri innebygd.
Jeg ville tro at en antenneforsterker ikke får strøm når bilen er av, så derfra burde det gå .. ellers er jeg tilbake til å ta strømmen fra navigasjonen som kommer med C-Zero og som jeg vet mister strømmen når jeg slår bilen av.
VW e-Golf 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA