Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Manglende kjørelys bak

Startet av stromifokus, fredag 08. september 2017, klokken 21:36

« forrige - neste »

stromifokus

Mangler Leaf automatisk kjørelys?

Ser mange Leaf nå uten noe lys bak når det er svarte natta.

Amatøren

Lurer veldig jeg også!

Uansett er det mange som ikke vet at baklys mangler i hvert fall og dermed hvordan bilen brukes.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

ravn

Folk er rett og slett for sløve til å sjekke lysene sine.

Har forøvrig lagt merke til at det er vanlig at bilene kommer med lysene av og ikke i auto etter å ha vært på service, og da kan det nok gå lang tid før eieren av bilen legger merke til dette.
Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

EV-FTW

Tror det er mange som hvertfall ikke kjører med Auto på.
Men tror heller ikke det er alle utgaver hvor auto fungerer skikkelig.

Og så er det alle som kjører med tåkelys på sammen med hovedlys!!

Ikke lov!
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

nr1rayner

Ser du deg om er det langt fra bare Leaf.
Mange som mener at det er bare elbiler som kjører uten baklys, men det er slettes ikke sant.
Det gjelder hele den nye bilparken.
Folk setter seg inn og kjører, kan garantere at mange ikke vet hvor lysbryteren sitter engang.

Det er som ravn skriver, folk er for sløve.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

EV-FTW

Joda, men nye biler har ikke lys bak når lyset står på auto. Da er det av når det er lyat og går på i tuneller og i mørket, automatisk

Tenker aldri på det , da bilen ordner det selv.

Men virker som noen ikke har denne funksjonen, eller bare ikke vet om den, og kjører med lysene av konstant.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

lifern

Min Visia har ikke auto funksjon.
Ingen baklys når bilen fyres opp, så jeg må vri på bryteren når det er mørkt.
SVART EUROLEAF 2013

Ebe

Auto-funksjonen er heller ikke god nok, må stadig overstyre den ved regn, snø eller skumring...
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Goggen123

Sitat fra: Ebe på lørdag 09. september 2017, klokken 19:05
Auto-funksjonen er heller ikke god nok, må stadig overstyre den ved regn, snø eller skumring...
Enig, i det siste har jeg begynt å gå fra auto til å ha lysene på. Synes den er treg med å komme på nå i skumringen.

EV-FTW

Hmm.
Autofunksjonen er utmerket hos meg.
Skrur seg på der jeg forventer den skal skru seg på, og motsatt.
Det er mulig å justere hvor følsom den skal være i menyen.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

nr1rayner

Sitat fra: lifern på lørdag 09. september 2017, klokken 08:33
Min Visia har ikke auto funksjon.
Ingen baklys når bilen fyres opp, så jeg må vri på bryteren når det er mørkt.
Å, trodde alle Leaf hadde auto-funksjon.
Regner med du da har off, park og nærlys på din bryter.
Men, så gjelder vel det samme på din, som på min Tekna (med auto), bryteren kan stå på nærlys hele tiden, lysene slår seg uansett av når bilen stoppes og sjåførdøren åpnes.

@alle de andre
Autofunksjon på min fungerer fint i mørket, men tåke, regn, snøbyger o.l. plukker den ikke opp.
Snublet over noen som mente at baklys burde vært tent så lenge viskerne går, og den uttalelsen er det bare å støtte.

Tanken var sikkert god med det nye systemet, men når de gjør det mulig å kjøre bilen uten lys burde det lages idiotsikkert. Ved en viss lysmengde (eller mangel derav) burde lysene gå på uansett stilling på bryteren.
Når de nå ikke har klart å fått til det burde det vært kontroller (jeg dropper å skrive mer, da det virker som det ikke eksisterer lys-kontroller pr.d.d.), og utdeling av en klekkelig bot til de som ikke klarer å sette lysbryter(ne) i riktig stilling.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Goggen123

Sitat fra: Øystein K på lørdag 09. september 2017, klokken 22:52
Hmm.
Autofunksjonen er utmerket hos meg.
Skrur seg på der jeg forventer den skal skru seg på, og motsatt.
Det er mulig å justere hvor følsom den skal være i menyen.

Aha....det var jeg ikke klar over. Jeg får ta en titt.

Lynet

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

EV-FTW

Kan vise i morgen hvor man finner denne innstillingen.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

EV-FTW

#14
1. Skru på bil.

2. Trykk på innstillinger.

3. Trykk pil til høyre.

4. Trykk på Komfort

5. Trykk + eller - på lysfølsomhet.

Det er lysfølsomhet som styrer når lysene skal skru seg på og av.
Slik jeg har forstått det er + på maks, at de reagerer fort på forholdene.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA