Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Webasto kopla på kupévifta ??

Startet av MEIERS, lørdag 19. november 2016, klokken 22:06

« forrige - neste »

MEIERS

Hejsa - skal ha monteret min webasto Termotop C ... Jeg har en rød og en sort ledning fra et k3 relæ - som skal gå til kupeviften...

Er her nogen som har erfaring med dette ?? altså at kupevifta er koblet på webastoen ......


2011 - C-Zero

TB

#1
Det finnes eit sett som Mitsubishi og Eberspächer har laga, der kan kupevifta bli kobla til for parkeringsvarmer.

Settet er basert på Eberspächer Hydronic II C D5S - her er link til erfaring rundt montering:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4793.0.html

Monteringsanvisning Hydronic II C D5S - side 15, 16 viser parkeringsvarmer funksjon:
https://docs.google.com/file/d/10X3YJPaGzybNg28PBl2svWbb39O3K6dod2n3R93-_PiGT6sRLtBNGcQPPv3m/edit?hl=en_US
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

elekTrond

Jeg driver og monterer en Binar 5S, men må skaffe et par dioder (og en tank) før jeg kan fortsette. Er midt oppi samme prosessen som deg. Har funnet igjen samsvarende layout for  pin, konnektor og farger i verkstedmanualen for 2012 og 2013 i-MiEV. Du skal dog passe på å bruke de to diodene i eberspächer manualen TB nevner over her.

Varmeapparatstyringen er sikret med 10A, ergo må sperrediodene tåle minst like mye. Siden jeg ikke vet hvorvidt min varmer har innebygd beskyttelse mot feil polaritet, blir det nok en diode der også.

Du kan koble vifta direkte til varmeren, men da vil den gå på full blås og trekke 30 A. Om ikke sikringen går først, må du påregne at 12V batteriet er flatt i løpet av 30-60 minutter. Konsekvensen av dette er startproblemer.

'13 Mjau

MEIERS

#3
Tak for svar... Havde ikke set det før nu :-)...  Jeg så i Eberspacher manualen bare at dem koblet på relæ'en til viften, og tænkte da at om man indstillede vifen til fx trin 3 var det ok.... Men som jeg forstår funger ikke det... Om du får det til at virke med din binar, ville det være super cool med en update...

Jeg er ikke så elektrisk begavet... Men ser på Eberspacher eldiagrammet de omtalte dioder... Men lidt usikker på det
2011 - C-Zero

MEIERS

Fik nogen montera disse dioder ?? så at viften fungeret ?
2011 - C-Zero

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA