Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oslo - til fjells med modell X 75 D (22 mil)

Startet av Mariushkj, fredag 08. september 2017, klokken 14:35

« forrige - neste »

Mariushkj

Hei,
jeg har bestilt modell X 75 D, som kommer i desember. Er det noen som har erfaring med strekningen Oslo - Nesbyen (eller til et annet fjell med rundt 800 meters høyde) + 4 mil frem og tilbake i Oslo før avreise til fjellet. I praksis rundt 21-22 mil. Om sommeren vil jeg anta at det er helt trygt, hva med vinteren? Selger sa i og for seg at det var helt problemfritt! Men etter alt jeg har lest, blir jeg usikker?

Takker for innspill!

Tesla-fersking

moby666

Klarte dette greit med IONIQ, så blir veldig skuffet hvis ikke TMX klarer dette

Red_Harvest

Hva er det du har lest som gjør deg usikker?

Jeg har ikke fått med meg at det skal være noe problem... men ikke glem at du som sjåfør kan påvirke utfallet betraktelig. (mtp kjørestil og "forvarming" osv)


Mariushkj

Hei og takk for svar. Ja, jeg er klar over at sjåføren betyr mye, heldigvis er det ikke motorvei, så farten er mellom 70 og 90 km/t. Grunnen til at jeg er "bekymret" er vel fordi Oslo - Nesbyen + noen mil frem og tilbake fra jobb og henting av barn etc. (ikke lader på jobb) er på grensen av hva den klarer på vinterstid (fra erfaringer med folk med modell X). Men det er kanskje ingen grunn til å være bekymret? Det er nemlig ingen superlader på vei til Nesbyen, så jeg er avhengig av å komme helt frem til døra!

nie

For at det IKKE skal gå, må du jo over 310 Wh/km i gjennomsnitt og hvis da vil iallfall jeg bli skuffet over den X75 som jeg har underveis.
Kommer til å gå helt fint. Bare å glede seg.

Cirion

Selv om jeg tror du vil klare det helt fint, er det heldigvis 16min til Superlader på Gol fra Nesbyen.
https://www.google.no/maps/dir/Tesla+Supercharger,+Heradvegen,+Gol/3540+Nesbyen/@60.6352823,8.9805598,12z/data=!3m1!4b1!4m14!4m13!1m5!1m1!1s0x463ff4579d08ed47:0x88d429789e60cb1!2m2!1d8.9862774!2d60.7022896!1m5!1m1!1s0x46407434cc2434ed:0xcf6e3fc7b7e9597a!2m2!1d9.1027428!2d60.5680861!3e0?hl=no

Så om det skulle knipe, på grunn av alle mulige uforutsette hendelser, er det ikke lange omveien til en superlader.

En ting som er viktig å tenke på, siden du kjører opp i høyden, vil du bruke mindre strøm på vei ned. Så om du har like mye igjen som du brukte på vei opp, skal det gå fint hjem igjen. Hvor stor forskjellen er, lærer du over tid.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

moby666

Det er tonnevis med chademo(og type2) på strekning, aldri i verden om jeg hadde giddet å kjøre 16 min ekstra for SC.

Ellemelle

I tillegg passerer du mest sannsynlig 2-3 superladere på veien.

Det er ingen lov som sier at du må stoppe på superladeren til bilen din er fulladet.
Hvis jeg ikke regner helt feil, får en X75 cirka 1,7 kWh pr minutt på SuC, så etter èn 15 minutters stopp har du
visket ut rekkeviddeforskjellen mellom en x75 og en x100 (hvis batteriforskjellen faktisk er 25 kW)

(Beklager på forhånd hvis jeg blander sammen kWh og kW, men regnestykket bør bli det samme uansett :-) )

leifarneb

Sitat fra: Mariushkj på fredag 08. september 2017, klokken 14:35
Hei,
jeg har bestilt modell X 75 D, som kommer i desember. Er det noen som har erfaring med strekningen Oslo - Nesbyen (eller til et annet fjell med rundt 800 meters høyde) + 4 mil frem og tilbake i Oslo før avreise til fjellet. I praksis rundt 21-22 mil. Om sommeren vil jeg anta at det er helt trygt, hva med vinteren? Selger sa i og for seg at det var helt problemfritt! Men etter alt jeg har lest, blir jeg usikker?

Takker for innspill!

Tesla-fersking

Du kan ta det helt med ro. Selv en X60 klarer dette med god margin. Det værste for rekkevidden er egentlig ikke temperatur i seg selv, men Hastighet og slaps (over 90 bruker man mer) Og husk 90 og 100D er mye tyngre en 75D så rekkeviddeforsken er marginal. Du får fint ca 30 mil selv på vinteren med 75D

Kilroy

Det skal nok kunne gå. Men den småkjøringen når det er kaldt blir nok det største problemet. Der vil du miste mye. Jeg regner maks 25 mil på vinter, klarte aldri 30 mil forrige vinter. Kjører opp til ca 500 m høyde hver helg om vinteren ca 16 mil, bruker da typisk 20 mil typical.
Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

leifarneb

Sitat fra: Kilroy på søndag 10. september 2017, klokken 00:18
Det skal nok kunne gå. Men den småkjøringen når det er kaldt blir nok det største problemet. Der vil du miste mye. Jeg regner maks 25 mil på vinter, klarte aldri 30 mil forrige vinter. Kjører opp til ca 500 m høyde hver helg om vinteren ca 16 mil, bruker da typisk 20 mil typical.

Hva sier bilen at du har tilgjengelig (typical) når bilen er ladet 100%? Synes det høres litt snaut ut at du regner maks på 25 mil?

Kilroy

En stund siden jeg ladet til 100% nå, men sist var det 325. Jeg regner som sagt maks 25 mil på vinteren og maks 30 mil på sommeren. Jeg liker ikke å kjøre ned mot 0 uansett, greit å ha litt buffer, spesielt om vinteren.
Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

ankul

Kilroy - Er du fornøyd med din X75D?
Har en S85 som jeg vurderer å bytte til en X75D, men er litt i tvil i forhold til batteri størrelsen.. Men sjelden man må kjøre mer enn 20 mil før man kommer til en SC, det er vel trøsten  ;)
S85 2014 med alt - solgt
Model 3 - reservert tidlig
Model X75D med det meste - bestilt

Kilroy

Jeg er veldig fornøyd, byttet fra S85 for snart 1 år siden, ikke sett meg tilbake. Har ingen problemer med rekkevidden for mitt bruk, så fungerer likt med gamle S85.
Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA