Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde Leaf 2018

Startet av steffkul, torsdag 07. september 2017, klokken 17:39

« forrige - neste »

steffkul

Jeg har aldri eid en Leaf, men vurderer 2018-modellen grunnet den nye rekkevidden. Spørsmålet er bare hvor lang rekkevidden er i et worst case scenario på en skikkelig vinterdag (-15, snø, vind)? Jeg ønsker å  bruke bilen som en vanlig bil på motorveien fra Oslo til Lillehammer (19 mil). Her er fartsgrensen flere steder 110 km/t. Basert på erfaringen fra nåværende Leaf-eiere, hvor langt kommer dere under slike forhold? Hvor stor differense er det mellom NEDC og faktisk rekkevidde under slike forhold?

Goggen123

#1
Jeg kjører mye Jessheim - Moelv ca 115 km en vei med leaf 30 kwt, ligger mellom 115-120 på speedometer på motorveien i 110 sonen. Sommerhalvåret kommer jeg frem med ca. 15-20% igjen på batteriet. Om vinteren hurtiglader jeg noen prosent i Brummendal.  Hadde nok kommet greit frem da og om jeg hadde kjørt litt roligere.

leafnor

Nei, jeg tenker den ikke vil klare distansen om du i -15 med motvind og snø på veien, tenker å holde varmen og kjøre i "full fart" Forbruket under slike forhold er 2 kWt og  over per mil.
Så du bruker minst 38 kWt.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

nr1rayner

Her i trøndelag er vi ikke belemret med 110-soner. Høy hastighet suger strøm, spesielt i vinterkulda.
Så får bare forholde meg til våre 80-90 km/t, og grove estimater med noen klyper salt.

NEDC-rekkevidde på min er 199 km.
EPA-rekkevidde er 121 eller 135 km (tror 121 gjelder for lading til 80%, mens 135 gjelder 100%), som du snart skjønner stemmer mye bedre.

Jeg vil si 7-8 mil i ca -15C og stort sett 80 km/t på "24kWh".
Hvis det er 40 kWh netto blir det en dobling, og jeg vil derfor regne ca 14-16 mil i slike forhold.
Er det 40 kWh brutto forsvinner vel ca 10%.
For 60kWh burde det bli en 3-dobling fra min, altså ca 21-24 mil.

Om sommeren går den "lett" 12-13 mil i ca 80 km/t, 15-16 mil i jevn hastighet 50-60 km/t.
For 40 kWh vil jeg derfor regne ca 24-26 mil
For 60 kWh 36-39 mil.

Hvis det er snakk om 19 mil daglig pendling må du nok dessverre belage deg på en del hurtiglading, spesielt hvis ladetilgang på jobb ikke er all verden. Med 6,6 kW lader tar det omtrent 10 timer å fullade et tomt 60 kWh batteri..
Er dette en tur du tar "en gang i blant" er det slettes ingen problem å legge inn et ladestopp på veien ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Trekkoppbil

Forhjulsdriften er tradisjonellt sett lågt gira, og det kan fungere dårlig å kjøre på motorveien i førstegir.
4-hjulsdrevne biler kan ha ulik utveksling foran og bak,  og de kan ha lågere forbruk.
Forbruket kan være svært forskjellig om du ligger i 90 eller 130, og om det er tørt eller vått føre.
Dvs kjører du Rv 4 kan du nok komme fram uten ladestopp de fleste dagene, litt avhengig av kjørestil, men på E6 kan det være fristene å kjøre for uøkonomisk.

Praktisk rekkevidde avhenger mye av lademuligheter. På 10 minutter kan du ofte få noen ekstra mil, og med E Plus kan det bli mange mil, men hvis du har parkert ute i kulda, er det ikke sikkert du kan få hurtig lading.


steffkul

Takk for gode og svært grundige svar! Det er tydelig at den teoretiske rekkevidden fort halveres under slike forhold..! Heldigvis er det ikke så ofte at man er ute for slike ugunstige forhold.

ludwig_holberg

Til gjengjeld; kjører du mye distansen Oslo-Lillehammer eller tilsvarende, så lønner en elbil seg ekstremt mye.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA